- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

نامگذاری و ثبت جهانی گونه جدید کرم‌های پهن به نام دو دختر ایرانی

گونه جدیدی از شاخه کرم‌های پهن توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان کشف، نامگذاری و ثبت جهانی شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، یک گونه جدید و یک جنس جدید سستود از راسته Trypanorhyncha متعلق به رده Cestoda که در آبهای خلیج فارس در روده گونه‌ای کوسه ماهی به نام Paragaleus randalli زیست می‌کند، توسط دکتر محمد حاصلی، عضو هیات علمی گروه زیست‌شناسی دانشگاه گیلان و زهرا مالک‌پور فرد، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته زیست‌شناسی در قالب پایان‌نامه این دانشجو، کشف، توصیف، نامگذاری و ثبت جهانی شد.

این کشف در قالب مقاله‌ای در مجله Systematic Parasitology که ناشر آن Springer است، به انتشار رسیده است. در مقاله مذکور آناتومی بدن با جزئیات بسیار توصیف شده است.

اسم جنس جدید به افتخار “الگا” فرزند زهرا مالک‌پور “Olgaella” و اسم گونه به افتخار “النا” فرزند دکتر حاصلی “Olgaella elenae” نامگذاری شد. استفاده از فرمت لاتین‌شده اسامی بستگان مؤلفین در نامگذاری تاکسون‌های جدید به عنوان یک عرف بین‌المللی پذیرفته شده است.

در حال حاضر نمونه‌های کشف شده در موزه تاریخ طبیعی ژنو در سوییس نگهداری می‌شوند که دسترسی تمامی محققان در سراسر جهان به آنها از طریق آن موزه فراهم است. با احتساب این گونه جدید، تعداد گونه‌های جدید سستود که دکتر حاصلی در کشف، توصیف و نامگذاری آنها نقش داشته است، به ۱۰ گونه می‌رسد.

انتهای پیام