پنج شنبه، ۳۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 18 April , 2024

نخستین مطالعات ژئوفیزیک هوایی برای شناسایی آب‌های زیرزمینی ایران آغاز شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:23226
سه شنبه، ۲۷ تیر، ۱۳۹۶ | 12:09

نخستین مطالعات ژئوفیزیک هوایی برای شناسایی آب‌های زیرزمینی ایران آغاز شد

مطالعات ژئوفیزیک هوایی با هدف شناسایی و اکتشاف آب‌های زیرزمینی مطالعات برای نخستین بار و به همت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور آغاز شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، مهندس وحید فتوتی، مدیرکل ژئومتیکس سازمان زمین‌شناسی از آغاز مطالعات ژئوفیزیک هوایی در استان‌ خراسان رضوی با اولویت شناسایی آبهای زیرزمینی خبر داد.

وی با بیان این‌که چندی پیش مطالعات کارشناسان طرح آب‌های کارستی سازمان در سطح کشور منجر به تعیین چند منطقه اولویت‌دار شد، خاطرنشان کرد:  مناطقی که با مشکل تامین آب برای ساکنان مواجه هستند و علاوه بر آن به عنوان مناطق کارستی یاد می‌شوند، برای این طرح در نظر گرفته شده‌اند.

 به گفته وی، مطالعات نشان داد مناطق شرقی ایران و بخصوص خراسان رضوی علاوه بر مشکل تامین آب،  واحدهای زمین‌شناسی منطقه استعداد کارستی شدن را هم دارد که بر همین اساس منطقه کلات جهت انجام مطالعات تکمیلی در نظر گرفته شد و در این راستا به زودی مطالعات ژئوفیزیک هوایی با روش الکترومغناطیس به منظور اکتشاف آبهای زیرزمینی آغاز خواهد کرد.

کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور برای حل معضل کم آبی کشور در پی اکتشاف منابع آب‌های کارستی هستند که بر همین اساس در ۳۱ استان کشور عملیات اکتشافی و مطالعاتی با اولویت مشکل کم آبی، خروج آب از کشور و مخازن آبی به مرور زمان در حال انجام است.

بر همین اساس کارشناسان این سازمان در مطالعات اولیه و پس از انجام بازدیدهای صحرایی در مناطق اولویت‌بندی شده، سایت مشهد- کلات را به عنوان سایت منتخب مطالعات آب‌های کارستی ایران معرفی کردند که طبق برنامه مطالعات ژئوفیزیک هوایی با روش الکترومغناطیس به زودی آغاز خواهد شد.

شایان ذکر است،  بهره‌برداری از منابع آب کارستی که در سازندهای سخت و کربناته تشکیل می‌شود، می‌تواند به حفظ منابع آب زیرزمینی  و جلوگیری از فرونشست زمین کمک فراوانی کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

نقشه فرونشست دشت‌های ایران تهیه شد

دستاورد محققان دانشگاهی برای بی‌تحرک‌ کردن فلزات سنگین در آب‌های زیرزمینی

اکتشاف آب کارستی به روش ژئوفیزیک هوایی برای نخستین بار در کشور

طراحی فاز ارزيابي میدان نفتی سپهر با همكاري پژوهشگران صنعت نفت

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها