جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

طرح ایجاد مرکز ملی پایش جنگل‌ها و مراتع کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:24747
چهارشنبه، ۱۸ مرداد، ۱۳۹۶ | 15:52

طرح ایجاد مرکز ملی پایش جنگل‌ها و مراتع کشور

معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت:  استفاده از فناوری در اطفاء حریق جنگل ها و مراتع کشور  یکی از اهداف هدف این نهاد است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران علی وطنی در جلسه توسعه فناوری های اطفاء حریق جنگل ها و مراتع کشور  گفت: صرف نظر از تقویت فرهنگ طبیعت دوستی و احترام به جنگل ها و مراتع کشور به عنوان یک موهبت و نعمت الهی، گفت: مقابله فناورانه با این پدیده طبیعی و انسان مبنا، بر هیچ کسی پوشیده نیست.


وی افزود: متاسفانه هر سال، بر اثر تغییرات اقلیم و البته بی‌توجهی بعضی از هموطنان، مساحت بسیار زیادی از جنگل ها و مراتع کشور طعمه حریق می شوند و خسارات مالی و جانی فراوانی را به کشور تحمیل می کنند.


معاون توسعه فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری ضمن تاکید بر هم افزایی بیش از پیش دستگاه های ملی و محلی، اظهار کرد: اطفاء حریق جنگل ها و مراتع کشور به دلیل گستردگی ابعاد مالی، ساختاری، حقوقی و قانونی از عهده یک سازمان و یا یک دستگاه خارج است و باید همه دستگاه های ملی و محلی با پرهیز از اقدامات جزیره ای، با همکاری و مشارکت جدی یکدیگر نسبت به مدیریت این پدیده اقدام کنند.


وی تصریح کرد: معاونت علمی ریاست جمهوری آماده است پیشنهادات و نظرات تخصصی دستگاه ها، سازمان ها و اشخاص را در حوزه اطفاء حریق جنگل ها و مراتع بشنود، بپذیرد، تحلیل کند و به کمک پیشنهاد دهندگان این معضل را حل کند.

در ادامه این جلسه، منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه صنایع هوایی و هوانوردی گفت: معاونت علمی ریاست جمهوری، سابقه همکاری بسیار خوبی با سازمان جنگل ها و مراتع کشور در این زمینه دارد و نیز طرح ایجاد مرکز ملی پایش جنگل ها و مراتع کشور را که با همکاری این سازمان راه اندازی خواهد شد مورد تایید قرار گرفته است.

به گفته منطقی، لازم است همکاری های بیشتر و نزدیک‌تری بین معاونت و سازمان جنگل ها و مراتع برای رفع موانع اجرایی شدن این طرح صورت گیرد.

وی همچنین  افزود: ستاد آمادگی دارد بر اساس استانداردها و نظرات تخصصی سازمان جنگل ها و مراتع کشور، قسمت های مورد نیاز اصلاح طرح را ویرایش کند.

در پایان این نشست، مهرشاد جواهردشتی سرپرست دفتر هماهنگی مراکز علمی معاونت علمی و فناوری گفت: معاونت، تجربه خوبی از مشارکت و همکاری بین دستگاهی با سازمان مدیریت بحران کشور در حوزه توسعه فناوری های حوادث طبیعی و انسان ساز از جمله سیل، امداد و نجات، زلزله دارد و از این تجربه می توان در حل معضل حریق جنگل ها و مراتع کشور استفاده کرد.

وی افزود: هدف این نشست، استفاده از ظرفیت ها و بکارگیری منابع مالی و انسانی دستگاه های ذی نقش برای کاهش و رفع فناورانه این پدیده است.

وی گفت: اکنون که سوابق اقدامات و فعالیت های انجام شده و آسیب ها و مشکلات این حوزه بیان شد، برای عملیاتی شدن مصوبات جلسه لازم است در اسرع وقت سازمان جنگل ها و مراتع کشور با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، نیازهای فناورانه هر یک از مراحل حریق(پیش، حین، پس) را شناسایی و به معاونت اعلام تا پس از بررسی های لازم و تایید مکانیزم اجرای طرح های مربوطه توسط معاون علمی اقدامات بعدی صورت گیرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پرواز هواپیمای آتش‌نشان ایرانی مجهز به مخازن تحت فشار

بهره برداری از دستگاه شبیه‌ساز پرواز «سسنا ۱۷۲» در باغ کتاب تهران

مهلت ارسال آثار به رقابت علمی بین المللی «کنز» تمدید شد

نخستین مرکز فناوری و نوآوری مهندسی دریا افتتاح می‌شود

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها