پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

نجفی: نگاه مکانیکی دانشگاه‌های ایران شرایط بالندگی «مریم‌»ها را ندارد/تاثر ملی از فوت «مریم» شگفت‌آور است

نسخه قابل پرینت
کد خبر:23474
یکشنبه، ۱ مرداد، ۱۳۹۶ | 13:11

نجفی: نگاه مکانیکی دانشگاه‌های ایران شرایط بالندگی «مریم‌»ها را ندارد/تاثر ملی از فوت «مریم» شگفت‌آور است

وزیر اسبق آموزش و پرورش با ابراز شگفتی از موج تاثر ملی از فوت مریم میرزاخانی در اقشار مختلف مردم گفت: این که حتی مردمی که شاید در زندگی روزمره ارتباط چندانی با ریاضی و حتی علم ندارند این چنین با مریم به عنوان یک قهرمان ملی برخورد کرده و از درگذشت او متاثر شدند پدیده ای است که از نظر جامعه شناسی قابل بررسی است.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، دکتر محمد علی نجفی که شب گذشته در مراسم بزرگداشت مریم میرزاخانی، استاد دانشگاه استنفورد و تنها زن برنده عالی ترین نشان علمی رشته ریاضی در جهان سخن می گفت در عین حال خاطرنشان کرد: با وجود برخورد قابل تقدیر مردم با درگذشت زودهنگام این دانشمند جوان این ضعف یا بیماری تاریخی ملت ما این بار هم به چشم می آید که متاسفانه قدرشناسی و احترام ما نسبت به شخصیت های بزرگ معمولا پس از مرگ آنها بیشتر مورد توجه قرار میگیرد که امیدوارم به عنوان یک مساله عمیق فرهنگی برای آن چاره اندیشی شود. البته باید اذعان کرد که در سالهای اخیر این مساله قدری متفاوت شده که برپایی مراسم نکوداشت و تجلیلی که از برخی شخصیتهای های برجسته علمی فرهنگی صورت گرفته از نمودهای آن است.

نجفی که خود در سال ۱۳۵۳ از مدال آوران مسابقات دانشجویی انجمن ریاضی ایران بوده و افتخارآفرینیهای درخشان مریم میرزاخانی و برخی دیگر از دوستان نام آشنای وی در دوران تصدی وی بر وزارت آموزش و پرورش بوده است اظهار داشت: مریم سال ۷۲ زمانی که دانش آموز سال دوم دبیرستان بود کشف شد. در آن زمان برنامه ای در آموزش و پرورش برای تشویق استعدادهای برتر در علوم پایه داشتیم. دانشکده ریاضی دانشگاه صنعتی شریف دوره ای تابستانی برای دانش آموزان با استعداد دبیرستانها برگزار می کرد که مریم به همراه دانش‌آموز دیگری به نام رویا بهشتی در این دوره‌ها شرکت کردند و چندی بعد وارد تیم المپیاد ریاضی شدند و آن موقع مریم و رویا سوم دبیرستان بودند و جزو اولین دخترانی بودند که به مسابقات المپیاد ریاضی اعزام شدند و در کمال شگفتی مریم مدال طلا را برد و سال بعد هم همین مدال را دریافت کرد.

برندگان مدال فیلدز ۲۰۱۴

وزیر اسبق آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مریم مقاله‌ای را در همان سال‌ها در یکی از معتبرترین نشریات علمی آمریکا چاپ کرد و در دوران دانشجویی در دانشگاه صنعتی شریف هم به همین ترتیب مقالات ارزنده‌ای را چاپ کرد که در نهایت پذیرش دانشگاه هاروارد را دریافت کرد.

این استاد ریاضی خاطرنشان کرد: تز دکتری مریم در سخت‌ترین حوزه های ریاضی بود که مساله‌ ای را در این علم حل کرد. این یک مساله کاملا انتزاعی بود که حتی توضیح و فهم آن برای بسیاری از ریاضیدانان دشوار است اما وی این مساله را واکاوی کرد و یک عمل کاربردی در سیستم‌های دینامیکی انجام داد. همین پروژه مدال‌های متفاوتی برای مریم در پی داشت که ارزنده‌ترین آن مدال فیلدز است که به عنوان اولین زن ریاضیدان در جهان به این موفقیت دست یافت. مدال فیلدز برابر با همان مدال نوبل در رشته‌های دیگر است با این تفاوت که مدال فیلدز هر چهار سال یک بار به دانشمندان اعطا می‌شود.

وی مریم میرزاخانی را یکی از ۱۰ ریاضیدان زن بزرگ جهان توصیف کرد و با اشاره به تلاش علمی مریم میرزاخانی و پشتکار مثال زدنی او در حل مسائل ریاضی گفت: یکی از دوستان مریم که به دانشگاه محل تحقیق او رفته بود تعریف می کرد وقتی از کار او سوال کرده بود میرزاخانی پاسخ داده بود که مدت سه ماه است که روزی هشت ساعت روی یک مساله کار می کند ولی به هیچ نتیجه ای نرسیده است. دوست مریم پرسیده بود پس چه کار می خواهی بکنی؟  مریم با خنده گفته بود معلوم است انقدر ادامه می دهم تا به نتیجه برسم!

دانش آموخته ریاضی موسسه فناوری ماساچوست افزود: مریم جزو ۱۰ ریاضیدان زن برتر دنیاست. مریم میرزاخانی از نظر اخلاقی دارای شخصیت قوی با اراده و با اعتماد به نفس بود همچنین وی دارای پشتکار بسیاری درباره حل مسایل ریاضی بود.

نجفی که مریم میرزاخانی مصادف شدن دوران تحصیل دبیرستانش با وزارت این ریاضیدان را یکی از شانس های بزرگ در زندگی علمی خود توصیف کرده است خاطرنشان کرد: به اعتقاد من، مریم میرزاخانی جواهری گرانبها برای همه جهانیان بود که هم از نظر علمی و هم از نظر شخصیت اخلاقی می‌توانست الگویی تمام برای مردم به‌ ویژه زنان باشد. صمیمیت، تواضع و حجب و حیای مریم فوق العاده بود و در کنار آن سخاوت علمی عجیبی داشت.

وی تصریح کرد: یکی از خصوصیات بسیاری از ریاضیدانان نداشتن سخاوت علمی است. از انجا که می ترسند دیگران کشفیات علمی آنها را به نام خود بزنند معمولا رهیافتهایی که در حل مسائل دارند را برای همکارانشان بازگو نمی کنند و بارها اتفاق افتاده که سالها پس از درگذشت یک ریاضیدان بزرگ با بررسی اسناد و نوشته های باقی مانده از او معلوم می شود که در زمان حیات خود مساله مهمی را کشف کرده ولی آن را برملا نکرده است. مریم برخلاف این رویه هر چه را بلد بود با روحیه بالا با دیگران شریک می شد.

مشاور رییس جمهور در عین حال گفت: مریم که مایه افتخار ما بود را نباید به عنوان یک پدیده منفرد دید. او حاصل فرآیندی بود که طی سال ها تلاش به ثمر نشست. درست است که باید خیلی صبر کرد تا استعدادی مثل مریم به بار بنشیند ولی استعدادهای درخشان در کشور کم نیست که متاسفانه بسیاری از آنها از دست می دهیم.

به گزارش دیده‌بان علم، وزیر اسبق فرهنگ و آموزش عالی اضافه کرد: وزارت علوم و دانشگاه های ما شرایط لازم برای بالندگی علمی استعدادها  را ندارند. در دانشکده ریاضی دانشگاه شریف دانشجویانی داریم که افتخاراتی مشابه مریم میرزاخانی را کسب کرده اند ولی به دلیل نگاه مکانیکی که به علم وجود دارد در معرض اخراج‌اند چون در فلان مجلات معروف مقاله ندارند! برخلاف چنین دیدگاهی در دنیای غرب، ریاضی و فلسفه مورد احترام هستند که تعبیری بسیار بالاتر از توجه است.

مراسم بزرگداشت مریم میرزاخانی، نابغه ریاضی ایران و جهان که هفته گذشته در ۴۰ سالگی بر اثر بیماری سرطان در آمریکا درگذشت، شامگاه شنبه ۳۱ تیرماه در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

رونمایی از قطعه موسیقی لوریس چکناواریان به یاد مریم میرزاخانی

توفیق موسیوند از پیشگامان حوزه قلب مصنوعی درگذشت

مادر علم آمار ایران درگذشت

فیروز نادری، دانشمند ایرانی و از مدیران پیشین ناسا، درگذشت

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها