جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

یزد، شهر هوشمند شش بعدی آینده ایران

نسخه قابل پرینت
کد خبر:25407
دوشنبه، ۳۰ مرداد، ۱۳۹۶ | 13:01

یزد، شهر هوشمند شش بعدی آینده ایران

نشست هم اندیشی شهر هوشمند با حضور جمعی از مسئولان کشوری، استانی، سازمان های متولی شهر هوشمند و کارشناسان اتریشی مؤسسه آ. آی. تی (AIT) به میزبانی دانشگاه یزد برگزارشد.
به گزارش دیده‌بان علم ایران مهدی سالاری مدیر منطقه ویژه علم و فناوری یزد دراین نشست با بیان اینکه پتانسیل ها و ظرفیت های مناسبی در یزد برای تبدیل شدن به شهر هوشمند وجود دارد، گفت: مسئله شهر هوشمند چندین سال است که در یزد مورد توجه قرارگرفته و تا کنون اقدامات مناسب و خوبی نیز دراین راستا صورت گرفته است. به عبارت دیگر ما در گذار به شهر هوشمند، در یزد در نقطه صفر قرار نداریم.

وی با بیان اینکه ۵ منطقه ویژه علم و فناوری در کشور بر‌اساس ظرفیت‌های استان‌ها به اجرای طرح علمی می‌پردازند خاطرنشان کرد: استان یزد در کنار چهار استان دیگر شامل: خراسان رضوی، بوشهر، اصفهان و آذربایجان شرقی یکی از مناطق ویژه علم و فناوری در کشور است که براساس شاخص ها و مختصات استان اقدام به طرح ریزی و پیاده سازی مؤلفه های شهر هوشمند می کنند.

سالاری با اشاره به اینکه ظرفیت‌های یاد شده در سطح استانی، ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی مطرح می‌شود، گفت: سازمان یونیدو «سازمان توسعه صنعتی ملل متحد» برای اجرای طرح‌های تدوین شده با مناطق ویژه علم و فناوری همکاری و مشارکت می‌کند.

وی اظهار کرد: نهادهای مختلفی در حوزه علم و فناوری در یزد وجود دارد و کار منطقه ویژه به عنوان حلقه اتصال و کاتالیزوری برای هماهنگ کردن این نهاد هاست. البته هدف نهایی از این یکپارچه سازی، ایجاد و تقویت اکوسیستم علم و فناوری در استان است. دانشگاه ها، پارک علم و فناوری و بازار و سرمایه های مخاطره پذیر را می توان مجموعه این نهادها دانست.

وی تصریح کرد: در صورتی که این نهادها بتوانند با یکدیگر به خوبی کار کنند می توانیم شاهد تحقق اکوسیستم باشیم. در این راستا ارتباط بین صنعت و دانشگاه بسیار مهم و حیاتی است

مدیر منطقه ویژه علم و فناوری یزد با بیان مأموریت اصلی و استراتژی های منطقه ویژه یزد گفت: مأموریت اصلی این منطقه ویژه ایجاد و توسعه اکوسیستم برای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان، ایجاد اشتغال و تولید و ثروت است. دراین زمینه راهبردهایی نیز اتخاذ شده است که عبارتند از: کمک به توسعه و تکمیل زیرساخت های حوزه علم و فناوی، کمک به توسعه سرمایه گذاری در پروژه های داخلی، اختصاص ۱۵۰۰ کیلومتر مربع از محدوده استان به حوزه می باشند.

سالاری خاطرنشان کرد: ما بر روی محورهایی که در استان یزد دارای ارجحیت هستند تمرکز کرده ایم. این محورها شامل گردشگری، سلامت، ITC ، انرژی های نو و سالم، صنعت نساجی و کاشی سازی است. در این راستا باید در مناطقی که دارای مزیت هستیم ایجاد خوشه کرده و در آن خوشه ها نیز کانون های علم و فناوری راه اندازی شود.

وی افزود: دراین کانون ها نیز باید حوزه هایی تعریف و تبیین شود تا شرکت ها، صنایع بتوانند فعالیت کنند.

مدیر منطقه ویژه علم و فناوری یزد گفت: اقدامات خوبی نیز دراین زمینه صورت گرفته که به عنوان نمونه عبارتند از: ایجاد کانون تفکر شهر هوشمند با همکاری دانشگاه یزد، جستجوگر فارسی پارسی جو، تبدیل یزد به اولین شهر دارای مرکز کنترل ترافیک هوشمند، پروژه پیشران توسعه و گسترش شبکه فیبر نوری می باشند.

دکترمجید قدیری عضو شورای عتف درادامه این نشست با ذکر اهمیت مراودات بین المللی در توسعه گفت: گام مهم ما برای تبدیل شدن به شهر هوشمند و همچنین ایجاد مناطق ویژه علم و فناوری بین المللی کردن بازیگران محلی است. دراین راستا باید از قابلیت های بازیگران محلی از طریق پیوند آنها با نهادهای بین المللی و کسب تجارب استفاده کنیم. مؤسسه آ. آی. تی اتریش در همین راستا برای همکاری انتخاب شده است علاوه بر این سازمان یونیدو نیز همکاری های بسیار خوبی با ما داشته است.

دکترامیر جهانگرد رفسنجانی عضو هیئت علمی دانشگاه یزد و دبیر کانون تفکر شهر هوشمند یزد در ادامه با اشاره به فعالیت های این کانون گفت: برای تبدیل شهر یزد به شهر هوشمند گام نخست تبیین همه جانبه این مفهوم است زیرا مفهوم شهر هوشمند مفهومی عام است که می بایست از حالت مفهومی خارج و به صورت مصداقی و عینی تعریف شود.

وی ادامه داد: یک شهر هوشمند را می توان شهری دانست که دارای پایداری نوآورانه در حوزه ITC برای بهبود کیفیت زندگی شهروندان و ایجاد ارتباط بین نیازهای نسل فعلی و نسل های آینده است. براین اساس یک شهر هوشمند دارای چهار نقطه تمرکز است، پایداری در استفاده از تکنولوژی های نوآورانه، شفافیت و جذب مشارکت شهروندان، توانایی تولید ثروت و رونق بخشیدن به اقتصاد و هدف نهایی آن نیز استفاده از این ابزارها برای شهروندان است.

دکترجهانگرد خاطرنشان کرد: برای تبدیل یک شهر به شهر هوشمند باید ملزومات و بسترهای ذاتی آن را نیز در نظر گرفت. به عبارت دیگر نمی‌توانیم از یک الگوی ثابت برای همه شهرها استفاده کنیم زیرا عواملی چون بافت جغرافیایی، فرهنگی نیز دراین زمینه نقشی اساسی دارند.

دبیرکانون فکر شهر هوشمند یزد با اشاره به اقدامات این کانون افزود: کارهایی که دراین کانون در راستای ایجاد شهر هوشمند صورت گرفته است را می توان به صورت خلاصه به این صورت برشمرد: مطالعه و پیاده سازی نقشه شهر هوشمند یزد، تسهیل مشارکت ذی‌نفعان از طریق ایده ها و راهکارهایی که ارائه می دهند، مطالعات آینده پژوهی.

وی تصریح کرد: در نقشه راهی که برای شهر هوشمند در نظر گرفته ایم سه گام را مشخص و لازم دانسته ایم: نخست، تبیین مفهومی شهر هوشمند، دوم، شناسایی مناطق و استخرج شاخص ها و سوم تعریف حوزه های کارکردی به نحوی که از موازنه کاری با سایر نهادها جلوگیری شود.

دکترجهانگرد گفت: برای چارچوب شهر هوشمند ۶ بُعد را در نظر گرفته ایم. این ابعاد شامل: زندگی هوشمند، تحرک پذیری، حاکمیت هوشمند، محیط، اقتصاد و مردم هوشمند هستند. برای هر کدام از این ابعاد شاخص هایی استخراج شده است. مهم‌ترین کار ما در حال حاضر این است که درک کنیم در چه جایی قرار داریم و با وضعیت آرمانی یا ایده آل چقدر فاصله داریم و در صورت وجود شکاف چگونه می توانیم این شکاف ها را پر کنیم.

مسعود تاج آبی مدیرعامل سازمان فناوری و اطلاعات یزد با اشاره به اقدامات شهرداری یزد در جهت تحقق شهر هوشمند یزد گفت: در مجموعه شهرداری اقدامات خوبی در مسیر ثبت شهر یزد به عنوان میراثی جهانی صورت گرفت که خوشحالیم این اقدامات با موفقیت همراه بوده است.

وی افزود: در حوزه هوشمندسازی شهر نیز شهرداری تا کنون اقدامات، طرح ها و پنل های خوبی را مطرح کرده است. براین اساس تأسیس زیرساخت های مناسب برای شهروندان، تبدیل یزد به شهری دانش بنیان و حمل و نقل مناسب شهری و همچنین حوزه ITC ، استفاده بهینه از منابع آب در دستور کار قرارگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری یزد پروژه هایی نیز در دست اجرا دارد و یا انجام داده است که عبارتند از: الکترونیکی کردن شهر یزد، تأسیس زیرساخت ها به ویژه توسعه شبکه های فیبر نوری، برقراری چتر وای فای یا شبکه ارتباط بیسیم در ۱۰۰ نقطه از شهر یزد، ایجاد مرکز دیتا با بیش از ۱۲۰ ترابایت، بیش از ۱۰۰ سرور بر اساس آخرین استانداردها. شهرداری یزد پروژهای شاخصی را نیز در کارنامه خود دارد که کارت هوشمند شهروندی از جمله آنهاست.

درادامه این نشست دکتر “نیکولاس نیوبرت” ( (Nikolas Neubert رئیس بخش واحدهای سازمانی و ساختمان های پایدار “مؤسسه تکنولوژی اتریش” ضمن تأکید بر سابق درخشان یزد گفت: یزد شهری دارای تاریخ و فرهنگ غنی است. این شهر وارث فرهنگی زیبا است و من از اینکه توانستم فرصتی به دست آورم و این شهر را ببینم خیلی خوشحالم.

وی افزود: آینده شهر یزد برای تبدیل شدن به شهری هوشمند آینده خوبی است و می تواند کریدوری برای این مسئله باشد. ما و مؤسسه ما علاقه زیادی برای توسعه تکنولوژی در شهر یزد داریم. امکان تبادل اطلاعات برای شهروندان در این فرآیند یکی از گام‌های اساسی است. من بسیار خوشحالم از اینکه خانم اطمینان و دکترفریدپور ازهمکاران ایرانی مؤسسه ما هستند.

وی با اشاره به یکی از مؤلفه های شهر هوشمند مبنی بر مکان یابی مناسب برای خدمات شهری و تجارت، گفت: اگر یکی از اصول شهر هوشمند را مکان یابی مناسب برای نهادها و سازمان ها بدانیم از این لحاظ شهر یزد را می توانیم در زمان های قدیم شهری هوشمند البته نه به معنای امروزی بنامیم. در بافت قدیم و تاریخی شهر یزد مهندسی خوب و جالبی در مورد مکان یابی ساختمان ها و سازه ها وجود داشته است.

این کارشناس تصریح کرد: یکی دیگر از پتانسیل های شهر یزد قابلیت راه اندازی منابع تأمین انرژی های پاک است. همان‌گونه که می دانیم شهر یزد شهری است که از میزان آفتاب بالایی برخوردار است و این مسئله می تواند منجر به تسهیل این فرآیند شود. ایجاد تصویری بزرگ و قابل درک از شهر هوشمند نیز باید در دستور کار قرار گیرد تا در آینده شاهد شهری هوشمند باشیم.

وی خاطرنشان کرد: مؤسسه ما در کشورهایی مانند برزیل، آلمان، فرانسه و چند کشور دیگر نیز تجارب موفقی داشته است. در اتریش مؤسسه ما بزرگترین نهاد تکنولوژی است که در هوشمند سازی شهر وین نیز نقشی برجسته داشته ایم و شهر وین چند سال است که به عنوان هوشمندترین شهر جهان شناخته شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

دومین دوره نمایشگاه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات کیش برگزار می شود

موفقیت دانش آموزان ایرانی در مسابقه بین المللی فیزیکدانان جوان اتریش

اعطای جایزه بین‌المللی نوآوری در زمینه پلیمرها به دانشجوی ایرانی

پروژه مشترک محققان علوم شناختی ایران و اتریش برای درمان صرع

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها