- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

تولید آنتی‌بادی‌های تشخیصی توسط محققان کشور

محققان یک شرکت فناوری ایرانی در حوزه سلول‌های بنیادی توانسته است آنتی‌بادی‌های تشخیصی و تحقیقاتی را عرضه کند که به گفته آنها دارای کاربرد در بسیاری از تکنیک های آزمایشگاهی است و به بازار تجاری عرضه شده است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران آنتی‌بادی‌ها در مبارزه با بیماری‌های گوناگون، نقشی کلیدی دارند و با گشوده شدن پای فناوری سلول‌های بنیادی به عرصه پزشکی، توجه به انواع گوناگون این آنتی‌بادی‌ها نیز فراتر از گذشته است.

آنتی بادی‌ها با توجه به دانش فنی خاص و توانایی دست‌یابی کم‌تر کشور به توانمندی تولید آن، جزو محصولات مهم در عرصه فناوری و پزشکی به شمار می‌روند، اما تلاش جدی متخصصان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کشور در عرصه سلول‌های بنیادی موجب شده است تا روند دست یابی به این فناوری تسهیل شود.

گفتنی است این محصول در دومین جشنواره سلول‌های بنیادی عرضه شده و در کنار این، محصولاتی از جمله آنتی بادی های تشخیصی و تحقیقاتی با کاربرد در بسیاری از تکنیک های آزمایشگاهی شامل فلوسایتومتری، الایزا و ایمونوهیستوشیمی از همین دستاوردها هستند که به گفته‌ی عسکریان با مشارکت اساتید دانشگاه ها و پژوهشگاه های شناخته شده‌ی کشور افق‌های تازه‌ای را در عرصه پزشکی می‌گشایند.

آنتی‌بادی منوکلونال ضد شاخص های سطحی سلول ها (CD یا مارکرهای مختلف از جمله       CD3,CD4,CD8,CD20,CD45 )از همین تولیدات به شمار می‌روند و به گفته‌‌ی علی عسکریان، در کنار طیف وسیعی از آنتی‎بادی‎های پلی‌کلونال و کونژوگه‌های فلورسانت و آنزیمی مربوطه با کاربرد در وسترن بلات، الایزا ، ایمونوهیستوشیمی و ایمونوفلورسانس جزو تولیدات این شرکت فعال در عرصه سلول‌های بنیادی هستند.

مدیرعامل این شرکت فناور با بیان این‌که آنتی بادی‌های تولید شده دارای مجوز از آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور هستند، مصرف این تولیدات را متمرکز در بسیاری از آزمایشگاه ها و مراکز پژوهشی و تشخیصی داخل و خارج از کشور عنوان می‌کند.

انتهای پیام