- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

«دانشکده سرمایه‌گذار» در دانشگاه تهران

قرارداد همکاری فناوری و علمی در قالب «دانشکده سرمایه‌گذار»، بین پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران و شرکت آریا رسانه تدبیر (شاتل) به امضا رسید.

به گزارش دیده بان علم ایران دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران با هدف افزایش تعامل علمی، فناوری و اقتصادی با بخش خصوصی، مدل جدیدی را تحت عنوان «دانشکده سرمایه‌گذار» برای همکاری با شرکت‌های پیشرو کشور طراحی کرده است که در راستای تحقق این امر طی مراسمی با حضور معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، قرارداد همکاری بین رئیس پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران و مدیر عامل شرکت شاتل منعقد شد.

دکتر مجید نیلی احمد آبادی، رئیس دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران در این مراسم گفت: در مدل «دانشکده سرمایه‌گذار»، پایان نامه‌ها در لبه‌های علم و فناوری در استاندارد دانشگاه تهران و معطوف به نیازهای فناورانه شرکت خصوصی تعریف و اجرا می‌شود. در این چارچوب، دانشکده و شرکت‌های خصوصی به صورت مشترک برای تولید ثروت دانش بنیان و به صورت تدریجی سرمایه گذاری می‌کنند».

دکتر نیلی احمدآبادی، نیروی انسانی، خلاقیت، زیر ساخت دانشگاهی و تعریف پایان نامه‌ها بر اساس هم‌راستایی با نیازهای فناوری و علمی بخش خصوصی و رعایت استانداردهای دانشگاهی در مرزهای دانش و فناوری را آورده دانشگاه تهران در این طرح عنوان کرد.

وی افزود: «بخش خصوص در سرمایه گذاری که انجام می‌دهد و در یک استاندار تعریف شده از سوی دانشگاه پژوهانه به دانشجو ارائه می‌دهد، و در مقابل ما در آینده پروژه با بخش خصوصی شریک هستیم یعنی برای استفاده اقتصادی از پروژه دانشجو، استاد، دانشکده و بخش خصوصی با هم مشارکت دارند و بدین ترتیب ریسک و هزینه بخش خصوصی در طول اجرای پروژه پایین آورده می‌شود».

رئیس دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، تأمین زندگی حداقلی دانشجویان و علاقه‌مند کردن آن‌ها به آینده را از مزایای این طرح برشمرد.

استاد دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر درباره انتخاب شرکت شاتل اظهار کرد: «ما چندین شرکت را برای همکاری در نظر داشتیم، که شرکت شاتل در این زمینه پیشگام بود، مزیت شرکت شاتل این است که در فناوری اطلاعات که یک حوزه کاملاً رقابتی است به این نتیجه رسیده برای بقا در بازار و توسعه کار نیاز به علم و فناوری روز دارد».

وی افزود: «بنابراین این شرکت باید نیازهای خود را از طریق دانشگاه‌ها رفع کند. رسیدن به این مرحله و باور در شرکت‌های ما بسیار کم است و شرکت شاتل در این زمینه پیشرو بوده است. دانشگاه تهران در زمینه‌های فناوری اطلاعات، مخابرات، هوش مصنوعی و شبکه‌های اجتماعی با این شرکت همکاری خواهد داشت».

دکتر نیلی احمدآبادی، با بیان اینکه بنیه اقتصادی شرکت‌های خصوصی زیاد قوی نیست گفت: «در این مدل تلاش شده است حداقل هزینه در زمان اجرای پروژه سرمایه گذاری از سوی شرکت‌ها انجام گیرد و سود نهایی و هزینه اصلی که باید منفعت دانشجو، استاد و دانشگاه را هم در بر داشته باشد، پس از اتمام پروژه و وارد شدن به چرخه اقتصادی حاصل شود».

وی نیاز به دانش و فناوری روز در داخل شرکت‌های خصوصی را به عنوان نخستین نیاز برای سرمایه گذاری اولیه و جزو الزاماتی توصیف کرد که یک شرکت خصوصی باید به آن دست یابد، و بیان کرد: «وظیفه دانشگاه این است که در حوزه‌هایی که بخش خصوصی نیاز به فناوری روز دارد و می‌تواند از آن ثروت تولید کند، هزینه تولید علم و فناوری را در مرحله تولید به حداقل برساند و در مقابل در آینده با آن‌ها به شراکت برسد».

رئیس دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، عدم احساس نیاز به دانش و فناوری روز در اکثر صنایع را از موانع اصلی ارتباط بین صنعت و دانشگاه برشمرد و عنوان کرد: «ایجاد نیاز، حرکت و همکاری را در دو سمت به وجود می‌آورد. ما به لحاظ تعریف ساختاری و استانداردهای علمی و بین‌المللی در مرزهای علم و دانش باید حرکت کنیم».

وی در ادامه اظهار کرد: «در حال حاضر شرکت‌هایی هستند که در مرزهای علم و فناوری در کشور فعالیت دارند و برای بقا باید با دانشگاه همکاری کنند. دانشگاه هم برای اینکه بتواند خود را به روز نگه دارد و منابع مالی را توسعه دهد باید با اینگونه شرکت‌ها همکاری کند، و این یک نیاز دوطرفه است».

دکتر نیلی احمدآبادی، دریافت پژوهانه معقول به دانشجویان و اختصاص زمان مناسب به پژوهش، قرار گرفتن پایان نامه‌ها در راستای تولید همزمان علم و کمک به اقتصاد دانش بنیان، رشد بخش خصوصی و افزایش ظرفیت همکاری با دانشگاه‌ها، علاقه‌مند شدن بخش خصوصی و نیمه دولتی به سرمایه گذاری محدود و خلق ثروت در حوزه‌های نوین را به‌عنوان برخی از مزایای سیستمی این طرح برشمرد.

وی هم‌چنین از تأسیس دفتر انتقال فناوری با هدف ایجاد دانشکده سرمایه‌گذار، و حمایت و مشارکت خیرین از این طرح خبر داد.

انتهای پیام