- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

تولید انبوه واکسن «انتروتوکسمی توکسوئیدی» تا پایان سال در ایران

رئیس بخش واکسن‌های بی‌هوازی موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی گفت: تا پایان سال جاری حدود شش میلیون دز از واکسن انتروتوکسمی توکسوئیدی در این موسسه تولید می‌شود و از سال آینده نیز به طور رسمی میزان تولید این واکسن در موسسه رازی اعلام خواهد شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر رضا پیله چیان با اشاره به اینکه ظرفیت تولید واکسن های بی هوازی در این موسسه ۲۱۰ میلیون دز در سال است، اظهار کرد: این در حالی است که نیاز کشور به این نوع واکسن ها بر اساس اعلام سازمان دامپزشکی کشور، سالانه ۱۰۵ تا ۱۱۰ میلیون دز است.

وی ضمن تفکیک واکسن های بی هوازی تولید شده در موسسه رازی، افزود: سالانه ۷۵ میلیون دز واکسن انتروتوکسمی چهار ظرفیتی، ۱۸ تا ۲۰ میلیون دز واکسن قانقاریا عفونی کبد و ۲ تا ۳ میلیون دز شاربن علامتی در این بخش تولید می شود که البته بر اساس نیاز، تولید این واکسن ها افزایش خواهد یافت.

رئیس بخش واکسن های بی هوازی موسسه رازی با بیان اینکه در سال گذشته نیز همین مقدار واکسن تولید شد، خاطرنشان کرد: تولید این واکسن ها توسط موسسه رازی مرکز و شعب آن در سطح کشور است اما بخش عمده واکسن قانقاریای عفونی کبد گوسفند در شعبه مشهد این موسسه با روش ابداعی جدید تولید می شود.

وی ادامه داد: در این شعبه روش تولید واکسن در فرمانتور از سال ۱۳۷۲ پایه ریزی شد و در همین راستا حدود ۸۰ درصد واکسن قانقاریای عفونی کبد گوسفند با همین روش در موسسه رازی شعبه مشهد به تولید می رسد.

دکتر پیله چیان با اشاره به اینکه از سال ۱۳۷۴ طرح تولید واکسن انتروتوکسمی توکسوئیدی در موسسه رازی آغاز شد، گفت: مجوز تولید و کنترل واکسن انتروتوکسمی توکسوئیدی توسط موسسه رازی دریافت شده و با کنترل سازمان دامپزشکی کشور در سال جاری تولید می شود.

انتهای پیام