پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

موفقیت محققان ایرانی در درمان انسداد لوله‌های اسپرم مردان نابارور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:21510
سه شنبه، ۳۰ خرداد، ۱۳۹۶ | 11:01

موفقیت محققان ایرانی در درمان انسداد لوله‌های اسپرم مردان نابارور

محققان یک شرکت‌ فناور حاضر در دومین جشنواره سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی با روشی مبتنی بر فناوری سلول‌های بنیادی، زمینه درمان مردان مبتلا به نوعی ناباروری را فراهم کرده است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران بیماری‌ها و نقص‌های مربوط به حوزه ناباروری مردان، یکی از شایع ترین عوامل ناباروری است که انواع مختلفی دارد و به واسطه‌ی این گستردگی آمار و اطلاعات چندان دقیقی از مبتلایان به آن‌ها وجود ندارد. علم و فناوری، گام‌های بلندی را در درمان این بیماری‌ها پیموده است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

به گفته مریم کبیرسلمانی از محققان این شرکت فناور، در بین عوامل ناباروری‌های گوناگون در مردان، آزواسپرمی نسبتاً از عوامل شایع به شمار می‌رود. فناوری‌ سلول‌های بنیادی، روش‌ها و راه‌کارهای مؤثری برای درمان آن پیشنهاد کرده است و این شرکت نیز توانسته است با استفاده از دانش فنی به روز و بومی‌شده‌ی این حوزه، راهکارهایی را برای درمان این نوع از ناباروری در مردان ارائه دهد.


مدیرعامل این شرکت فناور با بیان این‌که یک مرد از هر ۱۵ مرد نابارور مبتلا به این بیماری هستند، افزود: آزواسپرمی به دو دسته بزرگ انسدادی و غیر انسدادی تقسیم می‌شود که در نوع انسدادی، بیضه‌ها اسپرم تولید می‌کنند ولی لوله‌هایی که اسپرم را از بیضه خارج می‌کنند مسدود هستند.


این متخصص سلول‌های بنیادی، عوامل گوناگونی چون نقص ویتامین A، عدم کارکرد صحیح سلول‌های سرتولی، آسیب‌های ناشی از در معرض اشعه قرار گرفتن بیماران سرطانی و حتی افزایش دمای بیضه را از عواملی عنوان می‌کند که بر مرحله‌ حساس تبدیل اسپرماتوگونیای غیرتمایزی به تمایزی اثرگذار هستند.

مریم کبیرسلمانی با اشاره به این امر که شانس بالای باروری در مبتلایان به آزواسپرمی انسدادی زیاد است، گفت: حتی این بیماران ممکن است با یک عمل جراحی کوچک از راه طبیعی بچه‌دار شوند. اما ناباروری با علت آزواسپرمی غیر انسدادی به درمان‌های دارویی پاسخ نمی‌دهد و پیوند سلول‌های بنیادی اسپرماتوگونیا تنها راه حفظ باروری طبیعی است.

وی ادامه داد: به دلیل نگرانی‌هایی که پیرامون اهدای اسپرم و تبعات ناشی از آن وجود دارد، این روش درمانی می‌تواند برطرف کننده‌ی این قبیل از مشکلات برای بیماران آزواسپرمی باشد.


به گفته کبیر سلمانی، در این روش سلول‌های یادشده از بیضه جدا شده و پس از کشت و تکثیر آن به بیضه‌ی گیرنده پیوند زده می‌شود و به دنبال آن، سلول‌های پیوند زده شده در بیضه، وارد فرآیند اسپرماتوژنریس می‌شود که نتیجه آن، تولید اسپرم و در نهایت کسب قدرت باروری فرد خواهد بود.

این محقق نقش توانمندی فنی و استفاده از ظرفیت متخصصان بومی در حوزه سلول‌های بنیادی را زمینه‌ساز این موفقیت درمانی می دانست و افزود: اکنون با تلاش گروهی از متخصصین شاخه‌های مختلف علوم زیستی و با هدف فناوری در حوزه سلول های بنیادی و ارائه خدمات تخصصی به مراکز فعال ، این فرآیند آغاز شده است.

به گفته‌ی این فعال فناور، تا کنون تعدادی از مردان مبتلا به این نوع ناباروری در فرآیند درمان با این روش قرار گرفته‌اند و از میان آنان تعدادی به درمان پاسخ مثبت داده و توانایی باروری خود را کسب کرده‌اند. همچنین تعداد قابل توجهی از متخصصان، تکنسین‌ها و فعالان این حوزه فناوری به واسطه تلاش در این حوزه در شرکت مشغول فعالیت هستند .

وی با اشاره به نقش حائز اهمیت این روش درمانی در ایجاد ثروت و جذب بازار بالای این حوزه گفت: توجه به این فناوری و توسعه این روش درمانی می‌تواند ضمن ایجاد زمینه اشتغال برای متخصصانی که در این حوزه از سلول‌های بنیادی فعال هستند، زمینه جذب بازار بزرگ این عرصه به کشور و در نتیجه آن ، ارزآوری قابل توجه را به همراه داشته باشد.

تولید کیت‌های تشخیصی و تحقیقاتی و راه اندازی بانک های تخصصی سلول، وکتور و آنتی‌بادی از دیگر فعالیت‌های محوری این شرکت به شمار می‌رود که به گفته کبیرسلمانی، توسط گروهی از متخصصان شرکت و همکاری نزدیک با مراکز علمی خدمات تخصصی در زمینه‌های مختلف علوم سلولی- ملکولی، پروتئین و سایر حوزه های تخصصی را ارائه می‌کند. وی بیان داشت: نقش این جشنواره و نمایشگاه جانبی در شناخته شدن توانمندی‌های موجود کشور در عرصه سلول‌های بنیادی را اثرگذار دانسته و بسیاری از شرکت‌ها و کسب و کارهای نوپا اکنون در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی دستاوردهای مطلوبی داشته‌اند . و افزود: این جشنواره، ضمن ایجاد بستری مناسب برای معرفی و ارتقای توانمندی‌ این شرکت‌ها می‌تواند زمینه رشد در عرصه سلول‌های بنیادی را فراهم کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

شناسایی سه مورد ژن معیوب در زنان نابارور مبتلا به توقف بلوغ تخمک و توقف کلیواژ

بررسی اپیدمیولوژی اثر عوامل مختلف روی قطعه‌قطعه شدن DNA اسپرم مردان نابارور

تجاری سازی سلول درمانی بیماری ویتیلیگو در پژوهشگاه رویان/ارائه خدمت رویان به بیش از ۳۰ هزار زوج نابارور در سال

پژوهشگاه رویان، پنجمین موسسه تحقیقاتی جهان در حوزه واریکوسل مردان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها