چهارشنبه، ۵ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Wednesday, 24 April , 2024

ساخت دریچه‌های «آدم‌رو» صنایع نفت و گاز با مقاومت بالای حرارتی توسط فناوران ایرانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:22081
دوشنبه، ۱۲ تیر، ۱۳۹۶ | 09:23

ساخت دریچه‌های «آدم‌رو» صنایع نفت و گاز با مقاومت بالای حرارتی توسط فناوران ایرانی

دریچه‌های آدم‌رو با مقاومت بالای حرارتی و شیمیایی توسط  یک شرکت ایرانی به طراحی و تولید صنعتی رسیده است. تولید این دریچه‌های پلیمری نانویی گامی مهم در جهت رفع نیازهای صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، آب و فاضلاب و مخابرات به شمار می‌رود.

به گزارش دیده بان علم ایران دریچه‌های آدم‌رو یا دریچه‌های منهول یک نوع از اتصالات است که برای متصل کردن چند شبکه و خط راهرو به هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع اتصالات اکثراً در ساخت تونل‌های زیرزمینی مربوط به حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی، حوزه‌ی مخابرات، حوزه‌ی صنایع زیرساخت و حوزه‌های حمل‌ونقل و ترافیک به کار گرفته می‌شوند.

محمد حبیبی، مدیرعامل شرکت طراح با اشاره به اهمیت بالای استحکام این دریچه‌ها، گفت: «در این محصول با اضافه کردن نانوذرات سیلیس به ساختار پلیمری این دریچه‌ها، مقاومت فشاری آن‌ها بهبود یافته است. همچنین استفاده از فناوری نانو موجب شد تا قیمت تمام‌شده‌ی محصول کاهش و سرعت پخت آن‌ها افزایش یابد.»

وی ادامه داد:‌ «دریچه‌های منهول نانوکامپوزیتی از دو لایه‌ی کامپوزیتی و الاستومری تشکیل شده است که لایه‌ی کامپوزیتی ضخامت بالاتری نسبت به لایه‌ی الاستومری دارد. این لایه‌ها به‌صورت هم‌زمان و به روش قالب‌گیری گرم در پرس‌های هیدرولیک ۱۲۰۰ تنی و در دمای ۱۵۰ درجه‌ی سانتی‌گراد تولید می‌شوند. مسئله‌ی حائز اهمیت این است که استفاده از مواد نانویی جهت افزایش استحکام فشاری تنها با طراحی سیستم پخت ویژه و تحت شرایط خاص امکان‌پذیر است که ما موفق شدیم در طی آزمایش‌ها و ارزیابی‌های خود به این فرآیند دست یابیم. دریچه‌های تولید شده به روش مذکور علاوه بر برخورداری از خواص مکانیکی خوب، مقاومت حرارتی و شیمیایی بالایی را نیز داراست.»

این شرکت فناور سالانه ۱۰ هزار تن از این محصولات را به بازار عرضه می‌کند و در حال تولید آزمایشی دیگر محصولات نانویی نیز هست.

دریچه‌های منهول نانوکامپوزیتی با شماره‌ی ثبت اختراع ۶۷۵۸۷ در مرکز مالکیت صنعتی به ثبت رسیده و دارای گواهینامه‌ی ملی استاندارد است. همچنین این محصول در تاریخ ۹۶/۰۱/۲۳ موفق به اخذ گواهینامه‌ی نانومقیاس از ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو شده است.

 

انتهای پیام

مطالب مرتبط

شیمیدان ایرانی برنده جایزه بین المللی یونسکو شد

چاپ مقاله محقق ایرانی در نشریه معتبر مهندسی مواد

در دانشگاه امیرکبیر انجام شد: تولید پلیمرهای زیست‌تخریب‌پذیر نانویی جدید با کاربردهای پزشکی و دارویی

در دانشگاه صنعتی امیرکبیر محقق شد: معرفی مناسبترین غشاء ها برای جداسازی گاز در پالایشگاه و پتروشیمی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها