جمعه، ۷ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Friday, 26 April , 2024

کشف نخستین ردپا از دایناسورهای پردار در ایران

نسخه قابل پرینت
کد خبر:22706
دوشنبه، ۱۹ تیر، ۱۳۹۶ | 10:33

کشف نخستین ردپا از دایناسورهای پردار در ایران

عضو هیات علمی دانشگاه زنجان با همکاری استادان دانشگاه‌های پکن و کلرادو موفق به یافتن ردپای دایناسورهای پردار در ایران شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران در پی کشف مجموعه غنی از ردپای دایناسورها در البرز مرکزی، پژوهش‌های اخیر دانشمندان نشان می‌دهد که در میان این خزندگان انقراض یافته، دایناسورهای پردار از گروه دونده خزندگان (Dromaeosauridae ) نیز در ایران زندگی کرده‌اند.
دکتر نصرالله عباسی، دیرینه شناس و دانشیار گروه زمین شناسی دانشگاه زنجان با همکاری پروفسور لیدا زینگ از دانشگاه علوم زمین پکن و پروفسور مارتین لوکلی از دانشگاه کلرادو با بررسی رسوبات ژوراسیک میانی منطقه بلده استان مازندران ردپای دایناسورهای دو انگشتی یافته‌اند که مربوط به گروه دایناسورهای پیراپرنده(Paraves) هستند. قدمت این ردپاها به ۱۷۰ میلیون سال پیش برمی‌گردد.

به گفته عباسی، این کشف از دو جنبه اهمیت دارد. یکی اینکه زیست دایناسورهای پردار را در ایران به اثبات می‌رساند و دیگر اینکه وجود ردپای دوانگشتی دایناسورهای پردار پیش‌تر از زمان کرتاسه کمتر شناخته شده است و وجود ردپای این گروه از دایناسورها در زمان‌های قدیمی‌تر همراه با ابهاماتی است. شاید با این یافته که چهارمین در نوع خود در سطح دنیاست بتوان در بازسازی چگونگی پراکنش این دسته از دایناسورها در زمان پیش از کرتاسه گام برداشت.

گفتنی است نتایج این مطالعات در مجله تخصصی Historical Biology به صورت برخط در دسترس قرار گرفته است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ترمیم سریعتر زخم سوختگی با ژل بانداژ محققان ایرانی

اخترفیزیکدانان ایرانی ارائه کردند: روشی جدید برای پیش بینی شراره های خورشیدی

بسته‌بندی مواد غذایی دوستدار محیط زیست در کشور تولید شد

نخستین کنفرانس ملی کاتالیست ایران برگزار شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها