جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

ساخت اولین «ابرخازن مبتنی بر نانولوله کربنی» در خاورمیانه توسط پژوهشگر کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:23726
چهارشنبه، ۴ مرداد، ۱۳۹۶ | 10:35

ساخت  اولین «ابرخازن مبتنی بر نانولوله کربنی» در خاورمیانه توسط پژوهشگر کشور

پژوهشگر پسادکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات موفق به ساخت ابرخازن بر پایه نانولوله‌های کربنی شد که به گفته وی اولین ابرخازن از این نوع در خاورمیانه است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر لیلا فکری اول ، پژوهشگر پسادکتری فیزیک این واحد در رابطه با پژوهش خود، گفت: با رشد جمعیت، مصرف بیش از پیش انرژی و محدود بودن منابع نفتی، نیاز به منابع دیگر انرژی برای جایگزین شدن احساس می‌شود. اخیراً تلاش‌های قابل توجهی در تحقیق و توسعه انرژی کارآمدتر بر روی دستگاه‌ها و سیستم‌های ذخیره سازی انجام شده است.

وی ادامه داد: یکی از روش های ذخیره‌سازی، دستگاه ابرخازن است که با عنوان خازن‌های الکتروشیمیایی یا فراخازنی شناخته شده‌اند. ابرخازن‌ها را می‌توان در انواع برنامه‌ها کاربردی در ذخیره‌سازی انرژی به طور مستقل و یا به صورت ترکیبی با باتری‌ها یا سلول‌های سوختی بکار برد.

دکتر فکری اول با بیان اینکه مزیت‌های اصلی ابر خازن‌ها را می‌توان تعداد دفعات شارژ و دشارژ، ظرفیت ذخیره‌سازی بالای انرژی و بازه‌های گرمایی عملکرد وسیع دانست، تصریح کرد: تفاوت عمده ابر خازن‌ها و باتری‌ها در مدت زمان شارژ شدن و همچنین تکرار آن است که تحت مکانیزم جابجایی بار صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: به‌خاطر جابجایی سریع بار‌ها، ابر خازن‌ها می‌توانند در مدت چند ثانیه کاملاً شارژ شوند و همچنین فعل و انفعالات الکترواستاتیکی کاملاً معکوس‌پذیر هستند. بنابراین ابر خازن‌ها قابلیت تکرار (شارژ شدن مجدد برای دفعات زیاد) خوبی دارند که این خود باعث می‌شود طول عمر آن‌ها زیاد شود.

دانشجوی پسادکتری واحد علوم و تحقیقات گفت: در حال حاضر در ارتباطات بیسیم قابل حمل، منابع تغذیه صنعتی، ذخیره‌سازی انرژی با راندمان بالا برای وسایل نقلیه الکتریکی و وسایل نقلیه الکتریکی هیبریدی استفاده می‌شود.

به گفته دکتر فکری اول، از آنجایی که ابر خازن‌ها گران هستند، باید بتوان آنها را ارزان تولید کرد، بنابراین هم باید از مواد ارزان قیمت استفاده کرد و هم باید با روش‌های ساخت ارزان آنها را تولید کرد.

محقق واحد علوم و تحقیقات افزود: در این پروژه سعی شده است با استفاده از کاغذ معمولی و نانو مواد مختلف یک ابرخازن کاغذی ساخته شود که هم ارزان قیمت و هم سازگار با محیط زیست است. چنین پروژ‌ه‌ایی با این مشخصات و ویژگی برای اولین بار در خاورمیانه صورت می‌گیرد و دارای اهمیت بسیار بالایی در صنایع مختلف دارد. این پروژه با استاد راهنمایی دکتر محمود قرآن نویس رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما انجام گرفته است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کاهش ساعات موظفی تدریس اعضای هیات علمی فناور دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد، مهلت دفاع از پایان‌نامه ها را تمدید کرد

پذیره‌نویسی “فراصندوق سرمایه‌گذاری” آغاز شد

آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد به آذرماه موکول شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها