سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

آزمایشگاه مچی دانشمند ایرانی برای شناسایی بیماری‌ها

نسخه قابل پرینت
کد خبر:21844
شنبه، ۱۰ تیر، ۱۳۹۶ | 10:03

آزمایشگاه مچی دانشمند ایرانی برای شناسایی بیماری‌ها

دانشمند ایرانی دانشگاه راتگرز و همکارانش موفق به ساخت آزمایشگاهی روی تراشه‌ای شدند که قادر است زیست‌نشانگرهای بیماری را به سرعت شناسایی کند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، ابعاد این تراشه به قدری کوچک است که می‌توان آن را در ادوات قابل پوشیدن مورد استفاده قرار داد.راهبرد جدیدی با استفاده از آزمایشگاه روی تراشه در دانشگاه راتگرز ارائه شده‌ است که از آن می‌توان برای رصد وضعیت سلامت استفاده کرد. این سامانه به قدری کوچک است که می‌توان آن را همانند یک ساعت مچی مورد استفاده قرار داد.

این روش که شکلی از زیست‌آرایه است می‌تواند برای رصد مستمر عرق یا خون استفاده شود. در زیست‌آرایه‌ها معمولا از اتصال یک ماده قابل رهگیری به ماده مورد نظر استفاده می‌شود تا درصورت وجود ترکیب مورد نظر و برهمکنش آن، حضور آن شناسایی می‌شود.

دکتر مهدی جوانمرد، استاد مهندسی الکترونیک و کامپیوتر دانشگاه راتگرز و همکارانش در این مقاله نشان دادند که چگونه میکروذرات را به زیست‌نشان‌گرهایی نظیر آنتی‌ژن ویژه پروستات (PSA) متصل می‌کنند. این ساختار همانند یک بارکد عمل می‌کند و با استفاده از تجهیزات الکترونیک کوچک قابل شناسایی است.

در حال حاضر این زیست‌نشانگرها با استفاده از تجهیزات بزرگ شناسایی می‌شوند اما این فناوری می‌تواند این فرآیند را سریع و با استفاده از ادوات پوشیدنی قابل حمل امکان‌پذیر کند.

در این روش از میکروخازن قابل تنظیم استفاده شده که روی سطح کره‌های پلی‌استایرنی قرار گرفته است. این کره‌ها با استفاده از فلز پوشیده شده که یک لایه اکسیدی نیز روی آن قرار دارد. تغییر ضخامت پوشش موجب تغییر خواص الکتریکی لایه اکسیدی و مساحت سطحی کره می‌شود.

با استفاده از آرایه زیستی می‌توان زیست‌نشانگرهای مختلف را در یک نمونه شناسایی کرد. این موضوع مهم است چرا که در برخی بیماری‌ها شناسایی چند نشانگر برای تشخیص بیماری مورد نیاز است.

این گروه نشان دادند که با این روش می‌توان با دقت ۹۵ درصد زیست‌نشانگرها را شناسایی کرد که در حال حاضر این فناوری به‌گونه‌ای در حال توسعه است که دقت به ۱۰۰ درصد برسد.

محققان پیش‌بینی می‌کنند که این فناوری تا دو سال آینده به‌صورت تجاری به بازار عرضه شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تشخیص سریع سرطان پروستات بوسیله ابزار هوش مصنوعی

خطر سرطان پروستات در اثر مصرف افراطی لبنیات پرچرب

عوارض مرگبار یک حساسیت نادر: آلرژی به اسپرم از خارش و تهوع تا مرگ

ملک‌زاده هشدار داد: افزایش ۳ برابری سرطان پروستات و بی‌تحرکی ۹۰ درصد ایرانی‌ها

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها