جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

۱۰ شهر ایران در انتظار ثبت در فهرست شهرهای تالابی جهان

نسخه قابل پرینت
کد خبر:24754
چهارشنبه، ۱۸ مرداد، ۱۳۹۶ | 16:02

۱۰ شهر ایران در انتظار ثبت در فهرست شهرهای تالابی جهان

معاون دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مصوبه آخرین نشست جهانی کنوانسیون رامسر در اروگوئه مبنی بر معرفی شهرهای تالابی در سطح جهان از بندرانزلی، کیاشهر، فریدون کنار، مریوان، گندمان، لافت، نقده، مهاباد و زابل به عنوان مهمترین شهرهای تالابی ایران یاد کرد.

به گزارش دیده بان علم ایران، مسعود باقرزاده کریمی با اشاره به مصوبه آخرین نشست جهانی کنوانسیون رامسر در اروگوئه، گفت: مصوبه این کنواسیون با موضوع معرفی شهرهای تالابی (wetland city) در سطح جهان، شهرها و مناطق جمعیتی حاشیه تالاب هایی را در بر می گیرد که در ایجاد تعامل میان تالاب و شهر در مجموعه مدیریت شهری خود موفق بوده اند.

وی افزود: مدیریت شهری موفق در حفاظت و بهره مندی خردمندانه از تالاب، در کنار حفظ تمامی کاربری های شهری برای کنترل آلودگی ها و استفاده از ظرفیت تالاب به عنوان یک منبع الهام بخش در اموری همچون گردشگری، پژوهشی و آموزشی در سیاست های شهری خود گام بر می دارد.

باقرزاده کریمی ادامه داد: پس از ابلاغ دستورالعمل اجرایی کنوانسیون رامسر برای معرفی شهرهای تالابی در جهان، کمیته ملی کنوانسیون رامسر در ایران نیز بدون اتلاف زمان با تشکیل جلسه ای در ۷ امردادماه جاری و ترجمه دستورالعمل ها، ضوابط و معیارهای کنوانسیون و ارسال ابلاغیه ای از سوی سازمان حفاظت محیط زیست برای ادارت کل حفاظت محیط زیست استان ها، موضوع را در دستور کار قرار داد.

معاون دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست اشاره ای هم به پیشنهادهای مطرح شده در جلسه کمیته ملی کنوانسیون رامسر داشت و اظهار کرد: بندرانزلی و تالاب انزلی، کیاشهر و تالاب بوجاق، فریدون کنار و آب بندان های فریدون کنار، مریوان و دریاچه زریوار، گندمان و تالاب گندمان، لافت و تالاب حرا قشم، نقده و تالاب حسنلو یا درگه سنگی، مهاباد و کانی برازان، زابل و تالاب هامون، ورزنه و تالاب گاوخونی از جمله اولویت های مطرح شده در کمیته ملی کنوانسیون رامسر بود. البته جمع بندی نهایی پس از دریافت پیشنهادات ادارات کل حفاظت محیط زیست استان ها صورت می گیرد.

باقرزاده کریمی ضمن تاکید بر این موضوع که شهر تالابی باید در دستور کار شوراهای محلی به ویژه شوراهای شهر، شهرداری ها، معتمدان و سمن های محلی قرار گیرد، تصریح کرد: ثبت و ادامه روند فعالیت ها در یک شهر تالابی فعالیتی کاملا مردمی است و سازمان حفاظت محیط زیست در این موضوع تنها نقش تسهیلگر و پیگیری کننده اجرایی موضوع را دارد.

معاون دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست یادآوری کرد: سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل جایگاه خود به عنوان مرجع ملی کنوانسیون رامسر پس از دریافت و آماده سازی مدارک، ثبت شهرهای تالابی در فهرست جهانی را از طریق وزارت امورخارجه پیگیری می کند.

وی با اشاره به تصویب لایحه حفاظت از تالاب ها در مجلس شورای اسلامی، همچنین آئین نامه ها و مصوبات بسیار دولت برای حفاظت از تالاب ها از جمله اولویت بخشی به حق آبه تالاب ها در تخصیص منابع آبی، گفت: بدون شک ثبت شهرهای تالابی کشور در فهرست جهانی اتفاقی مثبت و مزیتی مهم در راستای ارتقاء جایگاه تالاب ها در کشور است که می تواند به عنوان مکملی برای گام های مثبت دولت و مجلس باشد و در بسیج جوامع شهری و آحاد مختلف مردم برای حفاظت و بهره مندی خردمندانه از تالاب ها نقشی مهم ایفا کند.

باقرزاده کریمی ضمن تشریح روند ثبت شهرهای تالابی در فهرست جهانی، اظهار کرد: پس از تایید کمیته های فنی مرتبط دبیرخانه کنوانسیون رامسر در ژنو، گواهی چهار ساله بین المللی برای شهرهای تالابی جهانی صادر می شود که تمدید آن منوط به تداوم فعالیت ها و برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های مدیریت شهرهای تالابی برای بهره مندی خردمندانه از تالاب ها و عدم ورود خسارات به این اکوسیستم ها است.

وی یادآوری کرد: ثبت شهرهای تالابی در فهرست جهانی در مورد تالاب های مرزی همچون تالاب بین المللی هامون می تواند الهام بخش دو کشور باشد.

این مقام مسئول تاکید کرد: ثبت شهرهای تالابی در فهرست جهانی می تواند مسئولان و مدیران شهری را متعهد کند تا ضمن ارتقاء مدیریت شهری خود به ویژه در حوزه ساماندهی فاضلاب و پسماند شهری، در تعامل با اکوسیستم های تالابی از طریق توسعه فعالیت هایی همچون گردشگری پایدار زندگی مردم را نیز ارتقاء بخشند.

باقرزاده گفت: این اتفاق می تواند منجر به شکل گیری تعاملی دو سویه میان محیط زیست و مدیریت شهری شود که البته از جمله سیاست های سازمان حفاظت محیط زیست و دولت است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تاکید شورای عالی امنیت ملی بر امنیتی نبودن حوزه تنوع زیستی و ژنتیک

معاون رییس جمهور: تصمیم گیریهای علمی نباید تابع جوسازی ها باشد/ به مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته در کشور ظلم می‌شود

پیشنهاد کلانتری برای حفظ جنگل ها: پایان نامه ها در یک نسخه و در برگه دورو چاپ شوند!

سرپرست معاونت آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست منصوب شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها