پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

ماهواره‌های مکعبی ایرانی در دانشگاه تبریز به رقابت پرداختند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:23078
دوشنبه، ۲۶ تیر، ۱۳۹۶ | 10:06

ماهواره‌های مکعبی ایرانی در دانشگاه تبریز به رقابت پرداختند

آیین افتتاحیه کارگاه آموزشی فاز طراحی دقیق مسابقه دانشجویی ماهواره مکعبی ایرانی با حضور ۷ تیم دانشجویی از دانشگاه های کشور در دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس سازمان فضایی ایران در این مراسم با اشاره به اهمیت فناوری در آینده بشر گفت: سرنوشت و آینده ملت ها با فناوری و بکارگیری آن در همه شئون زندگی رقم خواهد خورد، لذا دانشگاه ها باید دانشجویان را برای فناوری آینده تربیت کنند.

دکتر محسن بهرامی افزود: برای دست یابی به فناوری در عرصه های مختلف باید از متخصصان داخلی و بین المللی و تجربه آنها بهره برد، اما در کنار آن نباید از دانش جوانان و شجاعت، نشاط و توانایی آنها غافل شد.
وی خطاب به تیم های شرکت کننده در این مراسم گفت: آینده در اختیار شماست، پس آن را بسازید. زیرا این حس سازندگی کشور از شروع تحصیل در شما وجود داشته و با ورود به دانشگاه، رنگ جدی تر و علمی تر گرفته است. پس از تمام توان خود برای ورود به جهان فناوری استفاده کنید.

رییس سازمان فضایی ایران افزود: این مسابقات ماهواره ای با هدف جذب نیروهای متخصص و علاقمند برای ورود به عرصه تحقیقات فضایی، ایجاد بستر مناسب علمی برای دانشجویان و پرداختن دانشجویان به بحث های فناورانه طراحی شده و کوچک و کم هزینه بودن از ویژگی های آن است.

بر پایه همین گزارش، رییس دانشگاه تبریز نیز در این مراسم، دانشگاه تبریز را امتداد آموزش عالی ربع رشیدی در تبریز عنوان کرد و گفت:حدود ۷۰۰ سال پیش در تبریز، دانشگاه ربع رشیدی وجود داشت که ۶ هزار دانشجو در آن از کشورهای مختلفی همچون مصر، هند و ژاپن در آن در رشته های مختلف مشغول تحصیل بودند و در کتابخانه این دانشگاه بالغ بر ۴۰۰ هزار کتاب موجود بود.

دکتر محمدرضا پور محمدی افزود: در همین راستا، دانشگاه تبریز رشد علمی خوبی را در سال های اخیر داشته است. به عنوان مثال، در بخش پژوهش و رشد تولیدات علمی، رشد مناسبی داشته ایم و متوسط سرانه مقاله علمی اعضای هیات علمی این دانشگاه نیز، ۳ عنوان به ازای هر نفر رسیده است که موفقیت خوبی است.

وی همچنین متذکر شد: در دنیای امروز، دانشگاهی موفق است که علاوه بر تولید علم، بتواند آن را تبدیل به ثروت نماید. پس، مقاله برای مقاله موضوعیت خود را از دست داده است و تجاری سازی و تبدیل ایده به ثروت، اولویت دانشگاه ها بخصوص دانشگاه تبریز است.

رییس دانشگاه تبریز همچنین تسهیل تاسیس شرکت های دانش بنیان را از ظرفیت و فرصت های مهم موفقیت دانشجویان در امور فناورانه عنوان کرد و گفت: متاسفانه مراحل تاسیس شرکت های دانش بنیان بسیار مسیر دشواری است و ایده داشتن، تبدیل آن به پیش رشد و رشد و دانش بنیان و …. مراحلی بسیار پیچیده است که متولیان امر باید فکری برای تسهیل این امر بکنند.

گفتنی است ماهواره های مکعبی، ماهواره های دقیق و پرتوان در ابعاد کوچک هستند که با نگاه به آینده طراحی می شوند و مسابقه اولین دوره فاز طراحی دقیق مسابقه دانشجویی ماهواره مکعبی ایرانی با حضور ۷ تیم از دانشگاه های صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، خواجه نصیر، تبریز، صنعتی مالک اشتر، کاشان و صنعتی سیرجان در دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تبریز ار روز گذشته، به مدت سه روز در حال برگزاری است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

سخنگوی سازمان فضایی خبر داد: انجام هفت پرتاب تحقیقاتی و عملیاتی از ابتدای دولت فعلی/تصویب انجام ۳۰ پرتاب فضایی تا پایان ۱۴۰۶

رونمایی از دو ماهواره «ناهید ۲» و «طلوع ۳» همزمان با روز ملی فناوری فضایی

برآورد سطح زیرکشت گندم، جو و برنج کشور با فناوری سنجش از دور

شورای عالی فضایی پس از یک سال تشکیل جلسه می دهد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها