جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

تولید بیوکمپوست غنی شده از پسماندهای جامد شهری و کشاورزی در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:23899
شنبه، ۷ مرداد، ۱۳۹۶ | 14:07

تولید بیوکمپوست غنی شده از پسماندهای جامد شهری و کشاورزی در کشور

محققان ایرانی به فناوری تولید سریع بیوکمپوست غنی شده از پسماندهای جامد شهری و کشاورزی دست یافتند.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر غلامرضا صالحی جوزانی، استاد بخش تحقیقات بیوتکنولوژی میکروبی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی اظهار داشت: یکی از معضلات فعلی جامعه بشری از جمله در ایران تولید انبوهی از زباله ها و پسماندهای شهری و کشاورزی است. هر ایرانی روزانه حدود ۸۰۰ گرم زباله تولید می کند که با توجه به جمعیت ۷۵ میلیونی ایران روزانه شش هزار تن و سالانه ۲۰ میلیون تن زباله در کشور تولید می شود. این زباله های جامد عمدتا در اطراف شهرها دفن می شوند.

وی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر سالانه میلیون ها تن انواع پسماندهای کشاورزی و دامپروری از قبیل کاه و کلش و باگاس، سرشاخه های درختان، و پسماندهای دامی نیز در کشور تولید می شوند که قسمت اعظم این پسماندها به طور معمول بلااستفاده مانده یا سوزانده می شوند که به آلودگی های زیست محیطی و به خطر افتادن سلامت جامعه منجر می شود.

صالحی  نمونه ای از مخاطرات زیست محیطی دفع پسماندهای کشاورزی در کشور را سوزاندن بخش اعظم کاه و کلش برنج در مزارع عنوان کرد که حجم این دسته از پسماندها به تنهایی بالغ بر پنج میلیون تن در سال است.

استاد بیوتکنولوژی میکروبی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی تصریح کرد: یکی از روش های سبز و دوستدار محیط زیست برای مدیریت پسماندهای جامد کشاورزی و شهری تبدیل آن به نوعی کود آلی ایمن موسوم به کمپوست است . تولید کود کمپوست به عنوان جایگزین کودهای شیمیایی ضمن کاهش آلودگی های ناشی از پسماندها، اثرات زیست محیطی مضر کاربرد وسیع کودهای شیمیایی را نیز کاهش می دهد. از طرف دیگر استفاده از کمپوست در خاک های زراعی باعث افزایش ماده آلی خاک و بهبود ساختار خاک برای تبادل هوا و حفظ رطوبت و نهایتا رشد گیاهان می شود.

وی خاطرنشان کرد: براساس آمارهای موجود میزان کربن آلی خاک در بیش از ۶۰ درصد اراضی کشاورزی کشور کمتر از ۱ درصد است در حالی که حد مطلوب کربن آلی خاک برای توسعه پایدار بیش از ۳ درصد تعیین شده است. براساس اسناد بالادستی کشور،  وزارت جهاد کشاورزی موظف است مصرف کودهای شیمیایی را کاهش و بجای آن مصرف کودهای آلی و زیستی را افزایش دهد و میزان کربن آلی خاک در  اراضی کشاورزی کشور را حداقل به ۱ درصد برساند که  تولید کود الی بیوکمپوست از پسماندهای کشاورزی و شهری راهکاری موثر برای تامین این ماده آلی می باشد.

استاد پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به وجود واحدهای تولید کمپوست  در کشور گفت: علی رغم اهمیت بالای تولید بیوکمپوست از پسماندهای شهری و کشاورزی، متاسفانه به دلیل پایین بودن سطح فناوری های مورد استفاده، صنعت تولید کمپوست در کشور با مشکلات و معضلات متعددی مواجه است به طوری که نه تنها کمپوست تولیدی عمدتا کیفیت پایینی دارد که حتی تولید همین کمپوست هم اقتصادی نیست.

وی طولانی بودن فرآیند تولید (بین سه تا شش ماه) به دلیل عدم بلوغ فرایند و همچنین بوی بد و کیفیت نامناسب کمپوست تولیدی را از معضلات تولید کمپوست در کشور عنوان و خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای غلبه بر این مشکلات استفاده از مهندسی فرآیندهای زیستی و بیوتکنولوژی است که در این راستا برنامه تحقیقاتی جامعی  برای تولید سریع بیوکمپوست غنی شده از پسماندهای کشاورزی و شهری با فناوری زیستی از سال ۱۳۸۶ در پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی دنبال می شود.

صالحی خاطرنشان کرد: با اجرای بخش هایی از این برنامه جامع تحقیقاتی، فناوری تولید سریع بیوکمپوست غنی شده از پسماندهای شهری تا سال ۹۰ ایجاد و به شهرداری اصفهان منتقل شده است. هم چنین فناوری تولید بیوکمپوست غنی شده از باگاس نیشکر که یکی از معضلات شرکت های تولید کننده قند از نیشکر می باشد، به دست آمده است. در ادامه این برنامه نیز تولید بیوکمپوست غنی شده از کاه و کلش برنج و سایر پسماندهای قابل دسترس در شمال کشور در دستور کار قرار دارد که امیدواریم با اجرای این برنامه گامی بلند در جهت تامین کود آلی مورد نیاز برای خاک های زراعی و باغی برداشته شود.

استاد بیوتکنولوژی میکروبی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی در پایان در توضیح فناوری تولید سریع بیوکمپوست غنی شده از زباله های شهری گفت: با این فناوری زمان تولید کود کمپوست از شش ماه به حدود یک ماه رسیده و کود حاصل که فاقد عوامل بیماریزای انسانی و گیاهی و هرگونه بوی نامطبوع است از لحاظ خصوصیات کودی، بهداشتی  و کیفی واجد استانداردهای ملی و بین المللی است. پیاده سازی این فناوری در سایتهای تولید کمپوست می تواند با کاهش هزینه ها و افزایش کیفیت، درآمد تولیدکنندگان را به حد چشمگیری افزاش دهد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

امکان ردیابی تراریختگی مواد اولیه و خوراک آبزیان در کشور فراهم شد

ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی از سال ۲۰۳۵ در اروپا

تولید برنج تراریخته مقاوم به خشکی/۱۵ برابر شدن سطح زیر کشت ذرت تراریخته در آمریکا در طول سه سال

شهریورماه برگزار می شود: رقابت دانشجویان متالورژی در بازیافت باتری‎های مستعمل

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها