جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

شش استان در اولویت اکتشاف روی مشخص شدند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:23719
چهارشنبه، ۴ مرداد، ۱۳۹۶ | 11:10

شش استان در اولویت اکتشاف روی مشخص شدند

 اکتشاف روی در استان‌های اصفهان، کرمان، یزد، خراسان‌رضوی، خراسان‌شمالی و خراسان‌رضوی در اولویت کارشناسان مرکز پژوهش‌های کاربردی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی قرار گرفت.

به گزارش دیده‌بان علم ایران مجری طرح پتانسیل‌یابی روی با اعلام این خبر گفت: با توجه به بازار پر رونق فلزاتی چون روی و همچنین وظایف حاکمیتی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به عنوان متولی اکتشاف در کشور، شناسایی محدوده‌های امیدبخش و اکتشاف فلز روی در قالب “طرح اکتشاف روی” به اداره اکتشاف مرکز پژوهش‌های کاربردی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور واگذار شد.

شیدا اسکندری افزود: در این راستا و بر اساس تحقیقات انجام شده، ۱۱۶۱ محدوده احتمالی کانه‌زایی روی با مساحت ۴ هزارو ۸۹۶ کیلومترمربع در مشخص شده که تقریبا ۳/۰ درصد از مساحت کل ایران را پوشش می‌دهد.

به گفته وی، از ۱۱۶۱ محدوده، تعداد ۳۸۲ محدوده با مساحت ۱۹۲۱ کیلومتر مربع در زمره اولویت درجه یک کانه‌زایی روی قرار دارند.

مجری طرح پتانسیل‌یابی روی با اشاره به این‌که پروژه مذکور هم اکنون در مرحله نمونه‌برداری از محدوده‌های معرفی شده، گفت: در صورت اقتصادی بودن مناطق جدیدی جهت بهره‌برداری روی آغاز خواهد شد.

این کارشناس در خصوص اهمیت این ماده معدنی گفت: این فلز بسیار مهم و پرکاربرد از جمله پرمصرف‌ترین فلزات غیر آهنی است و از لحاظ مصرف بعد از آلومینیوم، مس و فولاد در رتبه چهارم قرار دارد.

اسکندری با اشاره به این‌که از جمله مهم‌ترین و جدیدترین کاربردهای فلز روی و آلیاژهای اصلاح‌شده آن را استفاده در ساخت وسایل الکترونیکی نظیر تلفن‌های همراه و تبلت عنوان کرد و یادآور شد: این ماده معدنی برای آبکاری فلزها و به‌طور گسترده در صنعت خودروسازی بسیار پر کاربرد است.

وی خاطرنشان کرد: پوشش ماده  معدنی روی اقتصادی‌ترین روش افزایش محافظت از فولاد در برابر خوردگی است که سالانه حدود ۴ درصد سود ناخالص داخلی کشورهای غیرصنعتی را از بین می‌برد.

یادآور می‌شود قیمت فلز روی در ۸ سال اخیر سیر صعودی داشته است و از نظر فعالان بازار روی و تحلیلگران این بازار، در سال آینده شاهد رشد ۱۰ درصدی قیمت‌ها خواهیم بود.

استان‌های  اصفهان با ۳۶ محدوده، کرمان با ۵۰ محدوده، یزد با ۳۵ محدوده، خراسان‌رضوی با ۲۸ محدوده، خراسان‌شمالی با ۲ محدوده و خراسان جنوبی با ۴۴ محدوده به عنوان اولویت درجه یک کانه‌زایی روی معرفی شده‌اند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

اکتشاف آب کارستی به روش ژئوفیزیک هوایی برای نخستین بار در کشور

همایش ماگماتیسم سنوزوئیک فلات ایران آغاز شد

نخستین همایش بین‌المللی و سومین همایش ملی کواترنری ایران برگزار می شود

همایش تخصصی «نقشه‌های زمین‌شناسی، محور توسعه پایدار» برگزار می‌شود

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها