سه شنبه، ۲۸ فروردین، ۱۴۰۳ | Tuesday, 16 April , 2024

تلاش ایران برای پیوستن به تحقیقات آنتی پروتون و یون اروپا

نسخه قابل پرینت
کد خبر:25248
سه شنبه، ۴ مهر، ۱۳۹۶ | 12:07

تلاش ایران برای پیوستن به تحقیقات آنتی پروتون و یون اروپا

مذاکرات اولیه برای پیوستن ایران به جمع ۹ کشور همکار در پروژه تاسیسات تحقیقات آنتی پروتون و یون اروپا (FAIR) با چراغ سبز شورای بین المللی پروژه آغاز شده است.

دکتر رضا منصوری، استاد فیزیک دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با خبرنگار دیده بان علم ایران اظهار داشت: تاسیسات تحقیقات آنتی پروتون و یون اروپا که با همکاری کشورهای فنلاند، فرانسه، آلمان، هند، لهستان، رومانی، روسیه، اسلوونی و سوئد با مشارکت انگلستان در دارمشتات آلمان در حال ساخت است شامل یک شتابدهنده حلقه ای ابررسانا با حلقه ای هزار و ۱۰۰ متری به انضمام چند حلقه ذخیره و سایت‌های آزمایشگاهی است.

وی خاطرنشان کرد: رسیدن به بالاترین شدت ذرات، بالاترین دقت، بیشترین تنوع یون های شتاب دهنده، انرژی ذرات بالا (مطابق با ۹۹ درصد سرعت نور) و امکان انجام همزمان چهار آزمایش از قابلیت‌ها و ویژگی‌های شتابدهنده FAIR است.

منصوری تصریح کرد: تاسیسات تحقیقات آنتی پروتون و یون اروپا، می تواند امکانات منحصر به فردی را در زمینه بررسی ساختار ماده و تکامل جهان از انفجار بزرگ تا امروز در اختیار بشر قرار دهد. در این تاسیسات می توان شرایطی را در آزمایشگاه ایجاد کرد که در جهان واقع تنها در انفجار های ستاره ای یا هسته سیارات قابل دستیابی دارد.

وی با بیان این که طبق پیش‌بینی ها سه هزار محقق از ۵۰ کشور دنیا از امکانات آزمایشگاهی فیر بهره‌مند خواهند شد، اظهار داشت: از ویژگی های تاسیسات فیر فراهم کردن بالاترین شدت ذرات بالاترین دقت و بیشترین تنوع یونهای شتاب یافته، انرژی ذرات بالا ( تا ۹۹ درصد سرعت نور)، امکان انجام همزمان چهار آزمایش است. فیر بینش جدیدی را نسبت به ساختار ماده و تکامل جهان از زمان انفجار بزرگ تاکنون به ما خواهد داد.

منصوری با اشاره به هزینه هزار و ۳۵۷ میلیون یورویی این پروژه که عمده آن توسط کشورهای عضو تامین خواهد شد، اظهار داشت: بخش عمده این تاسیسات در سال ۲۰۲۲ راه اندازی خواهد شد و عملیات کامل برای سال ۲۰۲۵ برنامه ریزی شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

انتشار مقاله محققان دانشگاه صنعتی شریف در مجله معتبر انجمن فیزیک آمریکا

برنده دوازدهمین جایزه عليمحمدی در رشته فیزیک معرفی شد

مقاله پژوهشگران ایرانی در فهرست شایسته‌ تقدیر «بنیاد پژوهش در گرانش»

انتشار كتاب فیزیکدان ایرانی در زمینه «فیزیک سیاه‌چاله‌ها» توسط «اشپرینگر»

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها