سه شنبه، ۲۸ فروردین، ۱۴۰۳ | Tuesday, 16 April , 2024

هشدار مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی جنوب کشور: افزایش فروچاله‌های دریاچه ارژن و مشاهده ترک در زمین‌های اطراف

نسخه قابل پرینت
کد خبر:24512
دوشنبه، ۱۶ مرداد، ۱۳۹۶ | 11:52

هشدار مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی جنوب کشور: افزایش فروچاله‌های دریاچه ارژن و مشاهده ترک در زمین‌های اطراف

تعداد فروچاله‌های دریاچه ارژن این روزها بیشتر شده و به عدد شش رسیده، به نحوی که در اطراف این محدوده نیز ترک‌هایی در زمین دیده می‌شود که باعث نگرانی کارشناسان شده است.

به گزارش دیده بان علم ایران، طهمورث یوسفی، مدیر مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی جنوب کشور (مرکز شیراز) با اظهار نگرانی از افزایش فرونشست زمین در استان فارس و ایجاد فروچاله‌ها گفت: طی آخرین بازدیدی که از دریاچه ارژن داشتیم متاسفانه تعداد فروچاله‌های این دریاچه بیشتر شده است.

وی با بیان این‌که در حال حاضر تعداد این فروچاله‌ها به شش مورد رسیده که این موضوع نگران‌کننده است، ادامه داد: از زمان خشک شدن این دریاچه دو فروچاله در بستر آن به وجود آمد که متاسفانه طی چند سال گذشته این فروچاله‌ها عمقشان بیشتر شده است.

یوسفی با اشاره به این‌که عمق برخی از این حفره‌ها از چهار متر بیشتر است، اظهار کرد: در بازدید اخیر عمق برخی از این حفره‌ها به حدی زیاد است که یک حیوان در آن افتاده و تلف شده بود.

مدیر مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی جنوب کشور با اشاره به این‌که یکی از دلایلی اصلی ایجاد این فرونشست‌ها استفاده بی‌رویه از منابع آبی است که خطرات زیادی را به همراه دارد، گفت: اولین حفره و فرونشست زمین در جنوب کشور و استان فارس در این دریاچه حدود ۱۵ سال قبل ایجاد شد و طی چند سال گذشته به دلیل برداشت بی‌رویه آب یک فروچاله یا حفره در این دریاچه ایجاد شده بود.

یوسفی با اظهار نگرانی از تکامل و ایجاد این دو فروچاله افزود: این فروچاله‌ها منجر به بلعیدن آب دریاچه شده و در درازمدت می‌تواند تاثیرات زیادی داشته باشد.

وی با اشاره این‌که این دریاچه روی گسل قرار دارد، بیان کرد: این دریاچه روی گسل فعال راستگرد قرار دارد که این موضوع نیز در تشدید فروچاله ها تاثیرگذار است.

مدیر مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی جنوب کشور(مرکز شیراز) گفت: یکی از دلایل اصلی این امر و خشک شدن دریاچه دخالت انسان بوده زیرا با حفر چاه و کشاورزی اطراف دریاچه از ورود آب به داخل آن جلوگیری کرده که در نهایت منجر به خشک شدن آن شده است.

یوسفی با تاکید بر این‌که پدیده فرونشست زمین ناشی از برداشت آب‌های زیرزمینی بیشتر از میزان بارندگی‌ها است، تصریح کرد: زمانی که میزان برداشت از آبهای زیرزمینی بیشتر از میزان تغذیه آبخوان‌ها باشد، سطح آب زیرزمینی پایین رفته و فرونشست رخ خواهد داد.

به گفته وی، حداقل باید به جلوگیری از ادامه فعالیت از چاه‌های حفر شده غیرمجاز که در بسیاری موارد تعداد آنها از چاه‌های مجاز بیشتر است مبادرت کرد در غیر این صورت و با ادامه روند موجود، ضمن از دست دادن بخش‌های عظیمی از منابع آب برای همیشه، پدیده‌هایی نظیر فروچاله‌ها و فرونشست‌های ناحیه‌ای با ابعاد نامعلوم و با آسیب‌های جبران‌ناپذیر  باز هم به وقوع خواهد پیوست.

یوسفی همچنین خواستار فنس‌کشی در این محدوده شد و تاکید کرد: دستگاه‌های ذی‌ربط باید نسبت به فنس‌کشی در این محدوده و یا حتی نصب تابلوی خطر اقدام کنند زیرا نه تنها عمق این حفره‌ها زیاد است بلکه ترک‌هایی نیز در این محدوده دیده می‌شود که نگران‌کننده است از این رو باید به مردم هشدار داده شود.

منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان در بخش جنوبی رشته کوه‌های زاگرس و در ۶۰ کیلومتری شیراز قرار دارد که بلندترین ارتفاعات این منطقه رویشگاه سرو کوهی است و کمی پایین‌تر از قله، جنگل بلوط شروع شده و بخش عمده منطقه را تا دشت برم می‌پوشاند.

گفتنی‌ است، این منطقه در سال ۱۳۵۱ با وسعت ۱۹۱ هزار هکتار به عنوان پارک بین‌المللی انتخاب و در سال ۱۳۵۳ با وسعت ۶۵ هزار هکتار به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

قرار داشتن ۱۰۰ ساختمان بالای ۱۲ طبقه تهران بر روی گسل/ ضرورت تخریب یا مقاوم سازی ۴۰ درصد ساختمان‌های بلندمرتبه تهران

بیت اللهی هشدار داد: تشدید خطر فرونشست در شهرهای ساحلی شمال با کاهش سطح آب دریای خزر

اسلامشهر، رباط‌کریم و شهریار،کانون های فرونشست در استان تهران

احداث غیراصولی مترو و قنات های رهاشده از علل عمده فرونشست تهران/ جای خالی ضوابط پیشگیری از فرونشست در مقررات ملی ساختمان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها