جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

اقیانوس پیمای تحقیقاتی ایران، دلِ به دریا زدن ندارد؟

نسخه قابل پرینت
کد خبر:25090
چهارشنبه، ۲۵ مرداد، ۱۳۹۶ | 12:33

اقیانوس پیمای تحقیقاتی ایران، دلِ به دریا زدن ندارد؟

با گذشت حدود هشت ماه از مراسم رسمی به آب اندازی و اعلام بهره‌برداری از کشتی اقیانوس پیمای تحقیقاتی خلیج فارس که پس از سال‌ها تاخیر و وقفه ها و تعویق‌های مکرر صورت گرفت، ظاهرا این کشتی اقیانوس پیما هنوز دل جدا شدن از ساحل را ندارد و خبری از اعزام این کشتی به ماموریت نیست.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران، کشتی اقیانوس پیمای کاوشگر خلیج فارس به عنوان نخستین اقیانوس‌پیمای تحقیقاتی ایران با پیگیری چندین ساله پژوهشگاه اقیانوس شناسی و علوم جوی در قالب یک طرح کلان ملی و با صرف بودجه ای قابل توجه ساخته شده تا به سال‌ها عقب ماندگی ایران در حوزه تحقیقات جدی دریایی پایان دهد؛ لذا تاخیر چند ماهه در بهره‌برداری از این کشتی که با حضور وزرا و مسوولان عالی کشور به آب انداخته شده و اعلام شده که کاملا اماده بهره‌برداری است دور از انتظار است.

طرح اولین کشتی تحقیقاتی اقیانوس‌پیمای ساخت داخل برای شناخت بیشتر خلیج فارس و دریای عمان، انجام تحقیقات دریایی و ورود به پروژه‌های تحقیقاتی دریایی در سال ۸۸ از سوی پژوهشگاه اقیانوس‎شناسی به معاونت وقت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری پیشنهاد شد.

در نهایت عملیات ساخت آن در موافقت‎نامه‌ای بین این معاونت و وزارت علوم از اردیبهشت سال ۹۰ در سازمان صنایع دریایی آغاز و پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی به عنوان مجری طرح تعیین شد.

اقیانوس پیمای تحقیقاتی خلیج فارس پس از تاخیر و تعویق های مکرر، سرانجام بهمن ماه سال گذشته رسما به آب انداخته شد.

این کشتی تحقیقاتی، ۹۰۰ تن وزن، ۵۰ متر طول، ۱۰متر عرض و ۱۲ متر ارتفاع دارد و قادر است با آب و سوخت کامل به مدت ۴۵ روز در خلیج‌فارس، دریای عمان و شمال اقیانوس هند تحقیقات میدانی انجام دهد.

توانایی دریانوردی این کشتی پیشرفته تحقیقاتی حدود ۳ هزار مایل دریایی و سرعت آن ۱۵ گره دریایی است و برای نمونه‌برداری تا عمق ۳ هزار متری از رسوبات کف دریاها و اقیانوس‌ها قابل بهره‌برداری است.

«کاوشگر خلیج‌فارس» مجهز به پنج آزمایشگاه و انواع تجهیزات، امکانات و دستگاه‌های پیشرفته مطالعات دریایی و اقیانوسی است که با شروع به کار این شناور توانایی‌های تحقیقاتی دریایی ایران در آب‌های کشور، منطقه و جهان به نحو قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهد یافت.

امید می‌رود با توجه به عقب ماندگی ها و کارهای زمین مانده فراوان در حوزه تحقیقات دریا که معطل دستیابی به یک کشتی اقیانوس پیمای تحقیقاتی بوده، داستان تاخیر و تعویق‌های مکرر که در مرحله ساخت و به آب‌اندازی اقیانوس پیمای تحقیقاتی خلیج فارس وجود داشت در بهره‌برداری از این کشتی ادامه نداشته باشد و اگر مانعی هم در جهت بهره‌برداری از این کشتی وجود دارد همچنان که در مرحله ساخت کشتی بارها در زمینه آن اطلاع رسانی شد به نحو شفاف اعلام شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

معاون پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی: تدوین برنامه پایش بلندمدت محیط های ساحلی و دریایی کشور ضروری است

زیستگاه اصلی مرجان های منزوی در خلیج فارس شناسایی شد

فردا آغاز می شود: پنجمین گشت کاوشگر خلیج فارس در آبهای جنوب کشور

مطالعات کاوشگر خلیج فارس: عمق دریای عمان با کمبود شدید اکسیژن روبه روست

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها