سه شنبه، ۴ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Tuesday, 23 April , 2024

نوآوری فناوران ایرانی در آبكاری کم‌هزینه مهندسی سطح

نسخه قابل پرینت
کد خبر:21874
شنبه، ۱۰ تیر، ۱۳۹۶ | 10:29

نوآوری فناوران ایرانی در آبكاری کم‌هزینه مهندسی سطح

فناوران شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان موفق شدند عيوب موضعي غلتك‌هاي واحد قلع‌اندود مجتمع فولاد مباركه را با روش آبكاري الكتريكي موضعي تعمير كنند.

به گزارش دیده بان علم ایران دكتر مهدي كشميري، رئيس شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان در خصوص اين فناوري توضيح داد: اصول اين روش بر پايه ترسازي ابتدايي، تميزكاري الكتريكي چند مرحله‌اي، حكاكي الكتريكي، فعال‌سازي و پوشش‌دهي چند مرحله‌اي سطح غلتك توسط آندهاي متفاوت استوار است.

همچنين مديرعامل شرکت فناور سازنده این محصول، با بيان اينكه اين روش به منظور تعمير عيوب موضعي غلتك‌هاي واحد قلع‌اندود در مجتمع فولاد مباركه با موفقيت به كار گرفته شده است، افزود، استفاده از اين روش باعث صرفه‌جويي قابل ملاحظه‌اي در صنعت مي‌شود.

آرش فتاحي با اشاره به اينكه قطعات و ابزارهاي صنعتي همواره در معرض خوردگي، سايش، فرسايش و ضرب‌ديدگي هستند، افزود: به همين دليل تعميرات سطحي با چسبندگي، خواص فيزيكي و مكانيكي مشابه نمونه اصلي در تمامي قطعات ضروري خواهد بود.

فتاحي با بيان اينكه وجود كوچكترين نقص در سطح چنين غلتك‌هايي به ويژه در لايه‌هاي مس و كروم، تاثير مستقيم بركيفيت ورق‌هاي توليدي در فرآيند نورد را دارد، اضافه كرد: در حال حاضر، به منظور رفع چنين نواقصي، قسمت‌هاي عمده‌اي از پوشش مسي غلتك حذف و تجديد مي‌شوند كه هزينه‌هاي بسيار بالايي از جمله از مدار خارج شدن قطعات، حذف پوشش عمدتا سالم، تجديد پوشش بدون نقص و حمل و نقل را به شركت تحميل مي‌كند.

مديرعامل اين شركت مستقر در مركز رشد فناوري شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان از سرعت بالاي پوشش‌دهي در حدود ۵/۰ ميليمتر در ساعت (بيش از ۶۰ برابر سريع‌تر از روش متداول)، چسبندگي و سختي بسيار بالا و هم‌چنين امكان انجام فرآيند در محل، به عنوان مهمترين مزيت‌هاي اين طرح عنوان كرد.

آبكاري الكتريكي موضعي، روش مدرن در مهندسي سطح است كه قطعات در محلول الكتروليت شناور نمي‌شوند و در عوض محلول الكتروليت توسط استيلوس طراحي شده، با قطعه تماس داده مي‌شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

توسعه فناوری کلان داده ها با كلاستر ميكرو كامپيوتری فناوران کشور

کسب جايزه برتر ۲۰۱۷ پارك‌هاي علمي آسيا توسط شرکت دانش‌بنیان ایرانی

«باغچه هوشمند سبزی خانگی» برای خانواده‌های ایرانی/کشت سبزیجات بدون سموم

دستاورد فناوران ایرانی برای تصفيه سریع پساب كارواش‌ها

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها