جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

ملک‌زاده با رد نگرانی‌‌های ایجاد شده اخیر: داروی معجزه‌آسای «آسپیرین» هیچ خطر جدی از نظر خونریزی گوارشی ندارد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:21868
یکشنبه، ۱۱ تیر، ۱۳۹۶ | 05:40

ملک‌زاده با رد نگرانی‌‌های ایجاد شده اخیر: داروی معجزه‌آسای «آسپیرین» هیچ خطر جدی از نظر خونریزی گوارشی ندارد

رییس پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مطالعات بسیاری در سطح ایران و جهان به صورت دقیق نشان می‌دهد مصرف روزانه دوز پایین آسپیرین (۸۰ میلی‌گرم روزانه) می‌تواند علاوه بر محافظت از قلب و مغز انسان، خطر ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها را کم کند و مصرف این دارو هیچ خطر جدی برای افراد بخصوص از نظر خونریزی گوارشی ندارد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران آسپیرین نامی آشناست که به گفته متخصصان بیش از یک قرن به علت اثرات ضد درد و ضد التهابی مورد مصرف قرار می‌گیرد و در حال حاضر بیشترین مورد مصرف آن در پیشگیری از عوارض تنگی عروق قلبی و مغزی است؛‌ اما اخیرا محققان انگلیسی در یک مطالعه جدید نتیجه گرفته‌اند که خطرات مصرف آسپیرین برای افراد مسن بسیار دست کم گرفته شده است و مصرف آسپیرین خطر ابتلا به یک خونریزی داخلی بالقوه کشنده را در سالخوردگان در قیاس با بیماران جوان ده برابر بیشتر افزایش می‌دهد. محققان دانشگاه آکسفورد هشدار داده‌اند که مصرف این دارو سالانه به حدود سه هزار مرگ قابل پیشگیری در انگلیس منجر می‌شود.

اما دکتر ملک‌زاده،‌ فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد توضیحات مهمی را در رد این نگرانی ایجاد شده درباره مصرف آسپیرین ارائه کرده است.

استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌و‌گو با دیده‌بان علم ایران گفت: عوارض خونریزی دهنده این داروی معجزه آسا سبب نگرانی‌ در خصوص مصرف این مسکن مفید شده است. اگر چه مصرف آسپیرین می‌تواند سبب خونریزی گوارشی شود اما در اکثر موارد این عوارض قابل کنترل بوده و در واقع فواید مصرف بیشتر از خطرات آن است.

 

دکتر ملک‌زاده گفت: آسپیرین با اثرات ضد التهابی، تاثیر محافظتی بر سرخرگ‌های خونی دارد و نیز با کاهش احتمال تشکیل لخته خون از طریق کاهش فعالیت پلاکت‌ها به جریان خون کمک می‌کند.

به گفته وی، انجمن قلب امریکا و بسیاری از انجمن‌های طب پیشگیری در دنیا مصرف دوز کم آسپیرین را به افراد در معرض خطر سکته قلبی توصیه می‌کنند.

دکتر ملک‌زاده همچنین گفت: سرطان روده بزرگ (کولون) یکی از شایعترین سرطان‌های گوارشی است که استفاده روزانه آسپیرین می‌تواند خطر ابتلا به آن و نیز مرگ و میر ناشی از این بیماری را کم کند. به طوری که نتایج برخی از تحقیقات نشان می‌دهد مصرف روزانه  آسپیرین ایچاد پولیپ‌های روده و سرطان روده بزرگ را ۲۰  تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد.

وی با اشاره به دیگر فواید مصرف آسپیرین در صورت تجویز پزشک، گفت: مطالعات همچنین نشان داده است مصرف آسپیرین می‌تواند در برابر سرطانهای مری، معده، مجاری صفراوی، پروستات، ریه و پستان نقش محافظتی داشته باشد و تا ۲۵ درصد از بروز برخی سرطان‌ها بخصوص سرطان مری، معده، روده بزرگ و تا حدی سایر سرطان‌ها پیشگیری کند.

فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد اضافه کرد: مصرف آسپیرین در صورت تجویز پزشک، طول عمر بیمارانی با سرطان‌های پیشرفته را بین ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش داده و معادل برخی از شیمی‌درمانی‌ها مؤثر است.

به گفته وی، آسپیرین در صورتی که به صورت مستمر مصرف شود، علاوه بر نقش محافظتی در برابر سرطان‌ها، می‌تواند با پیشگیری از عوارض عروق مغزی، سبب کاهش اختلالات شناختی شود و تا ۳۰ درصد از سکته‌های قلبی و مغزی را پیشگیری کند.

استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به برخی نگرانی‌ها در خصوص مصرف این مسکن مفید یادآور شد: اگر چه مصرف آسپیرین می‌تواند سبب خونریزی گوارشی شود اما در اکثر موارد این عوارض قابل کنترل بوده و در واقع فواید مصرف بیشتر از خطرات آن است.

وی البته این نکته مهم را مورد تاکید قرار داد که سابقه قبلی زخم و خونریزی‌های گوارشی، مصرف همزمان آسپیرین با داروهایی که سبب افزایش خطرخونریزی می‌شوند (وارفارین، کلوپیدوگرل و…) و نیز در افراد مسن، خطر بروز خونریزی گوارشی ناشی از آسپیرین بیشتر است.

دکتر ملک‌زاده تاکید کرد: در مورد افراد بالای ۷۵ سال که سابقه بیماری گوارشی دارند،‌ توصیه می‌شود قرص‌های مهار کننده پمپ پروتون مانند امپرازول، یک بار در روز (صبح و ناشتا) مصرف شود که این امر می‌تواند از خونریزی گوارشی پیشگیری کند.

رییس پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد در این گفت‌و‌گو اظهار امیدواری کرد با تکیه بر نتایج مطالعات، اعتماد عمومي نسبت به مزاياي آسپیرين و مصرف آن در افراد سالمند بیشتر شده و در نتيجه، مرگ و ناتواني ناشي از بيماري قلبي و سرطان در سطح جامعه کاهش پيدا کند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، مطالعه‌ای که از سوی محققان دانشگاه Cardiff انگلستان انجام شده و یافته های آن طی مقاله ای با عنوان Systematic Review and Meta-Analysis of Randomised Trials to Ascertain Fatal Gastrointestinal Bleeding Events Attributable to Preventive Low-Dose Aspirin: No Evidence of Increased Risk در PLOS ONE منتشر شده نشان می‌دهد خونریزی گوارشی که بر اثر مصرف آسپیرین ایجاد می‌شود، به طور قابل توجهی کمتر از خونریزی گوارشی در افرادی است که آسپیرین مصرف نمی‌کنند. بر اساس این مطالعه استفاده منظم از آسپیرین خطر سکته‌های قلبی و مغزی و نیز برخی سرطان‌ها را کاهش می‌دهد.

 

untitled

مطالعات گسترده نشان مي‌دهند که هيچ شواهدي مبني بر کشنده بودن خونريزي هاي گوارشي در افرادي که آسپیرين مصرف مي‌کنند وجود ندارد.

پژوهش‌های جدید دیگری در ایالات متحده آمریکا نیز نشان داده است که مصرف روزانه آسپیرین می‌تواند باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان، بیماری های قلبی و سکته در افراد ۶۰ سال به بالا شود.

بر اساس این تحقیق، افرادی که پس از ۶۰ سالگی مصرف روزانه آسپیرین را شروع می کنند، به دلیل کاهش خطرات ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان، شانس بیشتری برای رسیدن به سن ۸۰ سالگی دارند.

همچنین مطالعه دیگری كه در دانشگاه آکسفورد انجام شده نشان داده مصرف روزانه مقدار كمي آسپيرين به طور قابل توجهي از خطر مرگ در اثر طيفي از سرطان هاي شايع مي‌كاهد و خطر مرگ در اثر سرطان را حداقل به ميزان ۲۰ درصد كاهش مي‌دهد.

اين مطالعه كه نتايج آن در مجله پزشکی “لنست” منتشر شده به روي حدود ۲۵ هزار بيمار انجام شده است.

 

انتهای پیام

مطالب مرتبط

دستاورد محققان ریاضی دانشگاه تربیت مدرس در زمینه شناسایی ژن‌های محرک سرطان

در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد: شناسایی ژن‌ها و مسیرهای مولکولی سرطان با تحلیل کلان داده ها

کتاب «پتانسیل‌های درمانی اگزوزوم در سرطان» منتشر شد

مرکز مشاوره رایگان در حوزه خون و سرطان به همت پژوهشکده سرطان معتمد راه اندازی شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها