- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

تولید دستگاه‌ صنعتی آزمون سایش توسط فناوران کشور

فناوران کشور موفق به ساخت دستگاه‌ آزمایشگاهی برای آزمون سایش مورد نیاز بخش صنعت شدند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران آزمون‌های ارزیابی خواص فیزیکی به عنوان یکی از مؤلفه‌های مهم برای آزمایش محصولات در شرایط گوناگون اهمیتی بالا دارند.


به گفته یکی از فعالان فناور سازنده این محصول، دستگاه آزمون سایش در محيط كنترل شونده برای پیش‌بینی رفتار تریبولوژیکی مواد و آلیاژهای مهندسی در شرایط عملیاتی به کار می‌رود.


وی با یادآوری حساسیت کار این نوع دستگاه‌ها ادامه  دهد: این دستگاه با سنجش و ارزیابی مقاومت به سایش و محاسبه ضریب اصطکاک مواد و آلیاژها، عمر قطعات را در حین سرویس به طور تقریبی پیش‌بینی می‌کند.


به گفته این فعال فناور اما نوع دمای بالای این دستگاه، می‌تواند سایش و ضریب اصطکاک نمونه را در اثر تماس چرخشی بین پین و نمونه، در محیط‌های خشک، سیال یا روان‌کار و دما بالا محاسبه و ذخیره کند.


احمدشمس گفت: علاوه بر این‌که ارزیابی سایش بر اساس معیارهای گوناگون توسط این دستگاه توسط این دستگاه فراهم شده است، این قابلیت وجود دارد که نمونه‌ی سایشی به عنوان پین و جسم ساینده به عنوان دیسک قرار بگیرد.


وی افزود: اما مدل هاي WTC مربوط به انجام آزمون در محيط و مدل هاي WTH مربوط به انجام آزمون در دماي بالا هستند  این فعال فناور از مزيت هاي ثبت و ارائه هم زمان نيروي عمودي و افقي در نرم افزار و اعمال نيرو بدون قراردادن وزنه و با استفاده از مكانيزم پيچ و فنر اشاره می‌کند.


شمس با اشاره به نقش حمایت از تجهیزات آزمایشگاهی داخلی گفت: روند حمایت از شرکت‌های فناور این حوزه به رشد اشتغال و جلوگیری قابل توجه ارزبری کمک کرده و بر همین اساس، این شرکت تولیدی صنعتی توانسته است با اشتغال نیروی متخصص دانشگاهی وتجهیزات حوزه مواد و متالورژی را با طراحی، ساخت و تولید تجهیزات صنعتی، برای ارائه عمدتا به مراکز صنعتی، دانشگاهی، علمی تحقیقاتی عرضه کند.
انتهای پیام