- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

پدر مریم میرزاخانی: از مریم اسطوره نسازیم/خبر مدال فیلدز را از رادیو شنیدیم!

مهندس میرزاخانی با تاکید بر این که استعدادهایی چون مریم میرزاخانی در ایران فراوانند که باید آنها را شناسایی و زمینه رشد و شکوفایی آنها را فراهم کرد از همگان خواست به جای ساختن اسطوره ای دست نیافتنی از مریم میرزاخانی، او را الگویی برای خودباوری و رشد جوانان مستعد ایرانی بدانند.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، احمد میرزاخانی، پدر زنده یاد مریم میرزاخانی، نابغه ریاضی ایران و جهان و تنها زن برنده مدال فیلدز که در مراسم بزرگداشت وی در مجتمع نیکوکاری رعد تهران سخن می گفت اظهار داشت: زمانی که مریم، مدال فیلدز – عالی ترین نشان علمی جهان در رشته ریاضی – را دریافت کرد خبر آن را اولین بار از رادیو شنیدیم. مریم با این که از قبل از دریافت این جایزه مطلع بود ما را خبردار نکرده بود وقتی به او گفتیم که چرا ما را از دریافت این جایزه مطلع نکردی گفت چیزی نبود یک هم یک جایزه بود! قبل از آن هم وقتی نشریه پاپیولار ساینس در آمریکا او را به عنوان یکی از ۱۰ ذهن برتر معرفی کرده بود به او گفتم ناقلا باز ما را خبر نکردی؟ گفت پدر چیزی نبود یک مجله مطلبی نوشته بود!

وی با تقدیر از همدردی و همراهی مردم در پی فقدان مریم میرزاخانی گفت: خواهش من این است که از مریم اسطوره نسازیم و در مورد او غلو نکنیم. اسطوره شدن چند آفت دارد از جمله این که دیگرانی که می توانند از مریم الگو بگیرند او را اسطوره ای غیر قابل دستیابی تصور می کنند.

پدر نابغه ریاضی ایران و جهان که نخستین و تنها زن برنده مدال فیلدز – معادل جایزه نوبل در رشته ریاضی – است با تاکید بر این که مریم مشتی نمونه خروار بوده و و استعدادهایی مثل مریم و خیلی بهتر از او بوده، هست و خواهد بود اظهار داشت: مریم مشتی نمونه خروارها مریم بود. براساس آمارها پنج درصد جمعیت را استعدادهای برتر تشکیل می دهند مهم این است که انها را شناسایی کنیم و زمینه رشد آنها را مهیا کنیم. اگر مریم در یک روستای دورافتاده به دنیا آمده بود و امکان رشد استعدادهای او فراهم نبود، آیا می توانست به این موفقیتهای علمی برسد؟

میرزاخانی افزود: گاهی از ما سوال می کنند که در خانواده غذا چه می خوردید که مریم چنین هوش و استعدادی پیدا کرده! به آنها جواب می دهم مهمترین چیزی که در خانواده مهم است، آرامش است و این که پول و مادیات کنار برود، در این صورت خود به خود کودک مسیر درست را پیدا می کند.

وی در ادامه با اشاره به آیات ۸ و ۹ سوره مبارکه تکویر (و چون از دختر زنده به گور شده پرسیده شود که به چه گناهی کشته شده است) گفت: آیات ابتدایی سوره تکویر آیات بسیار سنگینی است. در گذشته، اعراب جاهلیت دختران خود را از ترس اسیر شدن در جنگ ها زنده به گور می کردند ولی این مساله قرنهاست که وجود ندارد. با این حال از آنجا که قرآن کتابی برای همه عصرها و همه دورانهاست، شاید بهترین تفسیر از این آیه را مرحوم آیت الله طالقانی ارائه داده اند که دختران زنده به گور شده در این آیه تعبیری از همه استعدادهای شکوفا نشده و سر به گور شده هستند. همه ما نسبت به استعدادهای جامعه مسوولیم و وظیفه داریم مریم های زیادی را که چه بسا خیلی بهتر از مریم میرزاخانی هم هستند پیدا کنیم و به سهم خود به شکوفایی استعدادهای آنها کمک کنیم.

موسس مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد اظهار داشت: طی بیش از ۳۰ سالی که از فعالیت این مجتمع می گذرد با وجود شعبات فراوان در شهرستانها ۱۵ تا ۲۰ هزار معلول را تحت پوشش گرفته ایم این در حالی است که طبق آمارها سه میلیون توانخواه در کشور وجود دارند که نشان می دهد هنوز چه قدر کار برای انجام دادن داریم.

پدر مریم میرزاخانی در پایان با اشاره به این که در یک ماه آخر زندگی مریم در آمریکا در کنار او بوده اظهار داشت: مریم، تمام انرژی خود را بر کارهای علمی متمرکز کرده بود و علاقه ای به فعالیت های سیاسی اجتماعی نداشت و شاید یکی از دلایل موفقیت او همین بود. با این حال مجتمع رعد را خیلی دوست داشت و درباره فعالیتهای آن از من می پرسید. این اواخر ابراز تمایل کرده بود که بعد از بهبودی در کارهای اجتماعی فعال تر شود اما سرطانش به حدی پیشرفت کرده بود که فرصت نشد.

مهندس احمد میرزاخانی/عکس: دیده بان علم ایران

مراسم بزرگداشت مریم میرزاخانی، ظهر امروز با حضور پدر و مادر و دیگر اعضای خانواده آن مرحوم در سالن اجتماعات مجتمع نیکوکاری رعد برگزار شد. در این مراسم باشکوه که با حضور انبوه دوستان و علاقمندان آن مرحوم برگزار شد، علاوه بر اساتید و دانشگاهیان، برخی مسوولان دولتی و چهره های سیاسی از جمله معصومه ابتکار – معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده – دکتر صالحی – معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران – دکتر ربیعی – وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی – مهندس معین فر – از وزرای دولت موقت -، مهندس توسلی، لطف الله میثمی، حجت الاسلام و المسلمین دعایی، عبدالله نوری و … نیز حضور داشتند.

صالحی در مراسم یادبود مریم میرزاخانی/عکس: دیده بان علم ایران

عکس: دیده بان علم ایران

انتهای پیام