پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

ساخت نانورنگ‌های ضدامواج الکترومغناطیسی توسط محققان کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:2153
چهارشنبه، ۲ تیر، ۱۳۹۵ | 08:44

ساخت نانورنگ‌های ضدامواج الکترومغناطیسی توسط محققان کشور

محققان کشور نانورنگ‌های ضد امواج مایکروویو با پایه‌ آب در مقیاس آزمایشگاهی تولید ‌کردند که مقاومت بسیار خوبی در برابر نفوذ امواج الکترومغناطیسی از خود بروز می‌دهد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران امواج الکترومغناطیس به دسته‌ای از امواج اطلاق می‌شود که حاصل برهمکنش میدان‌های مغناطیسی و الکتریکی هستند. امروزه استفاده از امواج الکترومغناطیس در تجهیزات تبادل اطلاعات بسیار گسترش یافته است.

آنتن‌های مخابراتی BTS، تلفن‌های همراه و بی‌سیم و مودم‌های وای فای از منابع اصلی تولیدکننده‌ این امواج هستند. این امواج می‌توانند تأثیرات مخربی بر سلامت انسان و در برخی موارد ابتلا به سرطان را در پی داشته باشند.

ازاین‌رو، توسعه و تولید محصولاتی که خاصیت جذب یا انعکاس این امواج را داشته باشد، می‌تواند موجب کاهش چشمگیر خطرات ناشی از استفاده از امکانات تبادل اطلاعات شود.

در این راستا یکی از شرکت‌های دانش بنیان مستقر در مرکز رشد فناوری‌های پیشرفته شریف با به کارگیری نانوذرات نقره در ترکیب رنگ‌های تولیدی خود، به محصولی با خاصیت مقاومت در برابر نفوذ امواج الکترومغناطیسی در مقیاس آزمایشگاهی دست یافته است که در حال توسعه و ارتقای آن است.

دکتر علی زینلی، مدیرعامل این شرکت، در رابطه با عملکرد این رنگ‌ها گفت: در این رنگ همزمان از گرافیت انبساط‌ یافته با ضخامت نانومتری و نانوذرات نقره استفاده شده است. حضور لایه‌های نانومتری گرافیت انبساط یافته موجب افزایش هدایت الکتریکی رنگ و همچنین افزایش بازدهی محافظت‌کنندگی در برابر امواج می‌شود.

وی با تاکید بر این که نانوذرات نقره نقش افزایش دوام و عمر رنگ را نیز بر عهده دارند، ادامه داد: در این رنگ مکانیزم انعکاس و مکانیزم جذب به‌طور همزمان عمل می‌کنند و همین عامل موجب افزایش کارایی محافظت‌کنندگی این رنگ شده است.

مجری طرح، قابلیت پوشش دهی تمام سطوح اعم از سطوح بتنی، چوبی، پلیمری و فلزی و پایین بودن قیمت تمام شده را از مزایای رنگ‌های تولید شده ذکر کرد و یادآور شد: این رنگ علاوه بر ویژگی ضد امواج، از خاصیت ضد میکروبی نیز برخوردار است.

این محصول موفق به ثبت اختراع و دریافت تأییدیه‌ آزمایشی نانو مقیاس از سوی ستاد ویژه‌ توسعه‌ فناوری نانو شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

صرفه‌جویی ۲۵ میلیون دلاری با تولید نانوداروی ضدسرطان

ساخت دستگاه اندازه‌گیری زاویه تماس و کشش بین سطحی در کشور

سرکار: کاهش بودجه و تشدید تحریم ها از موانع تحقق صادرات یک میلیاردی محصولات نانو است

درج نشان تاییدیه استاندارد کالاهای نانو ایران از ماه آینده/ تدوین بیش از ۱۰ درصد استانداردهای بین‌المللی نانو توسط ایران

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها