پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

مکان‌یابی رصدخانه ملی با اجرای مطالعات آلودگی نوری و لرزه‌خیزی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:23163
دوشنبه، ۲۶ تیر، ۱۳۹۶ | 12:59

مکان‌یابی رصدخانه ملی با اجرای مطالعات آلودگی نوری و لرزه‌خیزی

رییس کمیته مکان‌یابی رصدخانه ملی با یادآوری این که انتخاب سایت اصلی رصدخانه ملی با بررسی‌های چهار استان انجام شده است، گفت: در مطالعات مکان‌یابی این طرح برای اولین بار پروژه‌هایی در زمینه آلودگی نوری و لرزه‌خیزی اجرایی شد.

به گزارش خبرنگار دید‌ه‌بان علم ایران دکتر نصیری قیداری، روز دوشنبه در نشست «گزارش ساخت رصدخانه ملی» همچنین بر مکان‌یابی رصدخانه ملی با روش مدرن تاکید کرد و افزود: به این منظور کارگاه آموزشی با حضور محققانی از کشورهای آلمان و فرانسه در دانشگاه علوم پایه زنجان برگزار شد.

رییس کمیته مکان‌یابی رصدخانه ملی، مطالعات هواشناسی مکان‌یابی را یکی از بخش‌های مطالعاتی این کمیته نام برد و خاطرنشان کرد: برای این منظور اطلاعات هواشناسی از ایستگاه‌های هواشناسی سراسر کشور در یک بازه زمانی یک ساله جمع‌آوری شد.

نصیری قیداری با تاکید بر این که در این مطالعات از یک تلسکوپ ۱۱ اینچی استفاده شده است، ادامه داد:‌ در کشورهای همسایه ما به غیر از هند هیچ کشور دیگری مطالعات مکان‌یابی را خودش به تنهایی انجام نداده ‌است و ما با تکنیک‌های علمی توانستیم سایت‌های رصدخانه در  چهار استان کرمان، خراسان، اصفهان و قم را اجرایی کنیم.

وی با بیان اینکه اولین مطالعات آلودگی نوری در طرح رصدخانه ملی اجرایی شد، گفت: علاوه بر این مطالعاتی در زمینه لرزه‌خیزی نیز اجرایی شده است.

رییس کمیته مکان‌یابی رصدخانه ملی با بیان اینکه با این مطالعات توانستیم سایت رصدخانه ملی را در کامو کاشان انتخاب کنیم، اظهار کرد: اگر امروز اجرای این طرح را به من واگذار می‌کردند، نمی‌پذیرفتم؛ چرا که این طرح دارای دشواری‌های بسیاری است که امیدوارم با همتی که در جوانان موجود است، به پایان برسد.

وی ابراز امیدواری کرد:‌ با اجرای این طرح جوانان کشور به جای خروج از کشور به ارتفاعات کاشان و کامو بیندیشند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها