پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

شنود گفت‌و‌گوهای زنبورهای عسل توسط یک محقق ایرانی!

نسخه قابل پرینت
کد خبر:24576
سه شنبه، ۱۷ مرداد، ۱۳۹۶ | 13:48

شنود گفت‌و‌گوهای زنبورهای عسل توسط یک محقق ایرانی!

دانشجوی ایرانی مهندسی مکاترونیک دانشگاه سیمون فریزر در جست‌و‌جوی سرنخی از اسرار سلامت زنبورها، آنچه بیش از ۲۰ هزار زنبور عسل در کندوهای زمین های کشاورزی کلورادو به یکدیگر می گویند، شنود می کند!
به گزارش دیده بان علم ایران، الدوز پویان فر بدین منظور از سیستم ویژه ای که در دانشگاه توسعه داده استفاده می کند که با بازشنوایی اصوات زنبورهای عسل در کندوها امکان گردآوری جزئیات ارتباطات آنها را فراهم می‌کند.
تحقیق پیرامون زندگی زنبورهای عسل خصوصا از این لحاظ اهمیت دارد که طی یک دهه اخیر ۳۰ درصد از جمعیت زنبورهای عسل در شمال امریکا کاسته شده است. نابودی کلونی‌های زنبور عسل با اختلال در روند گرده‌افشانی گیاهان محیط زیست را با تهدید جدی مواجه می کند.

سیستم بازشنود ابداعی پویان‌فر که در میان دیواره کندوها نصب می شود مجهز به ریزسنسورهای حاوی میکروفون و ثبت درجه حرارت و رطوبت است. این سیستم با ضبط و پردازش داده های صوتی در کندو هرگونه تغییر غیرعادی در وضعیت زنبورها را به پرورش دهندگان زنبور عسل اطلاع می دهد.

پویان فر که با همکاری یک شرکت پرورش زنبور عسل در حال تکمیل این سیستم است معتقد است که فهم بهتر الگوهای روزانه و شرایط،با استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی در کندوها به بهبود مدیریت کلونی‌های زنبورهای عسل کمک می‌کند. روش های فعلی بازشنود کندوها، اطلاعات جزئی کمتری فراهم می کنند و هر دفعه که کندو باز می شود تا ۲۴ ساعت فعالیت زنبورها را مختل می‌کند.

وی می گوید: با این سیستم بازشنود در حال جمع آوری داده ها در زمان واقعی این که زنبورها درباره جستجو برای خوراک یا اگر در حال مهاجرت برای یافتن کوچ نشین جدید هستند یا اگر ملکه زنبورها حضور داشته باشد، به یکدیگر چه می گویند هستیم، در حال حاضر ما تا آن جا که امکان داشته باشد داده هایی را که نشان می دهند آن ها واقعا چه می کنند، جمع آوری می کنیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کشف و نام‌گذاری گونه‌ جدید زنبور به افتخار “مریم میرزاخانی”

دومین همایش بزرگ زنبورداری و زنبوردرمانی برگزار شد

کشف قدرت مغناطیسی شگفت زنبورها

زنبورها هم در جلب نیروی کار رقابت می‌کنند!

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها