شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

تولید حدود ۱٫۵ درصد مقالات علمی دنیا توسط دانشمندان ایرانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:216
پنج شنبه، ۲۳ اردیبهشت، ۱۳۹۵ | 21:19

تولید حدود ۱٫۵ درصد مقالات علمی دنیا توسط دانشمندان ایرانی

Hanie Hoseinpoorوزیر علوم با بیان این‌که رشد رتبه نوآوری ایران در دولت یازدهم رشد قابل قبولی است، اظهار کرد: با تمهیدات اتخاذ شده در این زمینه ۱۴ رتبه صعود داشته‌ایم.

دکتر فرهادی امروز در بیستمین سالگرد تاسیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان و جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی افزود: همچنین اقتصاد‌هایی که برپایه دانش و فناوری استوار شده‌اند قطعا اقتصادی پویا و پایدار هستند و کمتر تحت تاثیر عوامل و تغییرات سیاسی و اجتماعی قرار می‌گیرند. در این راستا در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل یکی از مهم‌ترین مولفه‌های اقدام و عمل پی‌ریزی اقتصاد کشور بر پایه دانش، علم و فناوری‌ است و مقاوم‌سازی اقتصاد همان اقتصاد دانش‌بنیان است.

وی ادامه داد: بدون تردید سه رکن اصلی اقتصاد دانش‌بنیان نیرو ، سرمایه انسانی، فکری و دانش محور، زیرساخت‌ها و فضای تولید دانش و فناوری و قوانین لازم برای انجام فعالیت‌های علمی و فناوری برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان هستند.

وزیر علوم در خصوص سرمایه انسانی، فکری و دانش‌محور کشور گفت: وجود حدود پنج میلیون دانشجو و عضو هیات علمی ظرفیت زیادی در کشور ایجاد کرده که می‌توان این ظرفیت را به سمت دانش‌بنیان کردن اقتصاد سوق داد. همچنین ایران به لحاظ تولید مقالات جایگاه شانزدهم دنیا و رتبه اول منطقه را کسب کرده است.

فرهادی با بیان این‌که ایران توانسته حدود ۲۰۰ دانشمند در بین دانشمندان برتر دنیا داشته باشد، خاطر نشان کرد: حدود ۱٫۵ درصد مقالات علمی دنیا توسط دانشمندان ایرانی تولید می‌شود. همچنین از نظر زیرساخت‌ها حدود بیش از ۱۰۰۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی، بیش از ۷۰۰ پژوهشگاه، ۳۸ پارک علم و فناوری، ۱۶۷ مرکز رشد، ۳۵۰ انجمن علمی و ۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک‌ها، ۴۴۰۰ واحد فناور و ۱۵۰۰ نشریه علمی – پژوهشی پتانسیل خوبی در کشور برای تبدیل علم و دانش به ثروت فراهم کرده است.

وی با بیان این‌که بیش از ۱۳ دانشگاه ایران در زمره یک درصد برتر دانشگاه‌های دنیا قرار گرفته‌اند، تصریح کرد: اما در کنار این توانمندی‌ها متاسفانه رتبه ایران از نظر فناوری و تبدیل ایده به محصول جایگاه مناسبی ندارد و ضروری است با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری جهش قابل قبولی را در عرصه فناوری و نوآوری ایجاد کرد.

فرهادی ادامه داد: ۸۰۰ محصول فناورانه در پارک‌ها و مراکز رشد تولید شده و از میان حدود ۷۵۰ ایده دانشگاهی ۶۰۰ محصول تجاری سازی شده و روانه بازار شده است.

وی با بیان این‌که ۳۷۰۰ هسته علم و فناوری در دانشگاه‌ها و مراکز علمی متقاضی ورود به پارک‌ها بودند، بیان کرد: این اتفاق حاصل تعامل سازنده و مثبت دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری بوده است. همچنین در سال گذشته حدود ۳۰ هزار شغل پایدار و زایشی در پارک‌های فناوری ایجاد شده است.

وزیر علوم با اشاره به اعتبار پارک‌های علم و فناوری که حدود ۱۲۰ میلیارد تومان بوده است، اظهار کرد: در سال گذشته گردش مالی شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری ۱۸۰۰ میلیارد تومان بوده است. همچنین در سال گذشته بیش از ۸۵ میلیون دلار صادرات محصولات دانش‌بنیان گزارش شده است که توانمندی پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد برای تولید محصولات فناورانه و تبدیل دانش به ثروت نشان می‌دهد.

وی با اشاره به قوانین موجود برای حمایت در عرصه فناوری و تبدیل دانش به ثروت در کشور افزود: قوانینی همچون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، قانون جامع وزارت علوم تحقیقات و فناوری، نقشه جامع علمی کشور پشتیبان بسیار خوبی در راستای حمایت از عرصه فناوری است. قانونی شدن هزینه‌کرد یک درصد اعتبارات هزینه دستگاه‌ها در حوزه پژوهش و فناوری نیز چشم‌انداز خوبی را برای پیشبرد علم و فناوری نشان می‌دهد.

فرهادی ادامه داد: دولت تدبیر و امید حکم قانونی دائمی کردن قانون هیات امنا دانشگاه‌ها و استقلال دانشگاه‌ها و مراکز پژوهش و فناوری به مجلس داد و تصویب شد. ان‌شا‌ءالله بعد از مراحل تایید شورای نگهبان فعالیت دانشگاه‌ها در قالب هیات امنایی خواهد بود. یکی‌دیگر از برنامه‌های اصلی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در راستای اقتصاد مقاومتی تبدیل دانشگاه‌ها به دانشگاه‌های کارآفرین و نسل سوم است. ایجاد ساختارهای لازم از جمله راه‌اندازی دفاتر انتقال فناوری، مراکز کارآفرینی، مراکز مالکیت فکری و تقویت ایجاد تعامل سازنده با پارک‌ها و مراکز رشد علم و فناوری از جمله اقدامات وزارت علوم برای تحقق دانشگاه‌های کارآفرین است و هم‌اکنون در چند دانشگاه بزرگ دفاتر علم و فناوری ایجاد شده است.

وزیر علوم اضافه کرد: در دوسال اخیر تعداد مراکز کارآفرینی از ۵۸ مرکز به ۱۱۲ مرکز ارتقاء یافته است.

وی گفت: بین پارک‌ها و دانشگاه‌ها باید حلقه ارتباط منظمی وجود داشته باشد تا دانش تبدیل به ثروت شود. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همسو با سیاست خارجی دولت تدبیر و امید با استفاده از فرصت‌های دوره پسابرجام و تعامل فعال با محیط منطقه‌ای و بین‌المللی در حوزه فناوری گام برداشته، استفاده از ظرفیت تخصصی ایرانیان مقیم خارج، تعامل با دانشمندان در سطح بین‌الملل، عرضه محصولات و خدمات دانش‌بنیان به بازارهای بین‌المللی و همچنین حمایت از صادرات آنها بخشی از فعالیت‌هایی است که امیدواریم پارک‌های علم و فناوری در اجرایی شدن این برنامه گام بردارند.

لاروش نماینده دفتر منطقه یونسکو در ایران با بیان این‌که دوازدهمین جشنواره فناوری شیخ بهایی و دوازدهمین سالگرد شهرک علمی تحقیقات اصفهان با تمدید قرار‌داد آیریس و یونسکو همزمان شده است، گفت: شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان ۲۰ سال پیش به عنوان اولین پارک علمی فناوری ایران تاسیس شد و سال گذشته کانونی برای مبادلات علمی بود. جشنواره شیخ بهایی که از سال ۲۰۰۵ سالانه برگزار می‌شود نمونه‌ای از فعالیت‌ در راستای ارتقاء فرهنگ کارآفرینی در ایران است.

وی افزود: در برنامه توسعه پایدار که توسط ۱۹۳ عضو سازمان ملل تدوین شد این برنامه وعده آینده‌ای بهتر را به جهانیان می‌دهد و کشورها با اولویت‌ قرار دادن علم و فناوری در برنامه‌های خود می‌توانند در جهت اصول توسعه پایدار گام بردارند. برآورده کردن نیاز نیازمندان و ارتقاء سطح زندگی آنها حمایت از ایجاد و توسعه مراکز رشد و فناوری از برنامه‌های یونسکو است. دیدگاه و هدف ما نوآوری برای توسعه پایدار در میان توده مردم است و از طریق شبکه فعالان و سازمان‌هایی سعی در ارائه‌ راه‌حل برای نیاز جوامع محلی دارد. از این‌رو سازمان یونسکو حمایت خود را از شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان تاکید می‌کند.

ایسنا

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها