سه شنبه، ۲۸ فروردین، ۱۴۰۳ | Tuesday, 16 April , 2024

رشد کمی تولید علم برتر کشور به ۲٫۴ درصد رسید

نسخه قابل پرینت
کد خبر:22947
شنبه، ۲۴ تیر، ۱۳۹۶ | 14:01

رشد کمی تولید علم برتر کشور به ۲٫۴ درصد رسید

بر اساس اطلاعات مستخرج از پایگاه وب آو ساینس (آی.اس.آی) کمیت تولید علم برتر کشور در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۳۷۵ مورد رسید. این در حالیست که دو ماه قبل تعداد مقالات برتر کشور ۳۶۸ مورد بود.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر محمدجواد دهقانی، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: همچنین در سال ۲۰۱۷ میلادی نیز تعداد این دسته از مقالات به ۹۹ مورد رسید که در مقایسه با آمار دو ماه قبل ۸۹ مورد افزایش نشان می‌دهد. همچنین سهم ایران از کل مقالات برتر سال ۲۰۱۶ میلادی به ۲٫۴ درصد رسیده است. هر چند اطلاعات سال ۲۰۱۷ میلادی هنوز کامل نشده است، اما سهم ایران در سال ۲۰۱۷ حدود ۲٫۹ درصد است.

وی افزود: مقالات برتر به مقالاتی اطلاق می‌شود که در زمره مقالات یک درصد پراستناد دنیا قرار گرفته‌اند. این مقالات هر چند یک درصد از مقالات دنیا را تشکیل می‌دهند، اما حدود ۱۸ درصد از استنادهای دنیا را به خود اختصاص داده‌اند. به عبارت دیگر میزان استفاده از این مقالات زیاد است. در سال ۲۰۰۷ میلادی تعداد مقالات برتر ۵۶ مورد بود. این رقم در سال ۲۰۱۳ میلادی به ۱۳۹ مورد رسید. در سال ۲۰۱۴ این رقم مجددا افزایش یافته و به ۱۷۶ مورد رسید. در سال ۲۰۱۵ تعداد مقالات برتر کشور ۲۲۴ مورد بود.

سرپرست ISC ادامه داد: سهم ایران از کل تولید علم دنیا در سال ۲۰۰۷ حدود ۰٫۷ درصد بود که این مقدار در سال ۲۰۱۳ به ۱٫۳ درصد رسید. این رقم در سال ۲۰۱۵ به ۱٫۴ درصد و در سال ۲۰۱۶ به ۱٫۷ درصد رسیده است. در مقابل سهم ایران از کل مقالات پراستناد دنیا از ۰٫۵ درصد در سال ۲۰۰۷ به یک درصد در سال ۲۰۱۳ رسید.

دهقانی تصریح کرد: در سال ۲۰۱۴ این رقم به ۱٫۲ درصد و در سال ۲۰۱۵ به ۱٫۵ درصد رسید. در سال ۲۰۱۶ با یک افزایش دیگر سهم ایران از کل مقالات برتر دنیا به ۲٫۴ درصد رسید. در حال حاضر سهم ایران از کل تولید علم برتر دنیا ۲٫۹ درصد است. این رقم مربوط به سال ۲۰۱۷ است که اطلاعات آن هنوز کامل نشده و تغییر خواهد کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها