سه شنبه، ۲۸ فروردین، ۱۴۰۳ | Tuesday, 16 April , 2024

آغاز اکتشاف هوایی ‌آب و منابع معدنی در دو استان کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:24667
چهارشنبه، ۱۸ مرداد، ۱۳۹۶ | 10:14

آغاز اکتشاف هوایی ‌آب و منابع معدنی در دو استان کشور

پروژه ژئوفیزیک هوایی در استان‌های مازندران و خراسان‌رضوی با هدف اکتشاف منابع معدنی و آب کارست ( استخراج آب از لایه‌های عمیق زمین) آغاز به کار کرد .

به گزارش دیده‌بان علم ایران پروژه ژئوفیزیک هوایی در استان‌های مازندران و خراسان‌رضوی با هدف اکتشاف منابع معدنی و آب کارست در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر، محمدتقی کره‌ای رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و جمعی از معاونان و مدیران دو مجموعه به صورت ویدئوکنفرانس افتتاح شد.

پیش از افتتاح این دو پروژه، رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان این‌که ایران دارای سابقه ۷هزار ساله در بخش معدن است، گفت: در حال حاضر در دنیا کشف ذخایر بزرگ در سطح انجام نمی‌شود و در بیشتر کشورهای توسعه یافته طی ۱۰ سال گذشته کشف معادن روی سطح به صفر است و بیشتر به سمت عمق پیش رفته‌اند.

محمدتقی کره‌ای ضمن اشاره به  تجارب روز موجود و استانداردهای بین‌المللی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم به سمت عمق ۱۵۰ متر پیش برویم ذخایر معدنی کشورمان تا ۳ برابر افزایش خواهد یافت.

وی هدفگذاری دولت یازدهم را پیشرفت به سوی اکتشافات تا عمق  ۱۵۰ متر عنوان کرد و از مطالعات ژئوفیزیک هوایی به عنوان یکی پارامترهای اصلی برای رسیدن به این هدف یاد کرد و افزود: دولت یازدهم و مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونت معدنی و همچنین سازمان مدیریت همت بالایی کردند تا موانع پیشروی این پروژه تامین شود.

 معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این‌که برای نخستین بار در سال ۹۴ با استفاده از بالگرد در مطالعات ژئوفیزیک  هوایی ۱۵۰ هزار کیلومتر پرواز خطی طی یکسال داشتیم که این رقم معادل پروژه‌های انجام شده طی ۱۳ سال گذشته بود.

کره‌ای در ادامه انجام مطالعات ژئوفیزیک هوایی به روش الکترومغناطیس را به عنوان وجه تمایز این پروژه نسبت به طرح‌های گذشته عنوان کرد و گفت: این طرح برای نخستین بار در کشور و مطابق با استانداردهای موجود در کشورهای پیشرفته و با سرعت پرواز کمتر و عمق و دقت بیشتر انجام می‌شود که بر همین اساس برای شناسایی مواد معدنی اعتبار بیشتری دارد و مناطق دارای آنومالی را به خوبی قادر به تشخیص است.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور همچنین بهره‌برداری از مطالعات ژئوفیزیک هوایی برای اکتشاف منابع آب را به عنوان دیگر نقاط مثبت این فناوری عنوان کرد و گفت: خوشبختانه ایران توانست در فاصله کوتاهی این دانش فنی را به کشور وارد کند و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از سال ۱۳۹۳ با همکاری وزارت نیرو مطالعات میدانی برای اکتشاف آب کارست را آغاز کرد.

به گفته وی، حدود ۸۰ پارامتر برای این طرح در نظر گرفته شد و ۲۵ نقشه زمین‌شناسی نیز تهیه شد که بر همین اساس ۱۱درصد مساحت کشور بالغ بر ۱۸۰ کیلومتر مربع برای شناسایی و اکتشاف آب‌های کارستی مناسب تشخیص داده شد و در ادامه منطقه کلات واقع در استان خراسان‌رضوی که با بحران آب و همچنین پتانسیل آب کارست مواجه بود به عنوان اولویت برای آغاز طرح آزمایشی مطالعات الکترومغناطیس در نظر گرفته شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت برنامه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور را تحت پوشش مطالعات ژئوفیزیک هوایی قرار دادن ۱۱درصد مساحت کشور با هماهنگی و همکاری وزارت نیرو عنوان کرد و گفت: این مطالعات تا ظرف مدت ۲ سال برای شناسایی و معرفی پتانسیل آب کارستی در کشور و اعلام ذخیره آبخوان و میزان مورد برداشت انجام خواهد شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران وی تصریح کرد: آب کارستی در عمق ۳۰۰ متر وجود دارد که خوشبختانه مطالعات الکترومغناطیس اطلاعات عمق ۵۰۰ متر برای شناسایی منابع معدنی و همچنین پتانسیل آب کارست را به کارشناسان ارائه می‌دهد.

در ادامه مدیر زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی شمال شرق کشور به ارائه گزارشی پیرامون مطالعات تکمیلی پتانسیل‌یابی منابع آب کارست در منطقه کلات واقع در خراسان رضوی  پرداخت و گفت: مناطقی که با مشکل تامین آب شرب برای ساکنان مواجه هستند و علاوه بر آن به عنوان مناطق کارستی دارای پتانسیل آب یاد می‌شوند، برای این طرح در نظر گرفته شدند.

دکتر جعفر طاهری، ضمن اشاره به نتایج به دست آمده مناطق شرقی ایران و بخصوص خراسان رضوی را با مشکل تامین آب عنوان کرد و گفت: واحدهای زمین‌شناسی منطقه، استعداد کارستی شدن را دارند که بر همین اساس منطقه کلات واقع در استان خراسان‌رضوی جهت انجام مطالعات تکمیلی در نظر گرفته شد که بر همین اساس مطالعات ژئوفیزیک هوایی با روش الکترومغناطیس به منظور اکتشاف آب‌های زیرزمینی از امروز در این منطقه آغاز خواهد شد.

در ادامه وزیر صنعت، معدن و تجارت از زحمات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در امر شناسایی منابع معدنی و طرح جدید این سازمان به منظور شناسایی ظرفیت‌های آب کارستی تقدیر کرد و گفت: مطالعات ژئوفیزیک هوایی با روش الکترومغناطیس اطلاعات موجود در عمق ۵۰۰ متر را به کارشناسان ارائه می‌کند که بر همین اساس شناسایی مناطق دارای آب کارست به تامین آب شرب شهرستان‌ها و مراکز جمعیتی کمک می‌کند.

محمدرضا نعمت‌زاده از شناسایی پتانسیل آب کارست در کشور به عنوانی یکی از فعالیت‌های مهم سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور طی دولت یازدهم یاد کرد و افزود: پس از مطالعات به این جمع‌بندی رسیدیم که در یک دهم یا ۱۰درصد مساحت کل کشور امکان دسترسی به آب کارستی را داریم که بر همین اساس استان‌های یزد و خراسان‌رضوی به عنوان اولویت اولیه برای این مطالعات در نظر گرفته شد.

وی ضمن ابراز امیدواری از این‌که این مطالعات به شناسایی نقاط مورد بهره‌برداری روی نقشه منجر شود، خاطرنشان کرد: برآوردها حاکی از آن است ظرفیت کل آب کارست قادر به تامین آب شرب شهری کشور است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: با وجود هزینه‌های بیشتر بهره‌برداری از این پتانسیل نسبت به چاه‌های معمولی و  بخاطر محدودیت‌های آبی کشور، بایستی  از این طرح برای کاهش بحران آب شرب در کشور بهره ببریم.

نعمت‌زاده ضمن اشاره به ارائه گزارش سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در شورای عالی آب در حضور معاون اول رییس‌جمهور و وزاری مربوطه خاطرنشان کرد: خوشبختانه این طرح  مورد استقبال قرار گرفت که امیدواریم این مطالعات تا رسیدن به نتایج پیگیری شود.

در ادامه کارشناسان مستقر در کمپ مرزن‌آباد استان مازندران روند اجرایی افتتاح پروژه ژئوفیزیک هوایی در استان‌های مازندران را ارائه کردند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران ضمن اشاره به پتانسیل معدنی این استان با بیان این‌که امیدواریم مصوبات سفرهای هیات دلت را اجرایی کنیم به ارائه گزارش خود پیرامون عملیات مغناطیس‌سنجی و رادیومتری هوابرد در استان مازندران به‌منظور شناسایی و پتانسیل‌یابی موادمعدنی پرداخت.

دکتر محمد محمدپورعمران افزود: به‌منظور شناسایی و پتانسیل‌یابی موادمعدنی در مازندران عملیات برداشت ژئوفیزیک هوایی به میزان ۱۵ هزار کیلومتر خطی به درخواست شرکت سرمایه‌گذاری غدیر و با روش مغناطیس‌سنجی و رادیومتری انجام خواهد شد.

وی با بیان این‌که دو بلوک به عنوان محدوده‌های عملیات ژئوفیزیک هوایی در بخش جنوبی استان مازندران با توجه به پتانسیل بالای معدنی پیشنهاد شده، خاطرنشان کرد:  این عملیات شامل برداشت تقریبی ۱۳ هزار و ۲۰۰ کیلومتر خطی پرواز در محدوده‌ای با وسعت ۳ هزار کیلومتر مربع است که دو منطقه در غرب استان مازندران و شهر مرزن‌آباد و همچنین  شهرستان مشا در نزدیکی شهرستان دماوند را دستور کار دارد.

در ادامه مهندس نعمت‌زاده ضمن اشاره به سفر هیات دولت در سال ۹۴ به استان مازندران و امضای تفاهم‌نامه سه جانبه‌ای میان سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و شرکت سرمایه گذاری غدیر، خاطرنشان کرد: بخشی از مجوزها برای آغاز این پروژه قدری با تاخیر اخذ شد و اکنون خوشبختانه شاهد آغاز به کار این طرح در استان مازندران هستیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به پوشش خاص گیاهی و کوهستانی نسبت به موفقیت پروژه ژئوفیزیک هوایی در استان‌ مازندران با هدف اکتشاف منابع معدنی ابراز امیدواری کرد.

وی با بیان این‌که امیدواریم این پروژه روز خوبی را برای استان و کشور رقم بزند، تصریح کرد:  تاکنون به جز ذغال‌سنگ روی معادن استان کار نکردیم و حتی اطلاعات را نیز در اختیار نداریم که امیدواریم با این طرح قادر به استفاده از ذخایر زیرزمینی سلسله جبال البرز باشیم.

نعمت‌زاده با اشاره به این‌که پس از اجرای پروژه ژئوفیزیک هوایی، نوبت تحلیل و آنالیز داده‌ها و چاپ نقشه‌ها برای  زمینه‌سازی به‌منظور سرمایه‌گذاری است، خاطرنشان کرد: امیدواریم پروژه ژئوفیزیک هوایی در استان‌ مازندران با هدف اکتشاف منابع معدنی موجب ایجاد اشتغال و درآمد برای مردم محلی و توسعه اقتصاد ملی در کشور شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تهیه نقشه زمین‌شناسی یک‌ پنجاه‌هزارم شهر تهران با مدلسازی سه‏‌بُعدی

دمای قله دماوند امسال به چند رسید؟/ نقشه آتشفشان دماوند، در دستان شهریور امسال

کشف معدن طلای زایلیک در آذربایجان شرقی و تولید شمش طلا در مقیاس صنعتی

امیدهای تازه در کاهش مرگهای آبی با آغاز مطالعات جریان های شکافنده/ تنگه هرمز میزبان کاوشگر خلیج فارس برای مطالعه زمین شناسی دریایی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها