پنج شنبه، ۳۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 18 April , 2024

افزایش ۱۶۰ برابری کشت تراریخته ها

نسخه قابل پرینت
کد خبر:239
جمعه، ۲۴ اردیبهشت، ۱۳۹۵ | 12:03

افزایش ۱۶۰ برابری کشت تراریخته ها

رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان با اشاره به افزایش ۱۶۰ برابری سطح زیر کشت گیاهان تراریخته ابراز امیدواری کرد زمینه تولید انبوه این محصولات در ایران نیز فراهم شود.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، دکتر بندانی این مطلب را در افتتاحیه اولین همایش ملی ایمنی زیستی، سلامت محیط زیست و محصولات تراریخته عنوان کرد که روز چهارشنبه با پیام رییس جمهور در دانشگاه زاهدان آغاز شد.

رییس دانشگاه سیستان و بلوچستان با ذکر اهمیت فناوری و ضرورت توسعه آن گفت: ما نمی‌توانیم به عقب برگردیم.

وی با انتقاد از مخالفین توسعه محصولات تراریخته گفت مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته یکی از برترین دستاوردهای بشر در سال‌های اخیر است. سطح زیر کشت گیاهان تراریخته اکنون به حدود ۱۸۰ میلیون هکتار بالغ شده است. افزایش صد و شصت برابری سطح زیر کشت این محصولات گواه مفید بودن این فناوری برای بشر است.

بندانی با ذکر مثالی از یونجه تراریخته ادامه داد که این گیاه هم عملکرد بالا و هم قابلیت هضم بیشتری دارد. آمارها نشان می‌دهد که سطح زیر کشت محصولات تراریخته همواره افزایش یافته و حتی تعداد کشاورزانی که این نوع محصولات را کشت می‌کنند دهها میلیون نفر برآورد شده است. استفاده از این فناوری موجب برداشت غذای بیشتر از زمین کمتر و بی‌نیازی از تعرض به اراضی کم استعدادتر می‌شود و سبب محیط زیستی سالم‌تر و بهتر خواهد شد.

طی دو روز برگزاری این همایش، سخنرانان و شرکت‌کنندگان به بررسی جنبه‌های مختلف اثرگذاری این محصولات از جمله محیط زیست و تنوع زیستی، سلامت انسان، مسایل فقهی و حقوقی و … پرداختند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها