جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

اتاق تمیز حیوانات آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی کردستان افتتاح شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:24433
دوشنبه، ۱۶ مرداد، ۱۳۹۶ | 08:40

اتاق تمیز حیوانات آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی کردستان افتتاح شد

اتاق تمیز تولید و تگهداری انبوه حیوانات آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با حضور دکتر رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی افتتاح شد.
به گزارش دیده‌بان علم ایران  محققان دانشگاه علوم پزشکی کردستان پیش از این، موفق به راه‌اندازی  سامانه ترمیمی کریسپر ( crisper/cas9 ) به عنوان کاراترین و جدیدترین سامانه دستکاری ژنوم در کشور شده بودند؛ سیستمی که یکی از گزینه‌های مناسب و امیدوارکننده برای ویرایش است و بدون دخالت در مکانیسم‌های داخل سلولی‌ منجر به غیرفعال کردن یک ژن یا خارج کردن کامل ژن از سلول می‌شود.
این محققان سپس نخستین موش‌های ناک اوت به روش کریسپر را تولید کردند.  موشهای دستکاری ژنتیکی شده به عنوان مدلی برای ایجاد بیماریهای ژنتیکی انسانی از جمله انواع سرطانها ، بیماریهای نقص ایمنی، بیماریهای عصبی، قلبی، ناباروری و … بسیار حائز اهمیت هستند و تهیه آنها از خارج از کشور با هزینه زیادی همراه است.
به گفته دکتر فردین فتحی، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، پس از جفت گیری دو موش نژاد NMRI ناک اوت شده هتروزیگوت به روش کریسپر کس برای ژن fam83h ، چندین سر بچه موش دارای فنوتیپ ناک اوت زنده ماندند. این فنوتیپ به صورت موهای کم پشت و شلخته، اندازه کوچک و تاخیر در رشد است به صورتی که علاوه بر سایز کوچک نسبت به موش های خواهر و برادر غیر ناک اوت، تحرک بسیار کم و بدن ضعیف دارند. تکثیر این موش ها نشاندهنده عدم اثر حذف ژن بر روی توان تولیدمثل بوده و همچنین توانایی انتقال به نسل بعد نشان‌دهنده توانایی روش کریسپر کس برای ناک اوت دقیق بدون ایجاد موزاییسم است.

موش‌های knock out (دارای نقص در ژن مشخص) برای مطالعه عملکرد ژنها استفاده می‌شوند. براي ايجاد يک ژن ناک اوت شده تمام يا بخشي از منطقه ژن با يک ژن گزارشگر جايگزين مي‌شود. اگر ژن گزارشگر تحت کنترل ژن مورد نظر قرار بگيرد اين ژن knock in ناميده مي‌شود و اطلاعات بيشتري در مورد عملکرد ژن توسط توانايي مطالعه بيان ژن و رديابي سلول هاي هدف قرار گرفته به دست می‌آید.

در سال هاي اخير تکنيک ناک اوت ژن ها آنقدر پيشرفت کرده که مي توان حيوانات ناک اوت شده شرطي و خاص بافتي ايجاد کرد. اين روش به خصوص هنگامي مفيد است که ناک اوت يک ژن معمول باعث مرگ زودهنگام يا فنوتيپ غير طبيعي شده و باعث مي‌شود تا نتوان عملکرد ژن را در يک بافت خاص دنبال کرد.

تکنیک کریسپر کس (CRISPR/Cas۹) هم که در این کار استفاده شده روشی انقلابی در مهندسی ژنتیک است که بر تمام نگرانی ها مبنی بر یافتن یک راه مناسب در انتقال پایدار یک ژن به درون ژنوم سلول غلبه کرده است.

در CRISPR سکانس نوکلئوتیدی مورد نظر به طورکاملا دقیق در یک لکوس مشخص قرار داده می شود و این امر به منظور به دست اوردن یک تغییر مشخص و یک بیان پایدار، در حالی صورت می گیرد که عملکرد هیچ ژن دیگری مختل نشود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

اتاق تمیز و مدرسه کوانتوم دانشگاه صنعتی شریف افتتاح شد

بررسی سه دهه عملکرد نظام سلامت ایران در مطالعه مهم محققان علوم پزشکی کشور: افزایش ۱۱۰ درصدی مرگهای مرتبط با آلودگی هوا در استان تهران/ موفقیت چشمگیر در کاهش بار بیماری های واگیر/ کنترل ناکافی بار بیماری های غیرواگیر

نتایج یک مطالعه بزرگ ملی: رتبه بندی استانها در شیوع کم خونی/ شیوع ۹ درصدی کم خونی در بزرگسالان ایرانی/ استان هرمزگان در صدر «کم خونی»

گام جدید محققان ایرانی در پیشگیری از مرگهای زودرس: کاهش چشمگیر آنزیمهای کبدی بالا در مبتلایان هپاتیت مزمن ناشی از کبد چرب غیرالکلی با داروی ترکیبی «پلی پیل»

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها