پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

شکار نقص‌های سطوح گرافن با تکنیک جدید تصویربرداری

نسخه قابل پرینت
کد خبر:2497
سه شنبه، ۸ تیر، ۱۳۹۵ | 11:29

شکار نقص‌های سطوح گرافن با تکنیک جدید تصویربرداری

دانشمندان در روش جدی تصویربرداری از نقص‌های سطح گرافن از فلز پالادیوم که بر مراکز واکنش کربن تأثیر دارد استفاده کرده‌اند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران در این روش که توسط محققان مؤسسه شرکت شیمی آلیzelinsky ارائه شده‌ است از فلز پالادیوم که بر مراکز واکنش کربن تأثیر گذار است، استفاده شده ‌است. گرافن یک لایه فوق‌العاده قوی از کربن است که هادی بسیار خوبی برای گرما و الکتریسیته است. نقص‌های موجود در سطح گرافن انواع مختلفی دارند که باعث افزایش واکنش‌پذیری اتم‌های کربن و زیاد شدن قابلیت ایجاد پیوند‌های شیمیایی این اتم‌ها می‌شوند.

پیدا کردن این نقص‌ها توسط محققان و تصحیح آن‌ها باعث می‌شود بتوان از حداکثر خواص گرافن استفاده کرد. به عنوان مثال پیدا کردن و از بین بردن نقص‌های سطحی باعث می‌شود بتوان از این گرافن تصحیح شده در مواردی که احتیاج به لایه گرافنی کاملا یکدست و صاف است، استفاده کرد.

در موارد دیگری مانند کاربرد‌های کاتالیستی و موارد زیست پزشکی این نقص‌ها می‌تواند جنبه‌ مثبت داشته باشد؛ زیرا می‌توانند باعث اختلاط گرافن و عناصر اضافی مانند فلزات شوند.

وقتی ترکیب Pd2(dba)3 در کلورفرم حل می‌شود، یک محلول قرمز تیره تشکیل می‌شود. اما وقتی گرافن یا سایر مواد کربنی به محلول اضافه شود، پالادیوم کاملاً مصرف می‌شود. در نتیجه محلول قرمز تیره تغییر رنگ می‌دهد و به محلولی بی‌رنگ تبدیل می‌شود.

با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته تصویربرداری، محققان دریافتند که خوشه‌های پالادیوم طبق الگو‌های خاصی که به فعالیت مراکز کربن بستگی دارد، به صورت کاملاً اتفاقی به سطح گرافن می‌چسبند.

در واقع ذرات پالادیوم بر روی نقاط معیوب می‌‌نشینند و تجمع این ذرات بر روی نقاط معیوب بزرگ‌تر بیش‌تر است. مشاهده زنجیره‌های پالادیومی به معنای وجود مراکز معیوب در گرافن است. این نقاط توسط میکروسکوپ‌های الکترونی قابل تشخیص نیستند. ذرات پالادیوم مانند عوامل کنتراست عمل می‌کنند و باعث انجام گرفتن تصویر برداری فضایی از واکنش شیمیایی و در نتیجه آشکار شدن نقاط معیوب لایه گرافن می‌شوند.

به گفته پروفسور آنانیکوو، نقشه‌برداری فلزی از مواد کربنی باعث آشکار شدن خواص شگفت‌انگیزی در ابعاد مولکولی می‌شود. یافته‌های این سیستم نشان می‌دهد که با استفاده از نشانگر‌های پالادیومی بیش از ۲۰۰۰ نقطه معیوب سطحی و یا مرکز واکنش در هر میکرومتر مربع از سطح گرافن قابل شناسایی است. به گفته این محققان ظرفیت غیر منتظره گرافن برای داشتن این تعداد زیاد مراکز واکنش، دانشمندان را به چالش کشیده‌ و آن‌ها را وادار کرده ‌است مجدداً درک خود را از خواص الکترونی و ساختاری مواد کربنی بررسی کنند.

اکنون که محققان آموخته‌اند چگونه نقاط معیوب را شناسایی کنند قدم بعدی کنترل این نقاط است. برخی از این نقاط ماهیتی پویا و توانایی حرکت بر روی سطح گرافن را دارند. اگر محققان بتوانند این حرکت را کنترل کنند فرصتی منحصر به فرد برای ایجاد موادی خواهند داشت و این مسیری جدید برای مطالعات آینده خواهد بود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

موفقیت محقق ایرانی در تولید بانداژ ضدعفونت با عصاره حنا و نانوالیاف

صرفه‌جویی ۲۵ میلیون دلاری با تولید نانوداروی ضدسرطان

ساخت دستگاه اندازه‌گیری زاویه تماس و کشش بین سطحی در کشور

موفقیت محققان دانشگاه شریف در ساخت صفحات لمسی الکترونیکی شفاف و منعطف بر پایه نانوژنراتور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها