جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

رییس جدید پژوهشکده علوم جانوری پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی منصوب شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:23465
یکشنبه، ۱ مرداد، ۱۳۹۶ | 12:38

رییس جدید پژوهشکده علوم جانوری پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی منصوب شد

دکتر فضل الله افراز که در آستانه بازنشستگی است طی مراسمی رسمی ریاست پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی شمال کشور (پژوهشکده علوم جانوری) را به دکتر علی مومنی واگذار کرد.

به گزارش دیده بان علم ایران  در این مراسم جمعی از مسوولان محلی، معاون سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، نماینده ولی فقیه در سازمان، رییس مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی استان گیلان، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان، رییس پژوهشکده چای و رییس موسسه تحقیقات بین‌المللی تاسماهیان خزر ، رییس و جمعی از معاونان، مدیران و اعضای هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی حضور داشتند.

دکتر افراز که متولد دهم مهر ماه ۱۳۳۲ شهرستان آمل است دوره کارشناسی را در رشته دامپروری دانشگاه ارومیه گذرانده و مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته ژنتیک و اصلاح نژاد دام در سال ۱۹۹۰ از دانشگاه هیروشیما ژاپن اخذ کرده است. وی دارای مدرک دکتری در رشته ژنتیک و اصلاح نژاد دام با تخصص ایمونوژنتیک و پسا دکتری با عنوان فیلوژنتیک از دانشگاه هیروشیما ژاپن است.

دکتر علی مومنی نیز تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته اصلاح نباتات و اصلاح ملکولی در دانشگاه تهران، دوره دکتری ژنتیک مولکولی و مهندسی ژنتیک را در دانشگاه تهران و موسسه بین‌المللی تحقیقات برنج و دوره پسادکتری ژنتیک مولکولی را در موسسه آگروبیولوژی ژاپن گذرانده و معاونت موسسه تحقیقات برنج کشور را در کارنامه اجرایی خود دارد.

دکتر نیراعظم خوش خلق سیما، رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی طی سخنانی در مراسم تودیع و معارفه روسای سابق و جدید پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی منطقه شمال کشور با تقدیر از تلاش های دکتر افراز طی بیش از سه سال تصدی این مسوولیت که به افتتاح و تجهیز ساختمان جدید پژوهشکده، توسعه زیرساختهای تحقیقاتی و نیروی انسانی و جهت دهی پژوهشکده در راستای ماموریت محوله که تحقیقات زیست فناوری در حوزه جانوری و در کنار آن توجه به تحقیقات گیاهی در حوزه محصول استراتژیک و نیازهای منطقه است، منجر شده اظهار داشت: خوب بود که برای مسوولان کشور شناسنامه های مدیریتی تهیه می شد که عملکرد آنها از زمان معارفه تا تودیع را در آن ثبت می‌شد تا بهتر بتوان اثربخشی و کارایی مدیران را ارزیابی کرد. متاسفانه چنین امکانی نیست ولی قضاوت در مورد عملکرد دکتر افراز چندان دشوار نیست یادم هست سال ۹۳ وقتی بعد از ده سال به محل پژوهشکده آمده بودم از مشاهده وضعیت پژوهشکده حقیقتا جا خوردم. گویا طی ۱۰ سال گذشته با همه تلاش ها و پیگیری هایی که شده بود نه تنها وضعیت بهبود نیافته بود که روند رو به عقب طی کرده بود.

وی افزود: دکتر افراز در شرایطی که آخرین سالهای خدمت خود را می گذراند بی وقفه برای رفع مشکلات و آماده سازی فضای فیزیکی و زیرساختهای پژوهشکده تلاش کرد تا امروز حداقل مکانی مناسب برای انجام تحقیقات زیست فناوری جانوری در منطقه شمال کشور مهیا باشد. وی طی سه سال و نیم فعالیت در پژوهشکده دلسوزانه برای رفع مشکلات و مسائل تک تک اعضای پژوهشکده، تامین امکانات و تصویب طرح های پژوهشی و گسترش ارتباطات بین‌المللی پژوهشکده دوندگی کرد و بر خلاف مدیرانی که با یک مقاله پا به پژوهشکده ای می گذراند و با یک رزومه پر خارج می شوند بدون هیچ گونه چشمداشتی بر ای خدمت به استان و کشور تلاش کرد.

خوش خلق سیما در ادامه با ابراز خرسندی از واگذاری مسوولیت پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی شمال کشور به دکتر مومنی به عنوان محققی جوان، پرشور و پیگیر که سالها در زمینه محصول استراتژیک برنج کار کرده است ابراز امیدواری کرد که با تداوم اقدامات دکتر افراز در زمینه تامین نیروی انسانی متخصص و اجرای پروژه های کاربردی در راستای تبدیل علم به ثروت و تکمیل چرخه فناوری گام بردارد.

رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی خاطرنشان کرد: با توجه به ماموریت اصلی پژوهشکده بیوتکنولوژی شمال که فعالیت در زمینه زیست فناوری جانوری و در کنار آن مسائل استراتژیک کشاورزی استان است پژوهشکده باید از وارد شدن به حوزه های دیگر که در حیطه مسوولیت پژوهشکده نیست خودداری کنند و همچنین تعامل خود را با دانشگاه های استان خصوصا دانشگاه گیلان و موسسات پژوهشی مستقر در منطقه افزایش دهند. انتظار بعدی صادرات دانش به کشورهای منطقه و گسترش همکاری ها و تعاملات بین‌المللی است.

 خوش خلق سیما در پایان خطاب به اعضای هیات علمی و محققان پژوهشکده گفت: انتظاری که از همه ما می رود این است که طی دوران خدمت خود کارهای اثربخشی بکنیم که در نهایت به نفع کشور و مردم باشد. اگر محققی به کارهای پژوهشی صرف و مقاله علاقمند است باید در مرزهای دانش روز فعالیت کرده و مقالات سطح بالا داشته باشد، محققی هم که به فناوری و تحقیقات کاربردی علاقمند است باید پژوهش های منجر به فناوری و تولید داشته باشد که زمینه ساز ایجاد شرکتهای دانش بنیان و ایجاد اشتغال است. پژوهشگری هم که می خواهد کار ترویجی کند باید به نحوی عمل کند که کشاورزان از دستاورد فعالیت او بهره مند شوند و فعالیت او اقتصاد و زندگی کشاورزان را بهبود بخشد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

اصلاح نژاد ماهی کپور با همکاری محققان مجارستانی

راه اندازی مرکز رشد بیوتکنولوژی کشاورزی در رشت

ارتقای پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی به پژوهشگاه

جلیلی: غرب برای جلوگیری از پیشرفت ایران در بیوتکنولوژی از هیچ اقدامی فروگذار نمی کند

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها