- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

چرا علوم انسانی با ظرفیت تخصصی حل مشکلات جزو رده‌های آخر علوم قرار دارد؟

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم برگزاری جشنواره فارابی را فرصتی مناسب برای تبیین جایگاه علوم انسانی در کشور دانست و گفت: اگر بخواهیم به صورت علمی به مشکلات کشور بپردازیم تخصص آن در رشته‌های علوم انسانی است ولی این حوزه دانشی در کشور در رده‌های آخر علوم قرار دارد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر سیدضیا هاشمی در نشست شورای سیاستگذاری جشنواره فارابی با اشاره به دیدارهای دانشگاهیان با مقام معظم رهبری و رییس جمهور افزود: احساس من این است که اگر مسؤولان رده بالای کشور بخواهند مسایل و مشکلات کشور را از زبان کسی بشنوند بهتر است از اساتید علوم انسانی کشور بشنوند.

وی با تاکید بر این که علوم انسانی در کشور از شأن و جایگاه شایسته‌ای برخوردار نیست، یادآور شد: جشنواره فارابی فرصتی است تا جایگاه علوم انسانی تبیین شود.

وی با اشاره به اقدام پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در زمینه ایجاد شبکه نخبگانی علوم انسانی، اظهار کرد: این شبکه می‌تواند نقش موثری در زمینه ارتقای جایگاه علوم انسانی داشته باشد؛ چرا که این شبکه از پیوند متخصصان و برجستگان دوره‌های قبل جشنواره فارابی تشکیل خواهد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با اشاره به روند برگزاری جشنواره‌های فارابی خاطرنشان کرد: پس از دو سال وقفه کار برگزاری هشتمین دوره جشنواره فارابی با تصویب هیات دولت آغاز شد و دبیرخانه این جشنواره نیز در اجرای این رویداد روند خوبی را در پیش گرفته است.

وی با اشاره به برگزاری اختتامیه هشتمین دوره جشنواره فارابی در هفته پژوهش سال جاری ابراز امیدواری کرد که این جشنواره به صورت منطقه‌ای برگزار شود.

هاشمی برگزاری این جشنواره را فرصتی برای معرفی علوم انسانی در کشور دانست و یادآور شد: جامعه ما به سمتی حرکت می‌کند که با انواع مشکلات دست به گریبان است که یکی از آنها آسیب‌های اجتماعی است و روند آن به گونه‌ای بوده است که در یک سال گذشته سه جلسه با حضور مقام معظم رهبری و مسوولان ۴۰ نهاد و دستگاه تشکیل شده است که مهمترین مسایل مطرح شده در این جلسات حل آسیب‌های اجتماعی بوده است.

وی با تاکید بر این که برای رفع این آسیب‌ها باید از ۲۰ سال گذشته آغاز می‌کردیم، یادآور شد: اکنون که این موضوع از سوی عالی‌ترین مقام کشور مطرح شده است لازم است در سطوح بالای کشور توجه جدی به آن کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فضاسازی ایجاد شده در سطح بین المللی اضافه کرد: رشد علم بدون ارتباطات بین المللی میسر نخواهد بود و در حال حاضر با فضای بین المللی که ایجاد شده است شاهد افزایش ۱۰ برابری تعاملات بین‌المللی دانشگاه‌ها هستیم.

هاشمی خاطر نشان کرد: این امر یک موقعیت مناسب است برای علوم انسانی است که از آن بهره ببرد تا با هزینه‌های کمتر بتواند نقش خود را ایفا کند.

انتهای پیام