- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

استاد ایرانی، برنده جایزه بین المللی منابع آب و محیط زیست آمریکا شد

 استادیار مدیریت پروژه و ساخت دانشگاه تهران برنده جایزه برترین محقق بین المللی (Visiting International Fellowship – VIF) از کنگره جهانی مدیریت منابع آب و محیط زیست (EWRI) آمریکا در سال ۲۰۱۶ شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر سعید یوسفی، عضو هیات علمی گروه «مدیریت پروژه و ساخت» دانشکده معماری دانشگاه تهران با ارائه مقاله‌ای با عنوان «مذاکرات طرز تفکر محور برای حل اختلافات محیط زیستی و منابع آب» روش نوینی را برای حل منازعات پیچیده زیست محیطی و مسائل کیفی و کمی منابع آب ارائه کرد.

وی در این مقاله با به کارگیری روش توسعه یافته خود در یک مطالعه موردی در ایران که مربوط به حل اختلاف درباره کیفیت آب در یک پروژه ساخته شده بود، تلاش کرده است تا با تلفیق علم مهندسی و علوم روان شناختی، مدل‌هایی برای رفع اختلافات در حوزه منابع آب و کاهش آلودگی آب‌ها ارائه کند.

یوسفی، تحصیلات خود در مقطع کارشناسی ارشد «مدیریت ساخت»، دکتری «مدیریت پروژه» و پسادکتری «مدیریت تصمیم گیری» را در دانشگاه واترلو کانادا به پایان رسانده است و در حال حاضر استاد مدعو «گروه حل اختلافات» دانشکده مهندسی طراحی سیستم‌ها در دانشگاه واترلو است.

وی در توضیح تحقیقات خود گفت: به دلیل خشکسالی‌های اخیر، منازعات مربوط به کمبود منابع آب به لحاظ کمی و کیفی و همچنین اختلافات زیست محیطی در خاورمیانه و بخصوص در ایران در حال گسترش است. به دلیل پیچیدگی این موضوعات، رفع آنها به روش‌های مهندسی نوین حل اختلافات نیاز دارد. مذاکرات طرز تفکر محور مدل جدیدی ارائه می‌دهد تا بتوان اختلافات را با کمترین هزینه و بیشترین بهره‌وری مدیریت کرد.

یوسفی با بیان این که در چنین شرایطی هر دستگاهی نهاد دیگری را مقصر قلمداد می‌کند، خاطر نشان کرد: در این مقاله راهکارهای تفکر منطقی برای رفع منازعات کیفی و کمی آب ارائه کردم، به این صورت که پس از تهیه صورت مساله،‌راه حل‌هایی پایدار برای رفع آن ارائه شود.

یوسفی تاکید کرد: در این مقاله اثبات کردم که داشتن طرز تفکر منفی در مذاکرات هرگز منجر به حل معضلات نخواهد شد.

این مقاله برنده جایزه برترین محقق بین‌المللی (Visiting International Fellowship – VIF) از کنگره جهانی مدیریت منابع آب و محیط زیست (EWRI) در سال ۲۰۱۶ در کشور آمریکا شد.

دکتر یوسفی ضمن حضور در گردهمایی سالیانه EWRI در ایالت فلوریدا و ارائه شفاهی مقاله منتخب، در بازدیدی از شرکت مدیریت منابع آب فلوریدا از نزدیک در جریان روند پیشرفته مدیریت بهینه منابع آب و کنترل زیست محیطی در فلوریدا قرار گرفت.

عضو انستیتو بین المللی مدیریت پروژه آمریکا همچنین در سال ۲۰۱۱ با ارائه مقاله‌ای با عنوان “Attitude-based negotiation methodology for the management of construction disputes “توانست تلفیقی از مفهوم طرز تفکر با مدل‌سازی‌های پیشرفته مهندسی مذاکره را در پروژه‌های مهندسی ارائه دهد.

مقاله وی به دلیل تلفیق نوآورنه مفاهیم علم روانشناسی در علوم مهندسی و ساختار بدیع نگارش، از سوی هیات داوران انجمن مهندسان عمران آمریکا به عنوان برنده جایزه بهترین مقاله علمی سال ۲۰۱۱ معرفی شد.

نتایج این دو مقاله در نشریاتASCE  در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۶ منتشر شده است.

انجمن علمی مهندسان عمران آمریکا (ASCE) با قدمت ۱۶۴ سال از جمله انجمن‌های مطرح آمریکا است که ۳۳ نشریه در زمینه مهندسی عمران و سالانه بیش از ۷ هزار مقاله در قالب این نشریات منتشر می‌کند.

انستیتوی منابع آب و محیط زیست (EWRI) نیز از بزرگترین مراکز علمی در آمریکا و متعلق به انجمن مهندسان عمران آمریکا است.

انتهای پیام