- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ادامه شگفتی‌سازی برخی دانشگاه‌ها در سیاستگذاری: بی‌اختیاری معاونین پژوهشی در هزینه‌کرد بودجه پژوهشی!

 معاون پژوهش‌وفناوری دانشگاه تهران گفت:  ۸۰ درصد بودجه دانشگاه‌ها صرف هزینه‌های پرسنلی می‌شود.
به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر محمد رحیمیان امروز در هفتمین شورای هماهنگی برنامه‌ریزی پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری منطقه یک کشور با اشاره به چالش‌های پژوهش در منطقه یک، اظهار کرد: بودجه پژوهش بسیار اندک است و تنها ۴۷ صدم درصد از درآمد ناخالص داخلی را شامل می‌شود. قرار بود سال گذشته جدول ۱۴ به پژوهش کمک کند، اما متاسفانه این جدول تحقق نیافت.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران افزود: بودجه آموزش عالی ۲۹ درصد مجموع کل بودجه پژوهشی کشور است. برخلاف این، مجموعه عالی ۶۰ تا ۷۰ درصد محققان را در خود جای داده است.

وی ادامه داد: با توجه به شرایطی که در دانشگاه‌ها حاکم است نمی‌توان بودجه پژوهشی را به طور کامل به این حوزه اختصاص داد. از این رو یکی از سیاست‌های هیات امنا این است که ۱۵ درصد از اعتبارات عمومی دانشگاه‌ها به پژوهش اختصاص یابد.

رحیمیان گفت: همچنین ۳۰ درصد از اعتبارات پژوهشگاه‌ها نیز باید به پژوهش عملکردی برسد، منتها واقعیت این است که این مساله در برخی از دانشگاه‌ها نمی‌تواند صورت واقعی به خود بگیرد. زیرا هزینه‌های پرسنلی نسبتاً زیاد بوده و ۸۰ درصد از بودجه دانشگاه‌ها به هزینه‌های پرسنلی مربوط می‌شود.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران در ادامه با بیان اینکه ۲۰ دانشگاه در منطقه یک کشور داریم، گفت: از این تعداد، بودجه پژوهشی ۹ دانشگاه نسبت به بودجه عمومی کمتر از ۱۵ درصد است.

وی تاکید کرد: هیچ‌کس در دانشگاه طالب کاهش بودجه پژوهشی نیست، اما پرداختن به مسائل پرسنلی امری اجتناب‌ناپذیر است.

رحیمیان گفت: ردیف مستقل بودجه پژوهشی با هدف صیانت از تخصیص اعتبارات تنها راه حل مشکلات است.

وی همچنین با بیان اینکه برخی از دانشگاه‌ها اختیارات مربوط به هزینه‌کرد پژوهشی را به معاونین پژوهشی نمی‌دهند، اظهار کرد: این مساله وجود معاونین پژوهشی را زیر سوال می‌برد و باعث تعجب است که امیدواریم این معضل حل شود.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران همچنین بر ضرورت بازبینی تقسیمات منطقه‌ای تاکید کرد و افزود: باید در ادامه، همکاری مشترک بین دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی افزایش یابد.

انتهای پیام