جمعه، ۷ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Friday, 26 April , 2024

استقرار تأسیسات شرکت‌های دانش‌بنیان در منطقه استراتژیک سواحل مکران

نسخه قابل پرینت
کد خبر:2298
پنج شنبه، ۳ تیر، ۱۳۹۵ | 13:57

استقرار تأسیسات شرکت‌های دانش‌بنیان در منطقه استراتژیک سواحل مکران

دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنایع دانش‌بنیان دریایی سواحل مکران را منطقه استراتژیک کشور در عین حال منطقه ناامن از لحاظ قاچاق مواد مخدر دانست و گفت: این ستاد برنامه‌هایی برای توسعه این منطقه دارد که از جمله آن می‌توان به استقرار تاسیسات شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران محمد سعید سیف با اشاره به قرار گرفتن سواحل مکران در منطقه حیاتی کشور و عدم بهره برداری مناسب از آن افزود: سواحل مکران به دلیل اتصال به آب‌های اقیانوس هند از جمله مناطق استراتژیک کشور به شمار می‌رود چرا که می‌تواند ما را به ‌کل دنیا به‌صورت مستقیم مرتبط کند.

وی فراهم شدن این امکان را در گرو مشارکت بخش خصوصی دانست و ادامه داد: سواحل مکران مستعد تجارت دریایی است ضمن آن که امکان دسترسی ایران را به اقیانوس هند ایجاد می‌کند که این امر برای کشورهای جنوب آسیا و آسیای میانه که به دریا دسترسی ندارند، دارای اهمیت خواهد بود.

سیف با تاکید بر این که مکران همچنین می‌تواند برای ایران گزینه دیگری در حمل کالا به جز تنگه هرمز باشد، اضافه کرد: ایران به دنبال سرمایه‌گذاری تازه‌ای برای توسعه سواحل مکران (یا سواحل دریای عمان) در طول خلیج عمان است.

دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنایع دانش‌بنیان دریایی با اشاره به وضعیت کنونی سواحل مکران خاطر نشان کرد: سواحل مکران از ناامن‌ترین مناطق کشور در ارتباط با قاچاق مواد مخدر است و این منطقه دور از مرکز کشور واقع ‌شده و آب‌وهوای بسیار ناملایمی دارد.

وی با اشاره به پتانسیل‌های بالای این منطقه از نظر آبزی‌پروری، توسعه بنادر، حمل و نقل دریایی ساخت و تعمیر کشتی و ساخت انواع شناورها، اظهار کرد: استفاده از این پتانسیل‌ها نیازمند یک اکو سیستم خاص است که با ایجاد بستر مناسب مکانی و خدمات شهری مناسب می‌توان به اهداف مورد نظر در این منطقه دست یاقت.

سیف با اشاره به برنامه‌های ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنایع دانش‌بنیان دریایی در خصوص توسعه سواحل مکران یادآور شد: برای توسعه سواحل مکران نیاز به استفاده از تجربیات و یک برنامه جامع است که در این زمینه ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنایع دانش بنیان دریایی می‌تواند نقش بسزایی ایفاء کند.

دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنایع دانش‌بنیان دریایی استقرار تاسیسات شرکت‌های دانش‌بنیان در سواحل مکران را از جمله برنامه‌های این ستاد نام برد و گفت: این ستاد در زمینه استقرار تأسیسات شرکت‌های دانش‌بنیان در سواحل مکران مانند پرورش ماهی در قفس و آبزی‌پروری می‌تواند وارد شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تدوین آیین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر سونامی در ایران

اسیدی‌تر شدن آبهای عمیق میانی خلیج فارس و سواحل مکران

عدم شناخت مسؤولان از امکانات داخلی،‌ نخستین مشکل صنعت کشتی‌سازی است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها