جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

وزیر بهداشت: باید برای حفظ «مریم میرزاخانی‌»های کشور بکوشیم

نسخه قابل پرینت
کد خبر:23025
یکشنبه، ۲۵ تیر، ۱۳۹۶ | 11:23

وزیر بهداشت: باید برای حفظ «مریم میرزاخانی‌»های کشور بکوشیم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امثال مریم میرزاخانی در کشور زیادند و باید برای حفظ آنها کوشید.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر قاضی‌زاده هاشمی روز یکشنبه در همایش  معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، افزود: با توافق هسته ای و برداشته شدن برخی موانع، مراکز اروپایی اشتیاق خوبی برای همکاری با ایران نشان دادند؛ البته مراکز امریکایی هم برای همکاری اظهار تمایل کرده اند اما اشتیاق اروپایی ها بیشتر است.
وی با بیان این که به نظر می رسد در شرایط جدید به دست آمده فرصت های خوبی برای توسعه همکاری خواهیم داشت اظهار کرد: باید تلاش کنیم تا از این فرصت به دست آمده به نحو مطلوب استفاده کنیم.
وزیر بهداشت درمان و اموزش پزشکی گفت: با اقدامات صورت گرفته در دولت یازدهم برخی از مشکلات برای حضور در مراکز بین المللی برطرف شد و رتبه ما در تولید مقالات افزایش یافت و سهم ما در تولید علم با افزایش بیش از ٣٠ درصد پررنگ تر شد.
هاشمی ادامه داد: در چهار سال گذشته تعداد مقالات از ١٢ هزار به ٣٧ هزار رسید .

وی افزود: هر چند تا وضعیت مطلوب فاصله داریم اما در این مدت مراکز مطالعات کوهورت زیادی راه اندازی شد که می تواند یکی از کمک ها در بخش پژوهش برای سال های آینده باشد
وی با اشاره به ایجاد شورای عالی فناوری اطلاعات گفت: انجام طرح تحول سلامت با کمک بخش فناوری نیز یکی دیگر از دستاوردهای دولت است که همه در کنار هم توانستند کارنامه خوبی برای دولت در چهار سال گذشته رقم بزنند.
وزیر بهداشت در ادامه به برخی مشکلات در حوزه بهداشت اشاره کرد و گفت. با افزایش جمعیت، جابجایی جمعیت از روستاها به شهرها، حاشیه نشینی ، افزایش سن در ایران، تغییر سبک زندگی و پیشرفته شدن وسایل و تحهیزات پزشکی به لحاظ تشخیص موجب شد تا بار بیماری ها در کشور افزایش یابد که رسیدگی به آن نیازمند تلاش بیشتری است.
وی اظهار کرد: شاید یکی از بهترین راه ها در این راستا مستقل شدن ادارات مالی دانشگاه ها است و از مجلس به علت موافقت با ادامه هیات امنایی بودن دانشگاه ها تشکر می کنم.
وزیر بهداشت در ادامه به سرانه دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: سرانه فارغ التحصیلان در دانشگاه ها عادلانه نیست و چون در گذشته مبنایی که برای سرانه در نظر گرفته بودند درست نبود بنابراین تفاوت سرانه در دانشگاه های استان های مختلف متفاوت است.
وی با اشاره به اینکه برخی ازدانشگاه های دنیا دخل و خرج دانشجو را پرداخت می کنند، افزود. در کشور ما اینطور نیست بنابراین اگر بتوانیم دانشگاه ها را به سمتی ببریم که اقتصاد پایداری داشته باشند می توانیم موجب توسعه علم و فناوری شویم.
قاضی زاده با اشاره به درگذشت مریم میرزاخانی نابغه ریاضی ایرانی ، این ضایعه را به جامعه علمی کشور تسلیت گفت و افزود: امثال این افراد در کشور زیاد است و هنر ما در شناسایی و حفظ آنهاست و، در این حوزه ما با قحط الرجال مواجه نیستیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

رونمایی از قطعه موسیقی لوریس چکناواریان به یاد مریم میرزاخانی

اعلام فراخوان دومین جایزه مریم میرزاخانی

اهدای عضو پس از مرگ کامل برای نخستین بار در خاورمیانه/دستاورد امیدبخش جراحان ایرانی برای بیماران در انتظار پیوند

در دانشگاه صنعتی امیرکبیر ارائه شد: راهکاری جدید برای جداسازی آنتی بیوتیک «آموکسی سیلین» از آب

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها