- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

زلزله ای بزرگ، سیرچ کرمان را لرزاند

بنابر اعلام مدیر عامل هلال احمر کرمان خوشبختانه زلزله ساعتی پیش سیرچ به جز قطع برق و ریزش خانه های خشت و گلی خسارتی نداشته است.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، زلزله ای به بزرگی ۵٫۴ در مقیاس امواج درونین در ساعت ۲۲ و ۲ دقیقه شامگاه امروز اول امرداد حوالی سیرچ کرمان را لرزاند. مختصات کانون زلزله ۵۷٫۶۱ درجه طول شرقی و ۳۰٫۱ درجه عرض شمالی گزارش شده است.

دکتر مهدی زارع استاد زلزله شناسی در خصوص ویژگی های زمین ساخت منطقه گفت: از ديدگاه زمين ساخت استان كرمان داراي تنوع ساختاري زيادي است. در جنوب غرب آن، بخشي از زون ساختاري زاگرس و زون خرد شده آن و در جنوب بخشي از زون ساختاري مكران را شامل مي‌شود. زون سنندج-سيرجان از نواحي غرب شهر بابك تا نزديكي زون گسلي زندان در كهنوج در اين استان رخنمون داشته و رشته كوه‌هاي آتش‌فشاني اروميه دختر به صورت كمربندي با امتداد شمال‌ غربي ـ جنوب شرقي از نزديكي انار تا جنوب شرقي بم در آن امتداد مي‌يابد.

وی در خصوص گسل های کانون رومرکزی زلزله گفت: گسل های پهنه رومرکزی این زلزله
گسل فشاري شهداد و گسل گلباف هستند. گسل شهداد گسلی كواترنر با راستاي خمدار شمال باختري – جنوب خاوري در جنوب شهداد  است كه كم و بيش مرز جنوب باختري دشت لوت را تشكيل مي‎دهد. این گسل جوان در تمامي مسير خود رسوبات كواترنر را مي‎برد. شيب اين گسل به سمت جنوب باختري بوده در مسير آن كنگلومرا، مارن و ماسه‎سنگ‎هاي قرمزرنگ و گچ‎دار ميوسن و رسوبات آواري نئوژن (از سوي باختر و جنوب باختري) بر روي رسوبات آبرفتي كواترنر دشت (در خاور و شمال خاوري) رانده شده‎اند.

زارع خاطرنشان کرد: گسل گلباف (گوک) با طولي حدود ۱۰۰ كيلومتر و روند شمال، شمال باختري – جنوب جنوب خاوري از باختر بم تا باختر شهداد ادامه دارد و يكي از جنباترين ساختارهاي ناحيه است. در ۲۳ سال گذشته دست كم ۵ زمين‎لرزة متوسط تا بزرگ و ويرانگر در گسترة گلباف رويداده است. رويداد زمين‎لرزة پنجم دي‎ماه ۱۳۸۲ در جنوب سامانة گسلي گلباف مي‎تواند هشداري براي رويداد زمين‎لرزة آتي در بخش جنوبي‎تر اين سامانة گسلي باشد.

انتهای پیام