پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

آشکارسازی دقیق‌تر سمیت داروها در کبد سه‌بعدی دانشمندان ایرانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:24670
چهارشنبه، ۱۸ مرداد، ۱۳۹۶ | 09:37

آشکارسازی دقیق‌تر سمیت داروها در کبد سه‌بعدی دانشمندان ایرانی

 تیمی از دانشمندان با همکاری محققان ایرانی، مدل سه‌بعدی از کبد را ساختند تا به گفته آنها، سیستم بسیار دقیقی برای آزمایش میزان سمی‌ بودن داروها باشد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران در طراحی این مدل پرفسور امیر خادم‌حسینی و المیرا جلیلیان از دانشگاه هاروارد و الهه زارع از دانشگاه ام‌آی‌تی مشارکت داشته‌اند و جزئیات مطالعه آنها در مجله Biomicrofluidics چاپ شده است.

به گفته این دانشمندان، اکثر مدل‌های آزمایش دارو از یک بافت سلولی تک‌لایه دوبعدی تولید شده‌اند اما بافت کبد سه‌بعدی طراحی شده، در مقایسه با مدل‌های پیشین، ساختار بافتی پیچیده بدن را به دلیل تعاملات بیشتر سلول به سلول ، بهتر تقلید می‌کند و واکنش‌های دارویی واقعی‌تری را در مقایسه با نمونه‌های قبلی نشان می‌دهد.

مدل سه‌بعدی کبد ساخته شده، با استفاده از جوهر زیستی دارای نوعی شبکه میکروکانال لایه‌بندی شده است. این مدل اندوتلیال‌دار، امکان مشاهده تاثیرات جذب دارو توسط بدن را به طور زنده فراهم می‌کند. این سیستم همچنین می‌تواند با انواع سلول‌های مختلف سازگار شود.

دانشمندان امیدوارند این دستاورد، گامی برای تولید سیستم‌های مشابه زیستی و چاپی پیچیده‌تر مانند “ابزارهای چند اندامی” بر روی تراشه و سیستم‌های بافتی و اندام‌های دیگر باشد. به طور مثال، درمان‌های دارویی سرطان نیازمند درک تاثیر دارو بر روی بافت‌های سالم خارج از خود بافت سرطانی هستند و این درمان‌ها تا حد زیادی از مدل چاپی سه بعدی جدید استفاده خواهند کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ساخت ماهی‌های رباتیک بیوهیبرید از سلول‌های قلب انسان

موفقیت محقق ایرانی دانشگاه هاروارد در ابداع روشی جدید برای هدف قرار دادن ویروس‌ها

استاد گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی تهران درگذشت

دکتر ملک زاده اعلام کرد: تازه ترین نتایج ۲۵ سال «پیوند کبد» ایران / رنجها و گنجهای پیوند کبد از قلب شیراز تا بام جهان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها