جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

جمعی از کنشگران محیط زیست از رییس‌جمهور خواستار شدند:ریاست عیسی کلانتری بر سازمان حفاظت محیط زیست

نسخه قابل پرینت
کد خبر:24760
چهارشنبه، ۱۸ مرداد، ۱۳۹۶ | 15:44

جمعی از کنشگران محیط زیست از رییس‌جمهور خواستار شدند:ریاست عیسی کلانتری بر سازمان حفاظت محیط زیست

 

جمعی از دانشگاهیان، پژوهشگران و کنشگران محیط زیست در نامه ای خطاب به دکتر روحانی با انتقاد از آنچه عملکرد ضعیف سازمان حفاظت از محیط زیست در دولت یازدهم خواندند خواهان تقویت مدیریت سازمان حفاظت از محیط زیست در دولت دوازدهم شدند.

این نامه که توسط اتحادیه انجمن های علوم کشاورزی تهیه شده و نسخه ای از آن برای دیده‌بان علم ایران نمابر شده به امضای جمع کثیری از متخصصین محیط زیست، زیست شناسی، کشاورزی، مدیریت و تنوع زیستی رسیده است.

در این نامه  با اشاره به اهمیت مساله حفاظت از محیط زیست به عنوان یک موضوع فراجناحی دکتر عیسی کلانتری به عنوان گزینه پیشنهادی برای تصدی پست ریاست سازمان حفاظت از محیط زیست معرفی شده است.

 

در این نامه خطاب به دکتر روحانی آمده است: «با احترام، پیروزی شکوهمند دولت تدبیر و امید را به مقام معظم رهبری، حضرتعالی و مردم تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم.

بدون تردید رای تاریخی مردم به حضرتعالی در انتخابات اخیر عمدتا ناشی از کاستی‌هایی بوده است که راه‌حل آن‌ها را تنها در دستتان با کفایت دولت شما جستجو می‌نموده‌اند. از مصادیق این مدعا شعار مردم خوزستان در جریان سفرتان به آن دیار بود که: “گرچه هوا نداریم، ولی هواتو داریم”!

جناب آقای دکتر روحانی!

یکی از فوری‌ترین مطالبات فراجناحی مردم از دولت شما دگرگونی و تقویت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است. مهمترین دلایلی که ما را ملزم به تقدیم این درخواست می‌کند به شرح زیر تقدیم حضور می‌شود.

۱٫     سلطه نگاه خاص و به انزوا رفتن مبانی کارشناسی و تخصصی از ویژگی‌های بارز مدیریت سازمان حفظ محیط زیست در خلال این مدت به شمار می‌آید.

۲٫     عدم کادر سازی و تربیت مدیر جایگزین با وجود فرصتی دوازده ساله. متاسفانه فضای شایستگی ستیزی به رکود، گریز و انزوای قابلیت‌ها انجامید. مرحوم دکتر صدوق از نمونه‌ها و قربانیان این شایستگی ستیزی و زبانزد بسیاری از کادر این سازمان است. در شرایطی که برای مدیریت هر وزارتخانه‌ای احتمالا بیش از ۱۰ گزینه به جنابعالی معرفی شده است، تعداد معدود گزینه‌های مورد بررسی برای مدیریت این سازمان، خود از روند نخبه‌کشی حکایت می‌کند که در مناسبات این مدیریت حاکم بوده است (‌با نقل به مضمون از یکی از مشاورین عالی رتبه حضرتعالی). از سویی دیگر از رشد نیروهای درون سازمان حفاظت محیط زیست ممانعت شده و هر فردی که در رده‌های مختلف مدیریتی سازمان بالا آمده در صورت دارا بودن شایستگی‌های ذاتی و توان بالفعل برای مطرح شدن به عنوان ریاست سازمان به هر نحو ممکن مورد بی‌مهری قرار گرفته و رشد او متوقف شده است.

۳٫     فقدان تخصص مرتبط با محیط زیست به نحوی که پس از گذشت ۱۲ سال مدیریت بر این سازمان، موضع‌گیری‌های غیرتخصصی نسبت به پدیده ریزگردها، بحران آب، آلودگی هوا، تنوع زیستی و حیات وحش و در مقابل پرداختن به موضوعات جنجالی و حاشیه سازی در زمینه هایی که اساسا چالش محیط زیست امروز و فردای کشورمان نیستند حیرت آور است.

۴٫     فقدان یک راهبرد و طرح جامع مشخص برای اداره بستر حیات کشور از نکات برجسته‌ای است که محیط زیست کشور را در این شرایط بحرانی با چالش‌های بزرگی روبرو ساخته است.

۵٫     در دو دهه اخیر که بستر حیات کشورمان آماج انبوه صدماتی از جمله خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها، کاهش منابع آب، طغیان مرگ‌زای ریزگردها قرار گرفت از نقش انکار ناپذیر مدیریت محیط زیست کشور نمی‌توان چشم‌پوشی کرد.

آقای رئیس جمهور!

امضا کنندگان زیر جمعی از تشکل‌های علمی و تخصصی و نیز معدودی از انبوه کنش‌گران حوزه محیط زیست کشور به نمایندگی از جمعیتی بسیار بزرگتر، ضمن همدلی و همراهی با برنامه‌های اعلام شده جنابعالی بر ضرورت حفاظت از محیط زیست برای نسل های فعلی و آتی بر طبق اصل ۵۰ قانون اساسی پافشاری کرده و به همین دلیل خواهان تقویت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست هستند.

اکنون بر اساس وظیفه‌ و حقی که می‌دانیم جنابعالی آن را به رسمیت می‌شناسید دکتر عیسی کلانتری گزینه‌ پیشنهادی خود را برای تصدی ریاست سازمان به حضورتان معرفی می‌کنیم. ضمن احترام کامل به سایر نامزدهای احتمالی این حوزه به استحضار می‌رساند که دکتر کلانتری و خدمات وی برای محیط زیست کشور بی نیاز از توضیح است.

تحصیل در بهترین دانشگاه‌های جهان در رشته مرتبط (فیزیولوژی گیاهی)، به صدا در آوردن زنگ خطر بحران آب کشور از دو دهه قبل، آشنایی با وجب به وجب آب و خاک و منابع طبیعی کشور، روحیه کارجمعی و استفاده از نخبگان و خبرگان و اهل فن از هر سلیقه فکری، اعتقاد راسخ وی برای استفاده از علوم و فناوری‌های نو برای حفاظت از تنوع زیستی و محیط زیست، خدمات کم نظیر وی در توقف نابودی دریاچه ارومیه و بهبود شاخص‌های احیای آن با وجود همه کاستی‌های بودجه‌ای و حمایت جامعه علمی و تخصصی و به ویژه کشاورزان که کنشگران اصلی استفاده از آب و حفاظت از تنوع زیستی کشور را تشکیل می‌دهند عیسی کلانتری را به چهره‌ای منحصر به فرد و گزینه‌ای ممتاز برای ریاست سازمان حفاظت محیط زیست تبدیل کرده است.

اینجانبان بر تعهد خود به همراهی با ایشان میثاق بسته و متعهد می‌شویم در این دوره پیش رو تحول اساسی در ساختار و عملکرد مبتنی بر تدبیر، اعتدال و خرد جمعی را برای محیط زیست کشورمان به ارمغان بیاوریم.»

فعالان زیست محیطی و جامعه علمی می‌توانند برای امضای نامه، اینجا را کلیک کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

همکاری دانشمندان ایران و آمریکا برای نجات دریاچه ارومیه

تاکید شورای عالی امنیت ملی بر امنیتی نبودن حوزه تنوع زیستی و ژنتیک

مدال آوران المپیادهای علمی؛ از اعزام با هزینه شخصی تا عکس یادگاری با روحانی

رییس جمهور: باید برای مشاغل حساس دنبال جذب نخبگان باشیم

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها