جمعه، ۷ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Friday, 26 April , 2024

پرتاب ماهواره «مصباح» به موزه!/ حسرت پرواز نخستین ماهواره ایرانی همیشگی شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:22004
یکشنبه، ۱۱ تیر، ۱۳۹۶ | 11:14

پرتاب ماهواره «مصباح» به موزه!/ حسرت پرواز نخستین ماهواره ایرانی همیشگی شد

در حالی که مسوولان فضایی کشور تا چندی پیش از پیگیری انتقال ماهواره «مصباح» به ایران و پرتاب آن به فضا خبر می دادند رییس سازمان فضایی ایران اعلام کرد: با توجه به گذشت زمان طولانی از ساخت این ماهواره به این نتیجه رسیدیم که بازبینی سیستم‌ها و پرتاب آن هزینه‌های زیادی در پی دارد از این رو این ماهواره به موزه فناوری فضایی منتقل می‌شود.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران، دکتر محسن بهرامی در حاشیه امضای تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان فضایی ایران و سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح که در محل سازمان فضایی برگزار شد، خاطرنشان کرد: تصمیم گرفته شده که ماهواره به موزه فناوری فضایی که راه اندازی خواهد شد منتقل شود.

وی خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه ماهواره «مصباح» از لحاظ فنی و ساخت زیرسیستم‌ها در وضعیت خوبی قرار داشت، ولی به دلیل مشکلاتی که در حوزه بین‌المللی برای این ماهواره ایجاد شد، بازنگری آن هزینه‌بر است.

رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه در حال حاضر پرتاب ماهواره‌های «دوستی» دانشگاه شریف و «پیام» دانشگاه امیرکبیر در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: بر این اساس پرتاب ماهواره «مصباح» در دستور کار نیست.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: انتقال ماهواره «مصباح» به موزه فناوری یک تصمیم نهایی نیست؛ ولی به تصمیم‌گیری‌های ما برای عدم پرتاب آن بسیار نزدیک است.

ماهواره مخابراتی «مصباح» که نخستین ماهواره ساخت ایران است، با سرمایه‌گذاری‌ای بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان با همکاری مرکز تحقیقات مخابرات و سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران به نمایندگی از وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و ارتباطات و فناوری اطلاعات ساخته شده است.

موافقت‌نامه ساخت ماهواره «مصباح» در سال ۱۳۷۶ بین وزارتخانه‌های علوم و ارتباطات به امضاء رسید و ساخت نمونه آزمایشگاهی این ماهواره طی سال‌های ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۰ با همکاری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و مرکز تحقیقات مخابرات انجام شد.

مدل مهندسی و فضایی ماهواره «مصباح» نیز با همکاری یک شرکت ایتالیایی توسط نیروهای متخصص داخلی ساخته شد.

«مصباح» دارای کاربردهای مخابراتی است و می‌تواند برای انتقال اطلاعات از نقطه‌ای به نقطه دیگر به کار رود. این ماهواره ۷۵ کیلوگرم وزن دارد و ابعاد آن ۵۰ در ۵۰ در ۷۰ سانتیمتر مکعب است.

این ماهواره قرار بود در اواخر سپتامبر (اوایل مهرماه ۸۴) همراه با یک میکروماهواره روسی و هفت میکروماهواره‌ خارجی دیگر توسط موشک حامل روسی «Kosmos-3M» از پایگاه فضایی روسیه به فضا پرتاب شود که با کارشکنی‌ طرف‌های خارجی، این امر محقق نشد و ایتالیا هم به بهانه تحریم‌ها از تحویل ماهواره به ایران خودداری کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

سخنگوی سازمان فضایی خبر داد: انجام هفت پرتاب تحقیقاتی و عملیاتی از ابتدای دولت فعلی/تصویب انجام ۳۰ پرتاب فضایی تا پایان ۱۴۰۶

موفقیت معماران ایرانی در کسب مدال طلای مسابقات جهانی طراحی ایتالیا

رونمایی از دو ماهواره «ناهید ۲» و «طلوع ۳» همزمان با روز ملی فناوری فضایی

برآورد سطح زیرکشت گندم، جو و برنج کشور با فناوری سنجش از دور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها