- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

پیشرفته‌ترین آزمایشگاه نقشه‌برداری مغز خاورمیانه

آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز به عنوان پیشرفته‌ترین نوع خود در خاورمیانه پس از ماه مبارک رمضان در دانشگاه تهران افتتاح خواهد شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران تاسیس اولین آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز دو سال پیش با حمایت معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و ستاد علوم شناختی جهت پاسخگویی به نیازهای پژوهشی و فناوری کشور در زمینه ایجاد زیرساخت تصویربرداری و تحریک مغزی برای تحقیقات شناختی و ارائه خدمات دانش بنیان و روزآمد در حوزه علوم و فناوری های شناختی آغاز شد و اکنون این آزمایشگاه در پایان مسیر تجهیز خود قرار گرفته است و با پایان ماه مبارک رمضان شاهد مراسم گشایش آن خواهیم بود.

محمدرضا آی رئیس آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز درباره این آزمایشگاه اظهار کرد: تحقیقات در زمینه نقشه برداری مغز در کشورمان نیازمند تجهیزات پیشرفته‌ای است که اکثر این تجهیزات در بیمارستان‌ها قرار دارد و بارها شاهد بودیم که محققان برای انجام تحقیقات نیمه شب به این مراکز مراجعه کردند.

رییس مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی پژوهشکده فناوری‌های نوین پزشکی افزود: وجود این آزمایشگاه ضروری بود تا محققان در ساعات مفید روز به تحقیق بپردازند ضمن اینکه دستگاه‌های داخل بیمارستان‌ها با هدف درمان و تحقیق بر روی بیماران خریداری می‌شود و ممکن است فاقد بسیاری از قابلیت‌های تحقیقاتی باشد.

آی با بیان اینکه تجهیزات این آزمایشگاه برای انجام تحقیقات متخصصان خریداری شده است گفت: با وجود این مرکز انتظار می‌رود سرعت رشد تحقیقات بیشتر شود و محققان زمان بیشتری را برای تحقیقات صرف کنند و از آنجا که این مکان آزمایشگاهی ملی است تمام محققان کشور از امکانات آن بهره برداری می‌کنند.

مدیر گروه فیزیک پزشکی و مهندسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: تمام امکانات مورد نیاز برای انجام تحقیقات مغزی برای این آزمایشگاه خریداری شده است و تجهیزات نوید دهنده آن است که محققان و پژوهشگران از این پس برای انجام هر نوع تحقیقی در حوزه نقشه برداری مغز از نظر تامین تجهیزات با مشکل مواجه نخواهند شد.

رییس آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز در پایان با بیان اینکه آزمایشگاه بعد از پایان ماه مبارک رمضان در مراسمی رسمی افتتاح می‌شود، بیان کرد: این آزمایشگاه هویت کاملا مستقل دارد. برای انتخاب مکان آزمایشگاه طی فراخوانی از دانشگاه‌ها خواسته شد آمادگی خود را اعلام کنند و فضایی در اختیار بگذارند که از این میان دانشگاه تهران فضایی بهتری را در اختیار ما قرار داد.

انتهای پیام