پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

موفقیت محققان ایرانی در تولید نسل جدید سلولهای الکتروشیمیایی نورگسیل

چهارشنبه، ۷ تیر، ۱۳۹۶ | 10:13

موفقیت محققان ایرانی در تولید نسل جدید سلولهای الکتروشیمیایی نورگسیل

محققان گروه شیمی دانشگاه زنجان موفق به تولید نمونه ای جدید از سلولهای نورگسیل الکتروشیمیایی (LECs) شدند که به  کاهش هزینه تولید دیودهای نورگسیل (LED) کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران، این دستاورد علمی در قالب مقاله ای با عنوان A ruthenium tetrazole complex-based high efficiency near infrared light electrochemical cell در مجله Chemical Communications  منتشر شده است.

این کار پژوهشی توسط  سعید عباسپور دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی دانشگاه زنجان به راهنمایی دکتر هاشم شهروس وند، دانشیار گروه شیمی معدنی صورت گرفته است. کارهای محاسباتی این تحقیق را هم بابک پاشایی، دانشجوی دکتری شیمی معدنی دانشگاه زنجان با راهنمایی پروفسور فیلیپو دآنجلیس، اروس رادیچی و فرانسیسکو بوناکورسو انجام داده است.

در سال های اخیر منابع و ادوات نوری که دیود های نورگسیل (LED) نام گرفته اند به طور چشمگیر و گسترده ای در جهان امروزی جایگزین منابع قدیمی پر مصرف و منابع نوری شده است. با این وجود نسل بسیار جدیدی بنام سلولهای نورگسیل الکتروشیمیایی (LECs) به دلیل کاهش شدیدی هزینه های ساخت بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

نسل جدید منابع و ادوات نوری که دیود های نورگسیل (LED)  نام گرفته اند به طور چشمگیر و گسترده ای در جهان امروزی جایگزین منابع قدیمی پر مصرف و کم بازده منابع نوری شده است که اصطلاحا لامپ های حبابی نامیده می شوند.

دیود های نورگسیل ویژگی های منحربفردی از جمله بازده بالا، پایداری و طول عمر بیشتر و روشنایی و توان چنیدین برابری را نسبت به نسل های قدیمی تر از خود نشان می دهد. نسل جدید دیود های نور گسیل برپایه ترکیبات آلی (OLED) نسبت به نسل اتصال مثبت و منفی دارای ویژگی های برجسته تری شامل امکان تولید طیف وسیعی از رنگ های متفاوت و نشر های خالص، بازده و توان بالا، قدرت تفکیک بالا و همچنین قابلیت انعطاف پذیر پنل های یکپارچه می باشد که هم اکنون به طور وسیعی توسط شرکت های تجاری در مقیاس وسیع در بازار مصرف توزیع شده است.

از بزرگترین محدویدت های OLED ها می توان به ساخت این دیود ها اشاره کرد که شامل لایه نشانی چندین لایه از مواد است که پیچیدگی زیادی به این دسته از منابع نوری می بخشد. از اینرو نسل بسیار جدیدی که سلولهای نورگسیل الکتروشیمیایی (LECs) نامیده می شود بسیار مورد توجه قرار گرفته شده است چرا که تعداد لایه های مورد استفاده به طور محسوس کاهش یافته که منتج به کاهش هزینه و مراحل آماده سازی و ساخت این سلولها شده است.

در این تحقیق سلولهای الکتروشیمیایی نورگسیل که برپایه کمپلکس هایی از فلز روتنیم با لیگاندهایی که حاوی چهار اتم نیتروژن در یک حلقه پنج تایی بوده که اصطلاحا تتراوزل نامیده می شوند برای اولین بار تهیه و مورد تست قرارگرفت. به طور جالبی این سلولها در ناحیه مادون قرمز نزدیک (Near Infrared) بیشتر از ۷۰۰ نانومتر نشر نشان می دهند البته نشر در این ناحیه به دلیل محدودیت گاف انرژی و انرژی کم نیاز به همنشینی عوامل مختلفی دارد که امکان بررسی های بیشتر را با محدویت مواجه کرده است. نتایج این کار پژوهشی که در ژورنال  Chemical Communications   به چاپ رسیده به بسط و تبیین این دسته از سلولهای جدید نور گسیل می پردازد.