- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

آمادگی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی برای اجرای طرح‌های کلان حفاظت و بهره‌برداری از ذخایر

جامع و متنوع بودن بانک‌های زیستی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی آغازی برای ورود به دنیای تولید محصولات زیستی در کشور است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران گفت:  مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با توجه به مأموریت خاصی که در سال ۱۳۸۶ توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر دارای چهار بانک زیستی (میکروارگانیسم ها، سلول های انسانی و جانوری، گیاهی و مولکولی) است.

وی افزود :  این مرکز طی ۱۰ سال گذشته توانسته است یک بانک عظیم زیستی را در کشور پایه گذاری کندبه طوری که از حیث تعداد نمونه ها، رعایت استانداردها، ارایه خدمات و معرفی گونه های جدید زیستی جزء برترین های کشور و حتی کشورهای منطقه قرار گیرد. این عملکرد با حداقل بودجه، در مقایسه با بانک های زیستی دنیا در زمان بسیار کمتری صورت پذیرفته است.


رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران افزود: عضویت در مجامع بین المللی و مورد اعتماد بودن در بین سایر بانک های زیستی جهان، جامع و متنوع بودن بانک های  زیستی (بانک گیاهی، بانک مولکولی، بانک میکروارگانیسم ها و بانک سلول های انسانی و جانوری)  از مهمترین پارامترهای موفقیت این مرکز و آغازی برای ورود به دنیای تولید محصولات زیست فناوری است؛ محصولاتی که در حوزه های سلامت، غذا، دارو، انرژی و محیط زیست جزء جداناشدنی زندگی بشریت است.

دکتر فاضلی با بیان این که کشور ما جزء کشورهای برتر دنیا از حیث دارا بودن تنوع زیستی است اظهار کرد: گام بزرگ تر این مرکز که در دهه دوم آغاز شده است ارایه الگوهای بهره برداری از این مواهب خدادادی یعنی همان ذخایر ژنتیکی است.


وی خاطرنشان کرد: آمادگی این مرکز برای اجرای طرح های کلان درخصوص حفاظت و بهره برداری از ذخایر ژنتیکی یک امر مسلم و قطعی در حال حاضر است که می تواند در زمینه های گیاهی، میکروارگانیسمها، جانوری و انسانی پروژه های ملی و بین المللی راهبردی را هدایت و اجرا نماید و تحول و رونق بخشیدن به بخش کشاورزی، صنعت، غذا و انرژی می تواند از دستاوردهای مهم طرح ها باشد.


دکتر فاضلی در پایان اظهار کرد: کمک به تحقق اهداف پیش بینی شده این مرکز در برنامه ششم توسعه در زمینه بهره برداری از ذخایر ژنتیکی می تواند الگوهای مناسبی برای فارغ التحصیلان رشته های حوزه های علوم زیستی درخصوص اشتغال و تولید باشد که این امر برای خودکفایی کشور و نیز صادرات یک حرکت پویا و توسعه ای خواهد بود.

انتهای پیام