جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

تولید پرتقال زودرس «نیوهال ناول» توسط پژوهشگران کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:22267
چهارشنبه، ۱۴ تیر، ۱۳۹۶ | 10:21

تولید پرتقال زودرس «نیوهال ناول» توسط پژوهشگران کشور

با تلاش پژوهشگران پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری، پرتقال زودرس نیوهال ناول که گامی در جهت کاهش خسارت یخبندان و سرما در شمال ایران است، معرفی شد .

به گزارش دیده‌بان علم ایران «عنایت حیاتبخش» عضو هیات علمی و مجری پروژه معرفی پرتقال زودرس نیوهال ناول اظهار داشت: در معرفی این رقم سه پروژه انجام گرفته است که پروژه سازگاری پرتقال نیوهال‌ناول بر روی پایه‌های مهم مرکبات در دو فاز پنج ساله در شمال کشور در پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری و در جنوب کشور در ایستگاه تحقیقات کشاورزی حاجی آباد در استان هرمزگان به اجراء در‌ آمد.

وی افزود: هدف از اجرای این پروژه، بررسی سازگاری این رقم با منطقه و همچنین تعیین بهترین زمان برداشت میوه بود. بدین ‌منظور از مراحل مختلف دوره رسيدن ميوه از ۱۵ آبان تا پایان آذر با فاصله زماني هر دو هفته يك‌ بار عمل برداشت انجام شد. نتیجه آزمایش ها نشان داد، میوه این رقم زودرس بوده و زمان برداشت آن حدود ۱۵ روز زودتر از تامسون ناول، رقم غالب منطقه است و در ۱۵ آبان با میزان) TSS مواد جامد محلول) ۹,۴۱ درصد، میزان میانگینTA )اسیدیته کل) ۱,۳۷ و نسبت) TSS/TA به عنوان شاخص رسیدگی) ۷,۲ قابل برداشت است.

مجری مسؤول پروژه معرفی پرتقال زودرس نیوهال ناول مهم ترین مزیت این رقم را زودرس بودن آن دانست و یادآور شد: در مناطق شمالی کشور به علت برف و سرمای ناگهانی، ارقام زودرس مورد توجه باغداران قرار گرفته و جایگزین خوبی برای ارقام محلی و میان‌رس هستند.

حیاتبخش با اشاره به خصوصیات این رقم جدید خاطرنشان ساخت: این رقم بی‌بذر و شکل آنها کروی متمایل به تخم مرغی است. رنگ پوست میوه‌های آن در زمان رسیدن نارنجی تیره بوده و سطح آن صاف است. ضخامت پوست میوه متوسط بوده و البته نسبت به رقم تامسون ناول چسبندگی کمتری به گوشت میوه داشته، به راحتی قابل پوست‌گیری است. گوشت میوه نارنجی است و بافتی ترد و آب‌دار با مزه‌ای شیرین و معطر دارد.

وی گفت: وزن متوسط میوه‌های این رقم روی پایه‌های رایج حدود ۲۴۵ گرم می‌رسد. عملکرد درختان با سن هشت سال در پروژه ۵۰ تا ۶۰ کیلوگرم بود و با ۳۵۰ اصله درخت با فاصله کشت هفت در چهار متر، ۱۷ هزار و ۵۰۰ تا ۲۱ هزار تن در هکتار است. آزمایش ها نشان داد بهترین پایه برای این رقم به ترتیب پایه سیتروملو و نارنج است. در مجموع می‌توان این رقم را به عنوان رقمی زودرس و تجاری روانه بازار کرده و بر تنوع ارقام موجود در کشور افزود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

از یکشنبه آینده آغاز می شود: بزرگداشت «هفته ترویج علم» با رویکرد «شناخت ایران زمین»

با بررسی گسترده ۱۱ نژاد ایرانی؛ مشخصات ژنتیکی گستره ژنومی جمعیت ایرانی شناسایی شد

معاون تحقیقات وزیر بهداشت اعلام کرد:اولین عامل خطر مرگ و ناتوانی در ایران امروز و فردا

۳۰۰ دشت ایران به بحران فرو رفت!

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها