- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

انتقال دانش فنی ایرانی تولید کفپوش‌های ترافیکی نانو به سایرکشورها

یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق شده است کفپوش بتنی نانو تولید کند و بنا دارد برای توسعه بازار خود، دانش فنی این محصول را به اتیوپی انتقال دهد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر سعید بزرگمهر، مدیر تحقیق و توسعه این شرکت دانش بنیان،گفت:«آخرین محصول ما کفپوش ترافیکی نانو برای عبور بارهای دینامیکی است؛ کفپوش دینامیکی یا‌ های‌پرفرمنس برای محیط‌ های کانتینری و بندرگاه‌ها استفاده می‌شود. به دلیل اینکه از مصالح عادی نمیتوان در محیط‌های کانتینری استفاده کرد، تصمیم گرفتیم از فناوری نانو و از نانوذرات سیلیس در بتن‌ها و کفپوش‌ها استفاده کنیم.»

وی با اشاره به ویژگی‌هایی که فناوری نانو به کفپوش‌ها می‌دهد خاطر نشان کرد:«عمر بتن، دوام، مقاومت در برابر سولفاتها، کلریدها، مقاومت در برابر محیط‌های خورنده و… در بتن نانو وجود دارد و از ویژگی‌های مهم آن نسبت به نمونه‌های سنتی است.»

بزرگمهر افزود:«تاکنون درایران کفپوش بتنی نانو تولید نشده و اگر هم بوده به صورت موردی و خاص تولید شده است؛ همچنین در کشورهای خارجی به این وسعت کار نشده و بیشتر در حد تحقیقات و مقاله بوده است. تولید سالیانه کفپوش بتنی نانویی ۵۰ -۶۰ هزار متر مربع است، ولی تولید کل محصولات که شامل ۵ محصول دیگر هم می‌شود، بالغ بر ۳۰۰ هزار متر مربع است.»

وی با بیان اینکه تا کنون ۵۰ هزار متر مربع از این کفپوش با ویژگی نانو در جنوب کشور کار شده است، گفت که این محصول نانویی ثبت اختراع شده و از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو تأییدیه نانومقیاس دریافت کرده است.

انتقال دانش فنی به اتیوپی در آینده نزدیک

دکتر شهریار ظهوری، قائم مقام مدیر عامل و عضو هیئت مدیره شرکت دانش بنیان، نیز درخصوص صادرات این محصول اظهار داشت:«طی مذاکراتی که با کشور اتیوپی داشتیم، درصدد همکاری با این کشور در قالب انتقال دانش فنی هستیم. صادرات ما بیشتر به صورت خدمات فنی مهندسی و صادرات خط تولید است. انتقال دانش فنی و تولید محصول در همان کشور به گونه‌ای است که متناسب با آیین نامه‌های کشور و نیازشان خواهد بود.»

وی با بیان اینکه سطح استاندارد محصولات بتنی خود را با فناوری نانو بالا برده ایم، گفت:«حداقل ۲۵ سال محصولات خود را تضمین کیفیت می‌کنیم.»
عضو هیات مدیره  این شرکت دانش بنیان عنوان کرد:«البته با عراق نیز همکاری‌هایی در خصوص سایر محصولات این شرکت داشته‌ایم و در صدد هستیم که با کشورهای افغانستان، تاجیکستان ،ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان، ارمنستان، آسیای میانه، لبنان و… ارتباط بگیریم تا با انتقال دانش فنی تولید کفپوش‌ها، این محصول توسعه یابد.»

انتهای پیام