جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

انتقاد وزیر علوم از عدم اجرای آمایش آموزش عالی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:24628
سه شنبه، ۱۷ مرداد، ۱۳۹۶ | 13:32

انتقاد وزیر علوم از عدم اجرای آمایش آموزش عالی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که اخیرا حجم عظیمی از قراردادهای آموزشی و پژوهشی برای من فرستاده شده است که از صفر درصد تا ۶۷ درصد عملیاتی شده‌اند گفت: به اعتقاد من نباید وقت را تلف کرد و باید ملزم به اجرای تفاهم‌نامه‌های منعقده باشیم.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر محمد فرهادی روز  سه‌شنبه در اجلاس سراسری رؤسای دانشگاه‌ها ، مراکز آموزش عالی و پژوهشگاه‌ها و پارکهای علم و فناوری سراسر کشور با اشاره به اقدامات انجام شده در وزارت علوم، افزود: سیستم مدیریتی استقرار یافته در دانشگاه‌ها مورد وثوق دانشگاه‌ها بوده، ضمن آنکه در جهت حل مسائل موجود در دانشگاه‌ها و مسائل اساتید و دانشجویان اقدام شده است و علاوه بر آن فضای بانشاطی در دانشگاه‌ها فراهم شد.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: در روزهای انتخابات ۴۳۰ برنامه در دانشگاه‌ها نظیر  سخنرانی‌ها، مناظره‌ها و کرسی‌های آزاد اندیشی بدون هیچ گونه مشکلی برگزار شد.

فرهادی با بیان این که امروزه بسیاری از فرهیختگان و نهادها اقدام به رصد برنامه‌های آموزش‌ عالی می‌کنند، یادآور شد: چشم امید آنها به برگزاری چنین نشست‌هایی است. از این رو در ابتدای قبول مسؤولیت در وزارت علوم در خصوص سیاست‌های آموزش عالی و کمک به چرخه علم و فناوری و تاثیر این سیاست‌ها بر تولیدات مادی و معنوی متمرکز شدیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اقدامات این وزارتخانه در زمینه‌ اقتصاد مقاومتی، خاطر نشان کرد: بر این اساس برنامه‌ریزی‌هایی برای ایجاد نسل سوم و دانشگاه‌های کارآفرین صورت گرفته است که در این راستا جهت‌گیری‌ها انجام شده و باید این سیاست‌ها پیگیری شود.

وزیر علوم با تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی در وزارت علوم بر اساس اسناد بالادستی، اظهار کرد: بر این اساس در زمینه اجرای سیاست‌گذاری‌ها، حمایت موثر از دانشگاه‌ها، نهادینه کردن ارزیابی عملکرد در حوزه آموزش عالی و تاثیرات اجتماعی اقدامات مورد توجه قرار گرفته است.

فرهادی با اشاره به تصویب سند راهبردی آموزش عالی یادآور شد: این سند در برنامه ششم در بخش آموزش عالی مورد توجه قرار گرفته است که شامل احکامی در حوزه‌های علم، تحقیقات و فناوری است که برخی از این احکام دائمی شدند.

به گفته وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برنامه ششم توسعه برنامه جامعی است که ابلاغ شده و از امسال اجرای آن پیگیری می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات انجام شده در دوره وزارت اشاره کرد و گفت: تدوین سند گفتمان آموزش عالی با رویکرد بررسی وضعیت آموزش عالی از جمله این اقدامات بوده که با بررسی‌های انجام شده چهار چالش اساسی و چهار راهبرد آن تهیه و در تدوین برنامه ششم از آنها استفاده شده است.

فرهادی با انتقاد از عدم اجرای آمایش آموزش عالی، اظهار کرد:  برنامه‌ای را تدوین کردیم که بر اساس آن آمایش آموزش عالی به دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها محول شده است، به گونه‌ای که آمایش آموزش عالی استان تهران به دانشگاه تهران و آمایش سیستان و بلوچستان به پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی واگذار شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تصویب سند آمایش آموزش عالی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: گستردگی بیش از حد و پراکندگی آموزش عالی یکی از چالش‌هایی است که با آن مواجه هستیم و این وضع باید سامان یابد و البته در این راستا گام‌های خوبی برداشته شده است.

وی با اشاره به ایجاد شورای اقتصاد مقاومتی، افزود: ما در این شورا چهار طرح اساسی مانند دیپلماسی علمی، آمایش سرزمینی و آموزش‌های مهارتی را ارائه دادیم که به تصویب این شورا رسید و علی رغم عدم اختصاص اعتبارات مناسب اجرای آن آغاز شده است.

فرهادی همچنین به همکاری‌های علمی و بین المللی این وزارتخانه اشاره کرد و ادامه داد: بعد از برجام گام‌های موثری در این زمینه برداشته شده است.

وی با اشاره به راه‌اندازی دوره‌های جدید در مقطع دکتری، اظهار کرد: ظرف یک سال اخیر در دانشگاه‌هایی چون خواجه نصیر، امیرکبیر و تهران ۱۲ دوره دکتری مشترک با دیگر کشورها راه‌اندازی شده‌ است، ضمن آنکه بیش از ۲۳۵ پروژه تحقیقاتی مشترک داخلی و خارجی با میلیون‌ها دلار یا یورو سرمایه‌گذاری در حال اجرا است.

به گفته فرهادی، مراکز تحقیقاتی و آموزشی کشور با اتحادیه اروپا ۹٫۵ میلیون یورو پروژه تحقیقاتی دارند، ضمن آنکه ۵۰۰ نفر از ایرانیان مقیم خارج و ۲۰۸۶ نفر غیرایرانی برای تدریس به کشور آمده‌اند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین به فضای فرهنگی با نشاط ایجاد شده در دانشگاه‌های کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۲۰۰۰ کرسی آزاداندیشی در دانشگاه‌های پیام نور، فنی‌وحرفه‌ای و آزاد و ۱۰۰۰ کرسی آزاداندیشی در دانشگاه‌های دولتی راه‌اندازی شده است.

وی اضافه کرد: تاکید ما جلوگیری از توسعه‌ بی‌رویه آموزش عالی بوده است که در این زمینه اقدام به تجمیع، انحلال و ادغام مراکز آموزشی کردیم که برخی از آنها با سروصدای زیاد و برخی در سکوت انجام شده است.

فرهادی همچنین با ابراز خرسندی از اقدامات انجام شده در زمینه ارتباط دانشگاه با صنعت، گفت: برخی از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه صنعتی سهند دانشجویان خود را موظف کردند که در مدت سه ماه در محیط‌های صنعتی حاضر شوند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین با اشاره به تسهیلات و وام‌های دانشجویی، اظهار کرد: در حال حاضر تسهیلات اعطا شده به دانشجویان افزایش یافته است، به گونه‌ای که برای دانشجویان دوره دکتری اعتبارات ۱۲۰ میلیارد تومانی اعطای تسهیلات در نظر گرفته شده است.

وی همچنین با اشاره به اقدامات خیرین در حوزه آموزش عالی، افزود: تاکنون از سوی خیرین ۵۰۰ هزارمترمربع فضاسازی صورت گرفته است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها