پنج شنبه، ۳۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 18 April , 2024

نخستین دائرةالمعارف گل‌سنگ‌شناسی ایران تدوین می‌شود

نسخه قابل پرینت
کد خبر:24862
شنبه، ۲۱ مرداد، ۱۳۹۶ | 14:26

نخستین دائرةالمعارف گل‌سنگ‌شناسی ایران تدوین می‌شود

مدیر موزه گل‌سنگ‌شناسی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران گفت: به زودی دائرةالمعارف و فلور گل‌سنگ‌شناسی منتشر می‌شود.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دكتر محمد سهرابي گفت: اين افتخار را داريم كه اولين موزه و هرباريوم تخصصي ذخاير ژنتيكي ايران را امروز با حضور وزير محترم علوم، تحقيقات و فناوري افتتاح كرديم.

وي افزود: اين موزه از دو جنبه داراي اهميت است، بعد آموزشي و بعد پژوهشي. از نظر آموزشي براي رشد سطح آگاهي و فرهنگ عموم جامعه در حوزه گل‌سنگ‌شناسي و هم براي دانشجويان اين رشته اقدام موثری بوده است  و در بعد پژوهشي نيز از آنجا كه بخش عمده گل‌سنگ‌ها در سطح كشور ناشناخته است اطلاعات اين علم در بين دانشجويان اين رشته افزايش پيدا مي‌كند و علاقه‌مندان به اين رشته فرصت‌هاي تحقيقاتي مختلفي را در راستاي معرفي ظرفيت‌هاي ملي گل‌سنگ‌شناسي به دست مي‌آورند.

عضو هيئت علمي پژوهشكده زيست‌فناوري سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي ايران اظهار داشت: از گل‌سنگ‌ها براي تعيين شاخص تغييرات زيست‌محيطي، آلودگي هوا و رفع استرس‌هاي محيطي استفاده مي‌شود.

وي افزود: گل‌سنگ‌ها همچنين براي تقويت ايمني بدن، درمان برخي از بيماري‌هاي گوارشي و حتي پاركينسون و آلزايمر نيز كاربرد دارند. همين‌طور كاربردهاي مختلفي در صنعت عطرسازي، رنگرزي و همچنين تزئينات مينياتوري دارند.

دكتر سهرابي با بيان اين مطلب كه موزه در دو بخش مجزا طراحي شده‌است گفت: اولين موزه گل‌سنگ‌شناسي ايران به دو بخش مجزا تقسیم شده است كه بخش اول نمونه‌هايي هستند كه بيشتر جنبه معرفي دارند و قابل لمس براي بازديدكنندگان و دانشجويان و دانش‌آموزان هستند و بخش بسيار جذابي هست. اين بخش قابليت مشاهده نمونه‌ها در زير ميكروسكوپ براي بازديدكنندگان را دارد.

وي اظهار داشت: در بخش دوم نمونه‌هاي غيرقابل لمس به معرفي گونه‌هاي مختلف گل‌سنگ‌شناسي ايران پرداخته مي‌شود كه در آن جنبه‌هاي كاربردي زيست‌فناوري، دارويي و علوم مرتبط معرفي مي‌شود و براي كشف گونه‌هاي جديد، كاربردهاي جديد، سفرهاي اكتشافي هم بخش‌هاي جديد به روزرساني خواهد شد.

اين محقق گل‌سنگ‌شناسي ايران در ادامه يادآور شد: كتاب دائره‌المعارف گل‌سنگ‌شناسي ايران يكي از ضروري‌ترين اقداماتي است كه در راستاي هويت‌بخشي و شناسنامه دار كردن و اعتباربخشي و تهيه فهرست سرخ انجام شده‌است.

وي افزود: اين فلور جامع‌ترين كتاب درخصوص معرفي گل‌سنگ‌شناسي ايران است كه سه جلد اول آن در حال ويرايش است و در اين خصوص از متخصصيني از كشور آلمان، فنلاند، اسپانيا و انگليس بهره‌ گرفته شده‌است و پس از اخذ مجوزهاي لازم براي چاپ به مرحله نهايي خود نزديك خواهد شد.

دكتر محمد سهرابي اظهار داشت: در گنجينه موزه نزديك به ده هزار نمونه نگهداري مي‌شود كه در مجموع فهرست گل‌سنگ‌شناسي ايران ۹۱۰ گونه است كه بخش زيادي از اين‌ها در حال حاضر در هرباريم موزه نگهداري مي‌شود.

نگارش فلور گل‌سنگ‌شناسي ايران در قالب پروژه كليدي موزه به زودي انجام خواهد شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

وزیر علوم وعده داد: تاسیس پارک‌ علم و فناوری بین‌المللی هزار هکتاری در استان تهران

ساخت دستگاه بوجاری بستر شناورساز در کشور

اعطای فلوشیپ تحقیقاتی اکولوژی دریایی در آلمان

تولید نانوکامپوزیت بیوپلیمری تصفیه آب در کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها